Suuhygienistin sudenkuopat motivoivassa terveyskeskustelussa : terveyskeskustelutilanteita esitettynä sarjakuvan keinoin
Vesala, Heikki; Kartano, Laura (2018)
Vesala, Heikki
Kartano, Laura
Metropolia Ammattikorkeakoulu
2018
Creative Commons Attribution-NonCommercial-NoDerivs 1.0 Suomi
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2018091915239
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2018091915239
Tiivistelmä
Terveyden edistäminen on yksi keskeisimpiä osa-alueita suuhygienistin toimenkuvan kannalta ja sen hyvää tarkoittaviin päämääriin on vaikea päästä, jos asiakas on vastahakoinen ottamaan vastaan saamaansa terveysneuvontaa. Opinnäytetyössämme perehdyimme siihen, mitä tyypillisiä seurauksia erilaisilla motivoinnissa käytetyillä lähestymistavoilla on asiakkaaseen, muun muassa psykologisesta näkökulmasta katsottuna.
Opinnäytetyön tarkoituksena oli tuottaa yksittäisiä sarjakuvaruutuja motivoivan terveyskeskustelun kannalta pahimmista sudenkuopista, psykologisista syistä niiden taustalla, sekä seurauksista vääränlaisen ohjausmetodin käyttämisestä potilasta motivoitaessa. Työmme keskiössä oli nostaa esiin terveyskeskustelussa asiakasta epämotivoivat tekijät ja auttaa suuhygienistiopiskelijoita huomaamaan mahdollisia omia heikkouksiaan motivoivassa terveyskeskustelussa sekä kannustamaan heitä tarkastelemaan omia motivointikeinojaan.
Opinnäytetyö toteutettiin tutkimuksellisen kehittämistyön menetelmää hyödyntäen. Suuhygienistiopiskelijoille teettämämme teemahaastattelun ja tieteellisten tutkimusten sekä aiheeseen liittyneen kirjallisuuden pohjalta loimme sarjakuvan, jolla vastasimme opinnäytetyöllemme asetettuihin kehittämistehtäviin.
Sarjakuvassamme hyödynsimme erityisesti William R. Millerin ja Stephen Rollnickin vuosikymmenten tutkimustyötä motivoimisesta, koska heidän tutkimuksena tarjosivat parasta tietoa konkreettista tuotostamme varten ja heidän tutkimuksensa oli yksi niistä harvoista, jossa nostettiin terveyskeskustelutilanteissa asiakkaita epämotivoivia tekijöitä esiin.
Tutkiessamme epämotivoivia tekijöitä, esiin nousivat viisi teemaa, jotka ovat tärkeää ottaa huomioon terveyskeskustelussa: motivoivan terveyskeskustelun luonne, asiakkaan kuunteleminen, kyseleminen, asiakkaan informoiminen sekä epämotivoivat ohjaustyylit. Näiden viiden isomman teeman pohjalta syntyi lopulta 12 sarjakuvaruutua, joissa kuvataan mahdollisimman lyhyesti ja ytimekkäästi yleisiä sudenkuoppia, joihin suuhygienisti voi terveyskeskustelussa asiakasta motivoidessaan langeta.
Tätä opinnäytetyötä voi hyödyntää suuhygienistiopiskelijat ja -opettajat lukemalla sitä joko Metropolia Ammattikorkeakoulun virtuaalisessa oppimisympäristössä tai Suunhoidon opetusklinikalla käsin kosketeltavana sarjakuvana, minne valmistimme yhden mallikappaleen.
Opinnäytetyön tarkoituksena oli tuottaa yksittäisiä sarjakuvaruutuja motivoivan terveyskeskustelun kannalta pahimmista sudenkuopista, psykologisista syistä niiden taustalla, sekä seurauksista vääränlaisen ohjausmetodin käyttämisestä potilasta motivoitaessa. Työmme keskiössä oli nostaa esiin terveyskeskustelussa asiakasta epämotivoivat tekijät ja auttaa suuhygienistiopiskelijoita huomaamaan mahdollisia omia heikkouksiaan motivoivassa terveyskeskustelussa sekä kannustamaan heitä tarkastelemaan omia motivointikeinojaan.
Opinnäytetyö toteutettiin tutkimuksellisen kehittämistyön menetelmää hyödyntäen. Suuhygienistiopiskelijoille teettämämme teemahaastattelun ja tieteellisten tutkimusten sekä aiheeseen liittyneen kirjallisuuden pohjalta loimme sarjakuvan, jolla vastasimme opinnäytetyöllemme asetettuihin kehittämistehtäviin.
Sarjakuvassamme hyödynsimme erityisesti William R. Millerin ja Stephen Rollnickin vuosikymmenten tutkimustyötä motivoimisesta, koska heidän tutkimuksena tarjosivat parasta tietoa konkreettista tuotostamme varten ja heidän tutkimuksensa oli yksi niistä harvoista, jossa nostettiin terveyskeskustelutilanteissa asiakkaita epämotivoivia tekijöitä esiin.
Tutkiessamme epämotivoivia tekijöitä, esiin nousivat viisi teemaa, jotka ovat tärkeää ottaa huomioon terveyskeskustelussa: motivoivan terveyskeskustelun luonne, asiakkaan kuunteleminen, kyseleminen, asiakkaan informoiminen sekä epämotivoivat ohjaustyylit. Näiden viiden isomman teeman pohjalta syntyi lopulta 12 sarjakuvaruutua, joissa kuvataan mahdollisimman lyhyesti ja ytimekkäästi yleisiä sudenkuoppia, joihin suuhygienisti voi terveyskeskustelussa asiakasta motivoidessaan langeta.
Tätä opinnäytetyötä voi hyödyntää suuhygienistiopiskelijat ja -opettajat lukemalla sitä joko Metropolia Ammattikorkeakoulun virtuaalisessa oppimisympäristössä tai Suunhoidon opetusklinikalla käsin kosketeltavana sarjakuvana, minne valmistimme yhden mallikappaleen.