PLM-järjestelmäosaamisen taso ja opetuksen kehittäminen ammattikorkeakoulussa
Karttiala, Tero (2018)
Karttiala, Tero
Metropolia Ammattikorkeakoulu
2018
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2018091215101
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2018091215101
Tiivistelmä
Tämän työn aiheena on tuotteen elinkaarenhallinnan osaamisen tason kartoittaminen valmistavan teollisuuden alihankintaverkostossa ja ammattikorkeakouluissa sekä mahdollisten osaamistarpeiden tunnistaminen.
Työn lähtökohtana oli tuotteen elinkaarenhallinnan opetuksen kehittäminen osana Euroopan sosiaalirahaston rahoittamaa PoraKONE-hanketta. Selvityksen tarkoitus oli luoda tietoperustaa Työpaketin 2 tarpeisiin ja kartoittaa, mitä osaamisen päivittäminen voisi tarkoittaa.
Työtä tehdessä käytettiin tutkimusmenetelminä kirjallisuusselvitystä, kyselytutkimusta sekä teemahaastatteluja. Kirjallisuusselvitys tehtiin aluksi tietopohjan luomiseksi ja muiden menetelmien avuksi. Kyselytutkimuksen avulla suunniteltiin selvitettävän valmistavan teollisuuden näkökulmaa osaamisen nykytasosta ja osaamistarpeista. Teemahaastatteluilla selvitettiin ammattikorkeakoulujen opettajakunnan näkemystä opetuksen nykyisestä tasosta ja opettajien järjestelmäosaamisesta sekä näiden molempien kehitystarpeista.
Vastaajien keskuudessa tuotteen elinkaarenhallinnan koettiin olevan tärkeä osa ammattikorkeakouluopetusta. Tuotteen elinkaarenhallinnan suhteellisen lyhyestä historiasta ja järjestelmien jatkuvasta kehityksestä johtuen tuotetiedonhallinta- ja tuotteen elinkaarenhallinta-järjestelmien käyttö opetuksessa aiheuttaa haasteita ja kehitystarpeita.
Opetukseen soveltuvan järjestelmän löytäminen onkin avainasemassa hyvin toimivan opetuksen järjestämisessä. Nykyisten järjestelmien käytössä on merkittävää kehitystarvetta järjestelmien käyttöönotossa, ylläpidossa ja hallinnoinnissa. Lisäksi opetuskäyttöä varten järjestelmissä tulisi olla valmiit mallit ja tuoterakenteet jostain konetekniikkaan liittyvästä laitteesta, ja näille tulisi olla käytössä yhtenäinen nimeämispolitiikka.
Työn lähtökohtana oli tuotteen elinkaarenhallinnan opetuksen kehittäminen osana Euroopan sosiaalirahaston rahoittamaa PoraKONE-hanketta. Selvityksen tarkoitus oli luoda tietoperustaa Työpaketin 2 tarpeisiin ja kartoittaa, mitä osaamisen päivittäminen voisi tarkoittaa.
Työtä tehdessä käytettiin tutkimusmenetelminä kirjallisuusselvitystä, kyselytutkimusta sekä teemahaastatteluja. Kirjallisuusselvitys tehtiin aluksi tietopohjan luomiseksi ja muiden menetelmien avuksi. Kyselytutkimuksen avulla suunniteltiin selvitettävän valmistavan teollisuuden näkökulmaa osaamisen nykytasosta ja osaamistarpeista. Teemahaastatteluilla selvitettiin ammattikorkeakoulujen opettajakunnan näkemystä opetuksen nykyisestä tasosta ja opettajien järjestelmäosaamisesta sekä näiden molempien kehitystarpeista.
Vastaajien keskuudessa tuotteen elinkaarenhallinnan koettiin olevan tärkeä osa ammattikorkeakouluopetusta. Tuotteen elinkaarenhallinnan suhteellisen lyhyestä historiasta ja järjestelmien jatkuvasta kehityksestä johtuen tuotetiedonhallinta- ja tuotteen elinkaarenhallinta-järjestelmien käyttö opetuksessa aiheuttaa haasteita ja kehitystarpeita.
Opetukseen soveltuvan järjestelmän löytäminen onkin avainasemassa hyvin toimivan opetuksen järjestämisessä. Nykyisten järjestelmien käytössä on merkittävää kehitystarvetta järjestelmien käyttöönotossa, ylläpidossa ja hallinnoinnissa. Lisäksi opetuskäyttöä varten järjestelmissä tulisi olla valmiit mallit ja tuoterakenteet jostain konetekniikkaan liittyvästä laitteesta, ja näille tulisi olla käytössä yhtenäinen nimeämispolitiikka.