Oppijalähtöisyys laulupedagogiikassa : Laulupedagogien käsityksiä dialogisuuden mahdollisuuksista
Kurkela, Timo (2018)
Kurkela, Timo
Oulun ammattikorkeakoulu
2018
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2018092015260
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2018092015260
Tiivistelmä
Monille mielikuva musiikin opiskelemisesta on kurinalaista harjoittelemista ja laulu- tai soittotunneilla suoriutumista. Musiikkiharrastuksen pariin hakeudutaan usein jo nuorena ja opetus näyttäytyy ylhäältä alaspäin tapahtuvana mestari–kisälli-mallin soveltamisena. Opetuksen suunnittelu ja sisältö ovat useimmiten täysin opettajan vastuulla.
Tämän opinnäytetyön tavoitteena on tutkia dialogiin pohjautuvaa oppijalähtöistä pedagogiikkaa laulun pedagogisoinnissa. Työn teoreettinen viitekehys nojautuu opetushallituksen julkaisuun Musiikkipedagogiikan käsikirja: Vuorovaikutus ja kohtaaminen musiikinopetuksessa (2013) sekä vallalla olevaan pedagogiseen ajatteluun oppijan aktiivisuuden ja vastuullisuuden tukemisesta pedagogisen vuorovaikutuksen keinoin. Teoreettisen viitekehyksen tueksi haastattelen tutkielmassani kahta laulupedagogia heidän laulupedagogisesta näkemyksestään. Analysoin aineiston teoriaohjattua aineistolähtöistä menetelmää soveltaen.
Tutkimustulosten mukaan dialogisuus laulunopetuksessa näyttäytyy laulunopettajan ja laulajan välisenä tasavertaisena vuorovaikutuksena prosessissa, missä molemmat osapuolet kunnioittavat toinen toistaan. Dialogisuus edellyttää, mutta myös synnyttää, yhteistä kielentämistä. Dialogin toteutuminen vaatii keskinäistä luottamusta ja yhteistä halua olla dialogissa. Tulosten perusteella oppijalähtöisyyden voidaan todeta näyttäytyvän laulunopetuksessa laulajan aktiivisena osallistamisena opetuksen suunnitteluun ja toteutukseen. Kokonaisuutena tutkimus tarjoaa ajankohtaista näkökulmaa laulun pedagogisointiin oppijalähtöisyyttä ja dialogisuutta soveltavan vapauttavan laulupedagogiikan näkökulmasta.
Tämän opinnäytetyön tavoitteena on tutkia dialogiin pohjautuvaa oppijalähtöistä pedagogiikkaa laulun pedagogisoinnissa. Työn teoreettinen viitekehys nojautuu opetushallituksen julkaisuun Musiikkipedagogiikan käsikirja: Vuorovaikutus ja kohtaaminen musiikinopetuksessa (2013) sekä vallalla olevaan pedagogiseen ajatteluun oppijan aktiivisuuden ja vastuullisuuden tukemisesta pedagogisen vuorovaikutuksen keinoin. Teoreettisen viitekehyksen tueksi haastattelen tutkielmassani kahta laulupedagogia heidän laulupedagogisesta näkemyksestään. Analysoin aineiston teoriaohjattua aineistolähtöistä menetelmää soveltaen.
Tutkimustulosten mukaan dialogisuus laulunopetuksessa näyttäytyy laulunopettajan ja laulajan välisenä tasavertaisena vuorovaikutuksena prosessissa, missä molemmat osapuolet kunnioittavat toinen toistaan. Dialogisuus edellyttää, mutta myös synnyttää, yhteistä kielentämistä. Dialogin toteutuminen vaatii keskinäistä luottamusta ja yhteistä halua olla dialogissa. Tulosten perusteella oppijalähtöisyyden voidaan todeta näyttäytyvän laulunopetuksessa laulajan aktiivisena osallistamisena opetuksen suunnitteluun ja toteutukseen. Kokonaisuutena tutkimus tarjoaa ajankohtaista näkökulmaa laulun pedagogisointiin oppijalähtöisyyttä ja dialogisuutta soveltavan vapauttavan laulupedagogiikan näkökulmasta.