Jälleenmyyjälle suunnatun Ambassador-ohjelman kehittäminen
Karjala, Markus (2018)
Karjala, Markus
Metropolia Ammattikorkeakoulu
2018
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2018092815500
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2018092815500
Tiivistelmä
Tässä YAMK-opinnäytetyössä syvennytään Telia Finland -nimisen operaattorijälleenmyyjän ja Sony Mobile Communications -nimisen älypuhelinvalmistajan välisen myymäläympäristön Ambassador-, eli brändilähettiläsohjelman kehittämiseen. Opinnäytetyö toteutettiin vuosien 2017 ja 2018 aikana.
Kehityshankkeen lähtökohtaisena ongelmana oli määrittää Sony-Ambassador-ohjelman suorituskyvyn mittaristo, eli tavoiteasetanta. Sony-Ambassadorien tavoitteiden määrittämisen lisäksi kyseiseen ohjelmaan tuli luoda selkeä toimintasuunnitelma ja palkitsemismalli, jotka sittemmin jalkautettiin ja koulutettiin myymälöissä toimiville Sony-Ambassadoreille.
Hankkeen toteutuksen menetelmiin sisältyi tutustuminen laajaan kirjalliseen teoriapohjaan, joka käsitteli yleisesti brändilähetiläsohjelmaa, tavoitteiden asettamista, suorituskyvyn johtamista, motivoinnin ja palkitsemisen eri tasoja ja sivuten myös pelillistämistä sekä esimiestyötä. Kehityshankkeen aikana tehtiin tiivistä yhteistyötä Telia Finlandin Telia Kauppa -myymäläketjun myyjien sekä jalkautuspäällikön kanssa haastatteluiden ja yhden sähköisen jälkikyselytutkimuksen muodossa. Nykytila-analyysin ja laajan lähdeaineiston perusteella luotiin Sony-Ambassador-ohjelman suorituskyvyn mittaristo. Tavoiteasetannan lisäksi Sony-Ambassador-ohjelmalle luotiin toimintasuunnitelma, sekä palkitsemismalli.
Lopputulemana Sony Mobile Communicationsin ja Telia Finlandin välinen Sony-Ambassador-ohjelma saatiin uudistettua täysin, alkaen sen tarkoituksen ja tavoiteasetannan kirkastamisesta aina toimintasuunnitelman ja palkitsemismallien määrittämiseen asti. Telia Kauppa -ketjun johto saatiin myös sisäistämään ohjelma paremmin, sekä sitoutumaan sen johtamiseen yhteistyössä Sony Mobile Communicationsin kanssa.
Johtopäätöksenä opinnäytetyöstä voidaan sanoa, että kyseinen organisaatioiden välinen Ambassador-ohjelma on nyt tarkasti määritetty tavoitteellisen, mitattavan toiminnan muotoon, jossa ohjelman jäsenet ovat omaksuneet oman roolinsa Sony-Ambassadorina, perustuen Sony-Ambassador-ohjelman missioon, tavoitteisiin ja palkitsemismahdollisuuksiin.
Kehityshankkeen lähtökohtaisena ongelmana oli määrittää Sony-Ambassador-ohjelman suorituskyvyn mittaristo, eli tavoiteasetanta. Sony-Ambassadorien tavoitteiden määrittämisen lisäksi kyseiseen ohjelmaan tuli luoda selkeä toimintasuunnitelma ja palkitsemismalli, jotka sittemmin jalkautettiin ja koulutettiin myymälöissä toimiville Sony-Ambassadoreille.
Hankkeen toteutuksen menetelmiin sisältyi tutustuminen laajaan kirjalliseen teoriapohjaan, joka käsitteli yleisesti brändilähetiläsohjelmaa, tavoitteiden asettamista, suorituskyvyn johtamista, motivoinnin ja palkitsemisen eri tasoja ja sivuten myös pelillistämistä sekä esimiestyötä. Kehityshankkeen aikana tehtiin tiivistä yhteistyötä Telia Finlandin Telia Kauppa -myymäläketjun myyjien sekä jalkautuspäällikön kanssa haastatteluiden ja yhden sähköisen jälkikyselytutkimuksen muodossa. Nykytila-analyysin ja laajan lähdeaineiston perusteella luotiin Sony-Ambassador-ohjelman suorituskyvyn mittaristo. Tavoiteasetannan lisäksi Sony-Ambassador-ohjelmalle luotiin toimintasuunnitelma, sekä palkitsemismalli.
Lopputulemana Sony Mobile Communicationsin ja Telia Finlandin välinen Sony-Ambassador-ohjelma saatiin uudistettua täysin, alkaen sen tarkoituksen ja tavoiteasetannan kirkastamisesta aina toimintasuunnitelman ja palkitsemismallien määrittämiseen asti. Telia Kauppa -ketjun johto saatiin myös sisäistämään ohjelma paremmin, sekä sitoutumaan sen johtamiseen yhteistyössä Sony Mobile Communicationsin kanssa.
Johtopäätöksenä opinnäytetyöstä voidaan sanoa, että kyseinen organisaatioiden välinen Ambassador-ohjelma on nyt tarkasti määritetty tavoitteellisen, mitattavan toiminnan muotoon, jossa ohjelman jäsenet ovat omaksuneet oman roolinsa Sony-Ambassadorina, perustuen Sony-Ambassador-ohjelman missioon, tavoitteisiin ja palkitsemismahdollisuuksiin.