Lukion S2-kirjallisuusdiplomi Oulun kaupunginkirjastossa : Maahanmuuttajalukiolaisten suomen kielen oppimisen tukeminen ja lukemaan innostaminen
Sormunen, Merja (2018)
Sormunen, Merja
Oulun ammattikorkeakoulu
2018
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2018091415162
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2018091415162
Tiivistelmä
Tämän opinnäytetyön aiheena on lukion suomi toisena kielenä ja kirjallisuus -oppimäärän eli S2-kirjallisuusdiplomin laatiminen toimeksiantona Oulun kaupunginkirjastolle. Opinnäytetyö on muodoltaan toiminnallinen, ja sen tuloksena valmistunut kirjallisuusdiplomi koostuu sen suorittamiseen tarvittavasta kirjallisuuslistasta sekä luettuihin kirjoihin liittyvistä tehtävistä. Kirjallisuusdiplomeja on viime vuosina uudistettu Oulussa, ja Oulun kaupunginkirjasto tarjoaa tämän opinnäytetyön myötä tiedettävästi ensimmäisenä Suomessa myös lukion S2-opiskelijoille mahdollisuuden suorittaa lukudiplomi koulukohtaisena syventävänä lukion kurssina. Diplomi on osa Oulun kaupunginkirjaston Kirjastoreitti-palvelua, jonka tarkoituksena on edistää koulun ja kirjaston yhteistyötä sekä tukea lasten- ja nuorten lukuharrastusta.
Diplomin laadinnan tukena on käytetty laadullista tutkimusta sekä lukion suomi toisena kielenä ja kirjallisuus -oppimäärästä että toisen kielen oppimisesta kirjallisuutta lukemalla. Lisäksi lukion S2-opettajilta kerättiin ennen diplomin kirjallisuuslistan laadinnan aloittamista tietoa S2-oppimäärästä, S2-opiskelijoista sekä heidän suomen kielen osaamisestaan laadullisen kyselytutkimuksen avulla. Diplomin kirjallisuuslista on laadittu yhteistyössä opinnäytetyön tekijän, kyselyyn vastanneiden opettajien sekä kirjaston henkilökunnan kanssa.
Työn tuloksena valmistuneen diplomin tavoitteena on sekä innostaa opiskelijoita lukemaan suomen kielellä että tukea lukion S2-opiskelijoiden suomen kielen oppimista. Lisäksi diplomi tarjoaa maahanmuuttajataustaisille nuorille oivan tilaisuuden tutustua niin suomalaiseen, länsimaalaiseen kuin maailmankirjallisuuteenkin, mitkä ovat monille heistä entuudestaan tuntemattomia. Diplomia voidaan hyödyntää sekä S2-opetuksessa että kirjaston maahanmuuttaja-asiakkaille suunnatussa työssä, sillä diplomilista toimii myös eräänlaisena vinkkilistana helppolukuisemmista, suomenkielisistä teoksista myös aikuisille maahanmuuttajille. Maahanmuuttajien määrän kasvaessa Suomessa tasaiseen tahtiin tällaisille maahanmuuttajille suunnatuille palveluille tulee jatkossa olemaan tarvetta kirjastoissa entistä enemmän.
Diplomin laadinnan tukena on käytetty laadullista tutkimusta sekä lukion suomi toisena kielenä ja kirjallisuus -oppimäärästä että toisen kielen oppimisesta kirjallisuutta lukemalla. Lisäksi lukion S2-opettajilta kerättiin ennen diplomin kirjallisuuslistan laadinnan aloittamista tietoa S2-oppimäärästä, S2-opiskelijoista sekä heidän suomen kielen osaamisestaan laadullisen kyselytutkimuksen avulla. Diplomin kirjallisuuslista on laadittu yhteistyössä opinnäytetyön tekijän, kyselyyn vastanneiden opettajien sekä kirjaston henkilökunnan kanssa.
Työn tuloksena valmistuneen diplomin tavoitteena on sekä innostaa opiskelijoita lukemaan suomen kielellä että tukea lukion S2-opiskelijoiden suomen kielen oppimista. Lisäksi diplomi tarjoaa maahanmuuttajataustaisille nuorille oivan tilaisuuden tutustua niin suomalaiseen, länsimaalaiseen kuin maailmankirjallisuuteenkin, mitkä ovat monille heistä entuudestaan tuntemattomia. Diplomia voidaan hyödyntää sekä S2-opetuksessa että kirjaston maahanmuuttaja-asiakkaille suunnatussa työssä, sillä diplomilista toimii myös eräänlaisena vinkkilistana helppolukuisemmista, suomenkielisistä teoksista myös aikuisille maahanmuuttajille. Maahanmuuttajien määrän kasvaessa Suomessa tasaiseen tahtiin tällaisille maahanmuuttajille suunnatuille palveluille tulee jatkossa olemaan tarvetta kirjastoissa entistä enemmän.