Palvelurobotiikan opetus lukiolaisille - tapaustutkimus
Hokka, Hans (2018)
Hokka, Hans
Metropolia Ammattikorkeakoulu
2018
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2018092915523
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2018092915523
Tiivistelmä
Tämän lopputyön aiheena on Metropolia Ammattikorkeakoulussa järjestettävän robotiikkakurssin suunnittelu ja saatujen kokemusten tarkastelu. Lisäksi lopputyön tarkoituksena on toimia valmiina pohjana uusille robotiikkakursseille. Kursseja järjestettiin kaksi: toinen TETharjoittelijoille, toinen lukiolaisille. Aihe työlle syntyi Metropolian halukkuudesta tarjota tällainen kurssi toisen asteen opiskelijoille.
Työn tarkoituksena oli saada käsitys siitä, millaiseksi robotiikan opetus pitää muodostaa toisen asteen opiskelijoita varten. Työn puitteissa suunnitellaan kurssi alusta alkaen. Kartoitetaan opetuksessa käytettävät robotit sekä ohjelmointikielet. Tämän jälkeen luodaan tarvittava oppimateriaali sekä muu materiaali, mm. YouTube-mainos. Ensimmäisen kurssin jälkeen kerätään välitulokset, joiden perusteella tehdään kurssiin tarvittavat muutokset toista toteutusta varten.
Työn lopputuloksena voidaan saadun palautteen sekä opetuskokemuksien perusteella todeta Nao-robotin sekä Choregraphe-ohjelmointikielen sopivan hyvin toisen asteen opetukseen. Kurssien toteutukset olisivat palautteen perusteella voineet olla pidemmät, jolloin olisi voitu mennä robotiikkaan ja ohjelmointiin syvemmälle. Opetettava materiaali oli joka tapauksessa määrältään sopiva kurssien pituuksiin verrattuna.
Työn tarkoituksena oli saada käsitys siitä, millaiseksi robotiikan opetus pitää muodostaa toisen asteen opiskelijoita varten. Työn puitteissa suunnitellaan kurssi alusta alkaen. Kartoitetaan opetuksessa käytettävät robotit sekä ohjelmointikielet. Tämän jälkeen luodaan tarvittava oppimateriaali sekä muu materiaali, mm. YouTube-mainos. Ensimmäisen kurssin jälkeen kerätään välitulokset, joiden perusteella tehdään kurssiin tarvittavat muutokset toista toteutusta varten.
Työn lopputuloksena voidaan saadun palautteen sekä opetuskokemuksien perusteella todeta Nao-robotin sekä Choregraphe-ohjelmointikielen sopivan hyvin toisen asteen opetukseen. Kurssien toteutukset olisivat palautteen perusteella voineet olla pidemmät, jolloin olisi voitu mennä robotiikkaan ja ohjelmointiin syvemmälle. Opetettava materiaali oli joka tapauksessa määrältään sopiva kurssien pituuksiin verrattuna.