Lapsen seksuaalinen hyväksikäyttö : perustietoa ja ohjeita varhaiskasvatuksen ammattilaisille
Topra, Henna; Suni, Sara (2018)
Topra, Henna
Suni, Sara
Metropolia Ammattikorkeakoulu
2018
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2018091015027
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2018091015027
Tiivistelmä
Opinnäytetyön tarkoituksena on antaa varhaiskasvatuksen ammattilaisille helppo tapa löytää tietoa lapsen seksuaalisesta hyväksikäytöstä helppolukuisen oppaan muodossa. Opinnäytetyön tavoitteena on lisätä varhaiskasvatuksen ammattilaisten tietämystä päiväkoti-ikäisen lapsen seksuaalisesta kehityksestä, mikä on normaalia ja mistä syytä huolestua, sekä osaamista toimia oikein huolen herätessä lapsen seksuaalisesta hyväksikäytöstä. Opas kertoo varhaiskasvatuksen ammattilaisen roolista epäilyn selvittämisprosessissa. Opasta varten konsultoitiin Helsingin ja Uudenmaan sairaanhoitopiirin lasten ja nuorten oikeuspsykologian yksikön psykologia ja psykologiharjoittelijaa.
Päiväkoti-ikäisten lasten seksuaalinen hyväksikäyttö on harvinaista, mutta sitä tapahtuu. Lapsen tuodessa esiin jotain seksuaaliseen hyväksikäyttöön viittaavaa, tulee se ottaa vakavasti ja asia tulee selvittää. Ensimmäinen lapsen kanssa käyty keskustelu on erityisen tärkeä, sillä se voi vaikuttaa koko rikostutkinnan prosessiin. Lapsi viettää suurimman osan arjestaan päivähoidossa, joten on luonnollista, että lapsi uskoutuu aikuiselle kenen kanssa viettää paljon aikaa ja keneen lapsi voi luottaa. On tärkeää, että varhaiskasvatuksen ammattilaiset tietävät miten heidän tulee toimia. Tietoperustaa on kerätty tutkimuksista, alan kirjallisuudesta sekä alan ammattilaisia konsultoiden. Toiminnallinen opinnäytetyö on eettisempi tapa käsitellä lasten seksuaalista hyväksikäyttöä, koska se ei ole kosketuksissa kenenkään henkilökohtaisiin kokemuksiin tai tuntemuksiin.
Toiminnallisen opinnäytetyön tuotoksena on opas varhaiskasvatuksen ammattilaisille, jossa on perustietoa ja ohjeita lapsen seksuaalisen hyväksikäytön epäilyn kohtaamiseen. Opas on helppolukuinen ja selkeä, jotta lukija saa tarvitsemansa tiedon helposti. Oppaan visuaalisesta ilmeestä vastasi Metropolian graafisen suunnittelun opiskelija. Kuvituksessa on otettu huomioon aiheen arkaluontoisuus ja oppaassa esiintyvät hahmot ovat sukupuolineutraaleja. Oppaan väritys on mietitty niin, että se ei herätä lukijassa negatiivisia tunteita.
Oppaaseen on kerätty tarvittava tieto varhaiskasvatuksen ammattilaiselle, joka tukee lapsen seksuaalisen hyväksikäyttöepäilyn parissa työskentelevää toimimaan nopeasti. Opas rohkaisee pyytämään tarvittaessa konsultointiapua ammattilaisilta ja madaltaa ilmoituksen tekemisen kynnystä. Oppaan avulla varhaiskasvatuksen ammattilaisten tieto lisääntyy lapsen seksuaalisesta hyväksikäytöstä ja näin epäilyihin on mahdollisuus puuttua tehokkaammin. Opasta levitetään järjestöille, varhaiskasvatuksen eri yksiköihin ja Metropolian opetusmateriaalin tueksi.
Päiväkoti-ikäisten lasten seksuaalinen hyväksikäyttö on harvinaista, mutta sitä tapahtuu. Lapsen tuodessa esiin jotain seksuaaliseen hyväksikäyttöön viittaavaa, tulee se ottaa vakavasti ja asia tulee selvittää. Ensimmäinen lapsen kanssa käyty keskustelu on erityisen tärkeä, sillä se voi vaikuttaa koko rikostutkinnan prosessiin. Lapsi viettää suurimman osan arjestaan päivähoidossa, joten on luonnollista, että lapsi uskoutuu aikuiselle kenen kanssa viettää paljon aikaa ja keneen lapsi voi luottaa. On tärkeää, että varhaiskasvatuksen ammattilaiset tietävät miten heidän tulee toimia. Tietoperustaa on kerätty tutkimuksista, alan kirjallisuudesta sekä alan ammattilaisia konsultoiden. Toiminnallinen opinnäytetyö on eettisempi tapa käsitellä lasten seksuaalista hyväksikäyttöä, koska se ei ole kosketuksissa kenenkään henkilökohtaisiin kokemuksiin tai tuntemuksiin.
Toiminnallisen opinnäytetyön tuotoksena on opas varhaiskasvatuksen ammattilaisille, jossa on perustietoa ja ohjeita lapsen seksuaalisen hyväksikäytön epäilyn kohtaamiseen. Opas on helppolukuinen ja selkeä, jotta lukija saa tarvitsemansa tiedon helposti. Oppaan visuaalisesta ilmeestä vastasi Metropolian graafisen suunnittelun opiskelija. Kuvituksessa on otettu huomioon aiheen arkaluontoisuus ja oppaassa esiintyvät hahmot ovat sukupuolineutraaleja. Oppaan väritys on mietitty niin, että se ei herätä lukijassa negatiivisia tunteita.
Oppaaseen on kerätty tarvittava tieto varhaiskasvatuksen ammattilaiselle, joka tukee lapsen seksuaalisen hyväksikäyttöepäilyn parissa työskentelevää toimimaan nopeasti. Opas rohkaisee pyytämään tarvittaessa konsultointiapua ammattilaisilta ja madaltaa ilmoituksen tekemisen kynnystä. Oppaan avulla varhaiskasvatuksen ammattilaisten tieto lisääntyy lapsen seksuaalisesta hyväksikäytöstä ja näin epäilyihin on mahdollisuus puuttua tehokkaammin. Opasta levitetään järjestöille, varhaiskasvatuksen eri yksiköihin ja Metropolian opetusmateriaalin tueksi.