Lisätyn todellisuuden potentiaali mobiilimainonnassa
Miettinen, Carla (2018)
Miettinen, Carla
Metropolia Ammattikorkeakoulu
2018
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2018091015016
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2018091015016
Tiivistelmä
Insinöörityön tavoitteena oli selvittää, olisiko lisätyn todellisuuden (augmented reality, AR) mainonta uusi potentiaalinen tuote yrityksen mobiilimainosmuotoihin. Työssä selvitettiin display-mainonnan taustoja, lisätyn todellisuuden teknologiaa sekä näiden kahden yhdistämistä tulevaisuudessa mainonnan tuotteeksi. Lisäksi toteutettiin kaksi erilaista kyselyä, joiden tuloksista pystyisi päättelemään, ovatko käyttäjät ja tekniikka valmiita vastaanottamaan lisätyn todellisuuden mainontaa.
Tutkimuksen ensimmäisessä osiossa selvitettiin yleisesti taustakartoituskyselyn avulla käyttäjien kiinnostusta mainontaa kohtaan ja heidän kokemustaan lisätystä todellisuudesta. Taustakartoituskyselyssä selvitettiin käyttäjien taustoja ja kokemuksia mainonnasta ja vastaajille esitettiin useita erilaisia lisätyn todellisuuden mainoksia ja sovelluksia. Tavoitteena oli saada yleiskuva siitä, kuinka hyvin lisätty todellisuus ja sen käyttömahdollisuudet markkinoinnissa ovat ihmisten tiedossa ja mitä mieltä he ovat siitä.
Lisäksi tehtiin käyttäjätutkimus, jossa vastaajille esiteltiin AR-teknologiayrityksen tarjoamaa AR-mainosbanneria. Tarkoituksena oli testata yrityksen tarjoamaa banneria mainosjärjestelmässä ja tehdä talon sisäinen pilottikampanja. Pilottikampanjan nähneitä haastateltiin avoimin kysymyksin mainoksen ja mainosmuodon vaikutuksesta, potentiaalista ja kiinnostavuudesta. Näin selvitettiin, olisiko tuote kiinnostava ja mikä sen potentiaalinen lisäarvo olisi mainostajille ja kuluttajille.
Tutkimusten tulokset olivat linjassa toistensa kanssa, ja niistä pystyi päättelemään, että kuluttajat ovat kiinnostuneita uudesta mainosmuodosta, mutta sen pitää olla hyvin toimivaa ja hyvin mietitty kontekstin ja kohdeyleisön puolesta. Mainostajan puolesta näin teknisen mainosmuodon taustaprosessien pitää olla loppuun asti hiottuja ja kustannustehokkaita, jotta tämäntyyppinen mainosmuoto voisi olla potentiaalinen tuote tulevaisuudessa.
Tutkimuksen ensimmäisessä osiossa selvitettiin yleisesti taustakartoituskyselyn avulla käyttäjien kiinnostusta mainontaa kohtaan ja heidän kokemustaan lisätystä todellisuudesta. Taustakartoituskyselyssä selvitettiin käyttäjien taustoja ja kokemuksia mainonnasta ja vastaajille esitettiin useita erilaisia lisätyn todellisuuden mainoksia ja sovelluksia. Tavoitteena oli saada yleiskuva siitä, kuinka hyvin lisätty todellisuus ja sen käyttömahdollisuudet markkinoinnissa ovat ihmisten tiedossa ja mitä mieltä he ovat siitä.
Lisäksi tehtiin käyttäjätutkimus, jossa vastaajille esiteltiin AR-teknologiayrityksen tarjoamaa AR-mainosbanneria. Tarkoituksena oli testata yrityksen tarjoamaa banneria mainosjärjestelmässä ja tehdä talon sisäinen pilottikampanja. Pilottikampanjan nähneitä haastateltiin avoimin kysymyksin mainoksen ja mainosmuodon vaikutuksesta, potentiaalista ja kiinnostavuudesta. Näin selvitettiin, olisiko tuote kiinnostava ja mikä sen potentiaalinen lisäarvo olisi mainostajille ja kuluttajille.
Tutkimusten tulokset olivat linjassa toistensa kanssa, ja niistä pystyi päättelemään, että kuluttajat ovat kiinnostuneita uudesta mainosmuodosta, mutta sen pitää olla hyvin toimivaa ja hyvin mietitty kontekstin ja kohdeyleisön puolesta. Mainostajan puolesta näin teknisen mainosmuodon taustaprosessien pitää olla loppuun asti hiottuja ja kustannustehokkaita, jotta tämäntyyppinen mainosmuoto voisi olla potentiaalinen tuote tulevaisuudessa.