Kuuluuko voice over -ammattilaisen osaaminen mainoksissa?
Niemelä, Ville-Veikko (2018)
Niemelä, Ville-Veikko
Metropolia Ammattikorkeakoulu
2018
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2018092215317
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2018092215317
Tiivistelmä
Mainontaa ja visuaalisia ärsykkeitä on kaikkialla ympärillämme ja osaamme analysoida näkemäämme myös sanallisesti. Monelle tuottaa kuitenkin vaikeuksia kuvailla kuulemaansa ja havainnot perustuvat lähinnä intuitioon.
Tässä osittain toiminnallisessa opinnäytetyössä selvitetään, millainen on hyvä mainosspiikki ääninäyttelijän suorituksen näkökulmasta. Jotta intuitio ja vertailu eivät olisi ainoita keinoja vastata kysymykseen, pyritään selvittämään mistä osa-alueista ammatikseen voice over -spiikkejä äänittävän osaaminen koostuu. Työssä tutkitaan myös, onko löydettävissä eroja siinä, miten tavalliset kuulijat kokevat ammattilaisen ja amatöörin tekemän voice overin.
Työni on luonteeltaan laadullinen ja siinä käytetään tutkimusmenetelminä sekä teemahaastattelua että kyselytutkimusta. Lisäksi raportoidaan työtä varten tuotetun teososan eli mainoksen tekoprosessi. Aluksi perehdytään siihen, mikä voice over on ja miten se on kehittynyt. Sen jälkeen käsitellään ihmisen puheinstrumentin eli äänen toimintaperiaatteita. Teemahaastatteluissa kysytään voice overin parissa työskenteleviltä ammattilaisilta, millainen hyvän voice overin tulee olla, ja millaisia keinoja onnistuneen lopputuloksen saavuttaminen edellyttää. Saadut vastaukset analysoidaan teemoittelemalla. Työssä esitellään myös teososan pohjalta toteutetun kyselytutkimuksen toteuttamistapa. Sen lisäksi käydään läpi kyselyn vastauksista kootut tulokset.
Työssä käy ilmi, että mainosten voice over -spiikit vaativat ääninäyttelijältä kieliopillisen osaamisen lisäksi puheen ja äänen tarkkaa teknistä hallintaa. Ne eivät kuitenkaan yksinään riitä, vaan spiikkerin tulkinnan tulee kuulostaa vilpittömältä ja aidolta. Tämän arvioimiseen intuitio on paras väline. Mikäli ajatus tulkinnasta puuttuu, mieltää kuulija voice overin helposti epäuskottavaksi. Kyselytutkimuksessa saaduista vastauksista voidaan todeta, että ammattilaisen ja amatöörin osaamisessa on selvä ero, joka vaikuttaa myös mielikuvaan mainoksesta kokonaisuutena. Ammattilaisen äänittämä voice over miellettiin kyselytutkimuksessa selvästi uskottavammaksi. Työssä havaittiin myös käsikirjoituksen suuri merkitys voice overin kannalta, sillä taitavasti kirjoitettu teksti on hyvä lähtökohta ääninäyttelijän työlle.
Tässä osittain toiminnallisessa opinnäytetyössä selvitetään, millainen on hyvä mainosspiikki ääninäyttelijän suorituksen näkökulmasta. Jotta intuitio ja vertailu eivät olisi ainoita keinoja vastata kysymykseen, pyritään selvittämään mistä osa-alueista ammatikseen voice over -spiikkejä äänittävän osaaminen koostuu. Työssä tutkitaan myös, onko löydettävissä eroja siinä, miten tavalliset kuulijat kokevat ammattilaisen ja amatöörin tekemän voice overin.
Työni on luonteeltaan laadullinen ja siinä käytetään tutkimusmenetelminä sekä teemahaastattelua että kyselytutkimusta. Lisäksi raportoidaan työtä varten tuotetun teososan eli mainoksen tekoprosessi. Aluksi perehdytään siihen, mikä voice over on ja miten se on kehittynyt. Sen jälkeen käsitellään ihmisen puheinstrumentin eli äänen toimintaperiaatteita. Teemahaastatteluissa kysytään voice overin parissa työskenteleviltä ammattilaisilta, millainen hyvän voice overin tulee olla, ja millaisia keinoja onnistuneen lopputuloksen saavuttaminen edellyttää. Saadut vastaukset analysoidaan teemoittelemalla. Työssä esitellään myös teososan pohjalta toteutetun kyselytutkimuksen toteuttamistapa. Sen lisäksi käydään läpi kyselyn vastauksista kootut tulokset.
Työssä käy ilmi, että mainosten voice over -spiikit vaativat ääninäyttelijältä kieliopillisen osaamisen lisäksi puheen ja äänen tarkkaa teknistä hallintaa. Ne eivät kuitenkaan yksinään riitä, vaan spiikkerin tulkinnan tulee kuulostaa vilpittömältä ja aidolta. Tämän arvioimiseen intuitio on paras väline. Mikäli ajatus tulkinnasta puuttuu, mieltää kuulija voice overin helposti epäuskottavaksi. Kyselytutkimuksessa saaduista vastauksista voidaan todeta, että ammattilaisen ja amatöörin osaamisessa on selvä ero, joka vaikuttaa myös mielikuvaan mainoksesta kokonaisuutena. Ammattilaisen äänittämä voice over miellettiin kyselytutkimuksessa selvästi uskottavammaksi. Työssä havaittiin myös käsikirjoituksen suuri merkitys voice overin kannalta, sillä taitavasti kirjoitettu teksti on hyvä lähtökohta ääninäyttelijän työlle.