Levy-yhtiön liiketoiminnan kehittäminen : Tapaus Signal Life
Kojonen, Iina (2018)
Kojonen, Iina
Metropolia Ammattikorkeakoulu
2018
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2018090414859
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2018090414859
Tiivistelmä
Opinnäytetyöni tarkoitus on kehittää Signal Life -nimisen levy-yhtiön liiketoimintaa. Signal Life on vuonna 2011 perustettu helsinkiläinen itsenäinen levy-yhtiö, joka julkaisee kokeellista elektronista klubimusiikkia pääasiassa vinyylimuodossa.
Tutkimukseni käsittelee musiikkialaa ja itsenäisiä levy-yhtiöitä. Tutkin, miten vinyyliin keskittynyt, taiteellisesti tinkimätön levy-yhtiö voi kehittää liiketoimintaansa pienillä resursseilla. Etsin ratkaisuja digitalisaation tuomiin haasteisiin ja kartoitan, millaisia ongelmia pienlevy-yhtiön pyörittämiseen liittyy. Työn tavoitteena on luoda pohja toiminnan kehittämiselle.
Opinnäytetyöni on luonteeltaan tapaustutkimus. Sen teoreettisen viitekehyksen muodostavat musiikkialan kirjallisuus, alan järjestöjen raportit sekä liiketoiminnan teoriat. Keräsin materiaalia puolistrukturoidun ja avoimen haastattelun sekä havainnoinnin kautta. Muodostin näiden avulla kuvan Signal Lifen arvoketjusta ja sidosryhmistä. Analysoin tutkimuksen tuloksia SWOT-menetelmällä, ja etsin ratkaisuja toiminnan kehittämiseen Benchmarking-vertailun avulla.
Tulosten perusteella Signal Lifen suurimmat haasteet liittyvät vinyylilevyjen tuotantoon. Tähän liittyviä taloudellisia riskejä voitaisiin pienentää toteuttamalla osa julkaisuista digitaalisessa muodossa, sekä tuomalla markkinoille oheistuotteita. Esitän myös yhtiön organisaatioon ja viestintään liittyviä kehittämisehdotuksia.
Tutkimukseni käsittelee musiikkialaa ja itsenäisiä levy-yhtiöitä. Tutkin, miten vinyyliin keskittynyt, taiteellisesti tinkimätön levy-yhtiö voi kehittää liiketoimintaansa pienillä resursseilla. Etsin ratkaisuja digitalisaation tuomiin haasteisiin ja kartoitan, millaisia ongelmia pienlevy-yhtiön pyörittämiseen liittyy. Työn tavoitteena on luoda pohja toiminnan kehittämiselle.
Opinnäytetyöni on luonteeltaan tapaustutkimus. Sen teoreettisen viitekehyksen muodostavat musiikkialan kirjallisuus, alan järjestöjen raportit sekä liiketoiminnan teoriat. Keräsin materiaalia puolistrukturoidun ja avoimen haastattelun sekä havainnoinnin kautta. Muodostin näiden avulla kuvan Signal Lifen arvoketjusta ja sidosryhmistä. Analysoin tutkimuksen tuloksia SWOT-menetelmällä, ja etsin ratkaisuja toiminnan kehittämiseen Benchmarking-vertailun avulla.
Tulosten perusteella Signal Lifen suurimmat haasteet liittyvät vinyylilevyjen tuotantoon. Tähän liittyviä taloudellisia riskejä voitaisiin pienentää toteuttamalla osa julkaisuista digitaalisessa muodossa, sekä tuomalla markkinoille oheistuotteita. Esitän myös yhtiön organisaatioon ja viestintään liittyviä kehittämisehdotuksia.