Rekrytointiprosessin kehittäminen
Sivunen, Minna-Mari (2018)
Sivunen, Minna-Mari
Metropolia Ammattikorkeakoulu
2018
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2018083114767
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2018083114767
Tiivistelmä
Opinnäytetyö tehtiin toimeksiantona rakennusalan suunnittelutoimisto IdeaStructura Oy:lle. Yrityksessä on itseorganisoituva organisaatiorakenne. Yrityksessä oli havaittu, että sen yhtenä haasteena on rekrytointiprosessi ja sen kehittäminen. IdeaStructurassa on kiinnostuttu muotoiluajattelusta ja sitä haluttiin soveltaa rekrytointiprosessin kehittämiseen.
Työn tavoitteena oli syventää asiakasymmärrystä rekrytoitavista henkilöistä ja luoda toimiva prosessi rekrytointiin. Tarkoituksena oli osallistaa itseohjautuvia työntekijöitä. Lisäksi haluttiin tutkia, vaikuttaako muotoiluajattelu rekrytointiprosessin kehittämiseen positiivisesti. Opinnäytetyössä kerättiin havaintoja nykyisistä toimintatavoista, hakijakokemuksesta ja kehityskohteista.
Tutkimuksellisena viitekehyksenä käytettiin toimintatutkimusta, joka perustui muotoi-luajatteluun. Toimintatutkimus noudatti Double Diamond -palvelumuotoilun prosessimallia, ja siinä sovellettiin mm. yhteiskehittämistä. Tavoitteena oli, että kehitystyö sai selkeän raamin ja työn tulokset olivat jatkuvasti tutkimukseen osallistuneiden hahmotettavissa. Kirjallisuudesta laadittiin taustoitus, joka toimi tutkimuksen pohjana.
Tutkimus alkoi rekrytointiprosessin nykytilan tarkalla kartoittamisella ja siihen pohjautuvalla kehitetyn rekrytointiprosessin luomisella. Kehitettyä rekrytointimallia testattiin ja havaintojen perusteella sitä kehitettiin edelleen, minkä jälkeen kehitettyä rekrytointiprosessia testattiin. Malleja luotiin ja niitä testattiin siten kahdessa toisiaan seuraavassa syklissä. Molemmissa sykleissä panostettiin mallin yhteiskehittämiseen sekä visualisointiin muotoilun keinoin, jotta malli olisi työntekijöille ymmärrettävä. Lopullinen yrityksessä käyttöönotettu rekrytointiprosessi viimeisteltiin toisen syklin kokemusten perusteella.
Tutkimuksessa syvennettiin asiakasymmärrystä rekrytoitavista henkilöistä sekä sisäistä asiakasymmärrystä rekrytointiin osallistuvista työntekijöistä. Asiakasymmärrys syveni esimerkiksi saamalla tietoa työntekijöiden kokemista rekrytointihaasteista muualla ja haastattelemalla heitä rekrytointiprosessin jälkeen. Tutkimuksen perusteella kehitetty prosessi osallistaa työntekijöitä, ja muotoiluajattelu vaikutti prosessin kehittämiseen positiivisesti. Tutkimuksessa kehitetty rekrytointiprosessi ja tapa kehittää prosesseja muotoilun keinoin on otettu käyttöön yrityksessä.
Tutkijan näkökulmasta yhteiskehittäminen työntekijöiden sekä työnhakijoiden kanssa oli erittäin antoisaa, ja osapuolet ovat olleet tyytyväisiä työn tuloksiin. Myös ymmärrys muotoilun keinoista ja vaikuttavuudesta on kasvanut.
Työn tavoitteena oli syventää asiakasymmärrystä rekrytoitavista henkilöistä ja luoda toimiva prosessi rekrytointiin. Tarkoituksena oli osallistaa itseohjautuvia työntekijöitä. Lisäksi haluttiin tutkia, vaikuttaako muotoiluajattelu rekrytointiprosessin kehittämiseen positiivisesti. Opinnäytetyössä kerättiin havaintoja nykyisistä toimintatavoista, hakijakokemuksesta ja kehityskohteista.
Tutkimuksellisena viitekehyksenä käytettiin toimintatutkimusta, joka perustui muotoi-luajatteluun. Toimintatutkimus noudatti Double Diamond -palvelumuotoilun prosessimallia, ja siinä sovellettiin mm. yhteiskehittämistä. Tavoitteena oli, että kehitystyö sai selkeän raamin ja työn tulokset olivat jatkuvasti tutkimukseen osallistuneiden hahmotettavissa. Kirjallisuudesta laadittiin taustoitus, joka toimi tutkimuksen pohjana.
Tutkimus alkoi rekrytointiprosessin nykytilan tarkalla kartoittamisella ja siihen pohjautuvalla kehitetyn rekrytointiprosessin luomisella. Kehitettyä rekrytointimallia testattiin ja havaintojen perusteella sitä kehitettiin edelleen, minkä jälkeen kehitettyä rekrytointiprosessia testattiin. Malleja luotiin ja niitä testattiin siten kahdessa toisiaan seuraavassa syklissä. Molemmissa sykleissä panostettiin mallin yhteiskehittämiseen sekä visualisointiin muotoilun keinoin, jotta malli olisi työntekijöille ymmärrettävä. Lopullinen yrityksessä käyttöönotettu rekrytointiprosessi viimeisteltiin toisen syklin kokemusten perusteella.
Tutkimuksessa syvennettiin asiakasymmärrystä rekrytoitavista henkilöistä sekä sisäistä asiakasymmärrystä rekrytointiin osallistuvista työntekijöistä. Asiakasymmärrys syveni esimerkiksi saamalla tietoa työntekijöiden kokemista rekrytointihaasteista muualla ja haastattelemalla heitä rekrytointiprosessin jälkeen. Tutkimuksen perusteella kehitetty prosessi osallistaa työntekijöitä, ja muotoiluajattelu vaikutti prosessin kehittämiseen positiivisesti. Tutkimuksessa kehitetty rekrytointiprosessi ja tapa kehittää prosesseja muotoilun keinoin on otettu käyttöön yrityksessä.
Tutkijan näkökulmasta yhteiskehittäminen työntekijöiden sekä työnhakijoiden kanssa oli erittäin antoisaa, ja osapuolet ovat olleet tyytyväisiä työn tuloksiin. Myös ymmärrys muotoilun keinoista ja vaikuttavuudesta on kasvanut.