9-luokkalaisten ja lukiolaisten poikien tiedot HPV:stä ja heidän asenteet HPV-rokotusta kohtaan
Lindholm, Ida; Koitto, Katriina (2017)
Lindholm, Ida
Koitto, Katriina
Metropolia Ammattikorkeakoulu
2017
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2018091415143
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2018091415143
Tiivistelmä
Tässä opinnäytetyössä selvitettiin Helsingin yhteislyseon 9-luokkalaisten ja lukiolaisten poikien tietoja human papillomaviruksesta sekä tekijöitä, jotka vaikuttavat poikien HPVrokotteeseen suhtautumiseen. Lisäksi poikien toiveita kartoitettiin rokotusneuvonnan ja rokotustilanteiden osalta. Tutkimme aihetta poikien näkökulmasta, sillä halusimme tuoda esiin myös poikien tiedontarpeen ja heidän HPV-rokottamisen tärkeyden. Suomessa tehdään parhaillaan selvityksiä poikien HPV-rokotteen sisällyttämisestä kansalliseen rokotusohjelmaan, joten työmme aihe on ajankohtainen. Aiempia tutkimuksia pelkästään poikien HPV-tietojen ja -asenteiden osalta ei ole myöskään tehty ennen Suomessa.
Aineisto kerättiin Helsingin yhteislyseossa tammikuussa 2017 haastattelemalla yhteensä kymmentä poikaa (n=10). Heistä viisi oli 9-luokkalaisia ja viisi lukiolaisia. Haastattelut toteutettiin yksilöhaastatteluina, joiden keskusteluteemoja olivat 1) tiedot HPV-infektioista, 2) tiedot HPV-rokotteesta, 3) rokotusmyöntyvyys ja 4) toiveet terveysneuvonnalta rokottamisen/ HPV:n osalta. Aineiston analyysimenetelmänä käytettiin induktiivista sisällönanalyysiä.
Tulokset osoittavat, että 9-luokkalaiset ja lukiolaiset pojat omaavat yleistietoja HPV:stä ja tietävät HPV-rokotteen käyttötarkoituksen. Osa pojista yhdistää HPV:n voimakkaasti tyttöihin liittyväksi asiaksi, ja he uskovat HPV-tartunnan koskevan vain naisia. He eivät osanneet myöskään nimetä miehille aiheutuvia HPV-infektion haittoja. Silti lähes kaikki kannattavat poikien HPV-rokottamista ja olisivat myös itse valmiita ottamaan rokotteen. Positiiviseen suhtautumiseen vaikuttaa etenkin pojan yleinen rokotusmyönteisyys, terveyden arvostaminen ja tietoisuus pojan HPV-tartunnasta. Vastaavasti tiedonpuute, välinpitämättömyys rokottamista kohtaan ja haittavaikutusten pelko ovat yhteydessä negatiiviseen suhtautumiseen. Pojat kaipaavat lisää tietoa HPV:stä sekä koulun että terveydenhoitajan puolelta. Rokotustilanteelta he toivovat rokotettavan huomiointia ja rokottajalta erityisiä ominaisuuksia.
Saatuja tuloksia voidaan hyödyntää terveyskasvatuksen kehittämisessä, ja opetuksessa tuleekin huomioida HPV-aiheen käsittely myös poikien näkökulmasta nykyistä enemmän. Rokotusneuvonnassa voidaan vaikuttaa poikien HPV-rokote -suhtautumista selittäviin tekijöihin ja lisätä siten poikien HPV-rokotemyönteisyyttä tulevaisuudessa. Aiheesta tulisi tehdä jatkotutkimuksia laajemmilla otoksilla etenkin poikien osalta tulosten yleistämiseksi.
Aineisto kerättiin Helsingin yhteislyseossa tammikuussa 2017 haastattelemalla yhteensä kymmentä poikaa (n=10). Heistä viisi oli 9-luokkalaisia ja viisi lukiolaisia. Haastattelut toteutettiin yksilöhaastatteluina, joiden keskusteluteemoja olivat 1) tiedot HPV-infektioista, 2) tiedot HPV-rokotteesta, 3) rokotusmyöntyvyys ja 4) toiveet terveysneuvonnalta rokottamisen/ HPV:n osalta. Aineiston analyysimenetelmänä käytettiin induktiivista sisällönanalyysiä.
Tulokset osoittavat, että 9-luokkalaiset ja lukiolaiset pojat omaavat yleistietoja HPV:stä ja tietävät HPV-rokotteen käyttötarkoituksen. Osa pojista yhdistää HPV:n voimakkaasti tyttöihin liittyväksi asiaksi, ja he uskovat HPV-tartunnan koskevan vain naisia. He eivät osanneet myöskään nimetä miehille aiheutuvia HPV-infektion haittoja. Silti lähes kaikki kannattavat poikien HPV-rokottamista ja olisivat myös itse valmiita ottamaan rokotteen. Positiiviseen suhtautumiseen vaikuttaa etenkin pojan yleinen rokotusmyönteisyys, terveyden arvostaminen ja tietoisuus pojan HPV-tartunnasta. Vastaavasti tiedonpuute, välinpitämättömyys rokottamista kohtaan ja haittavaikutusten pelko ovat yhteydessä negatiiviseen suhtautumiseen. Pojat kaipaavat lisää tietoa HPV:stä sekä koulun että terveydenhoitajan puolelta. Rokotustilanteelta he toivovat rokotettavan huomiointia ja rokottajalta erityisiä ominaisuuksia.
Saatuja tuloksia voidaan hyödyntää terveyskasvatuksen kehittämisessä, ja opetuksessa tuleekin huomioida HPV-aiheen käsittely myös poikien näkökulmasta nykyistä enemmän. Rokotusneuvonnassa voidaan vaikuttaa poikien HPV-rokote -suhtautumista selittäviin tekijöihin ja lisätä siten poikien HPV-rokotemyönteisyyttä tulevaisuudessa. Aiheesta tulisi tehdä jatkotutkimuksia laajemmilla otoksilla etenkin poikien osalta tulosten yleistämiseksi.