Pankkitoiminnan sähköistyminen
Kärki, Sini (2018)
Kärki, Sini
Savonia-ammattikorkeakoulu
2018
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2018100315645
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2018100315645
Tiivistelmä
Tämä opinnäytetyö tutkii pankkitoiminnan sähköistymisestä. Nykyisin melkein jokainen yritys on siirtänyt toimintaansa internetiin ja myös pankit ovat tehneet samoin. Tutkimus on kohdistettu nuorempaan sukupolveen, 15 – 30-vuotiaisiin, sillä he ovat kasvaneet internetin ollessa osa heidän elämää. Nuorelle sukupolvelle eli niin kutsutulle Y – ja Z -sukupolvelle on luontaista käyttää internetiä, sosiaalista mediaa sekä erilaisia mobiilipalveluita. Tavoitteenani oli tar-kastella heidän ostokäyttäyttäytymistä pankkien sähköisissä palveluissa ja saada heiltä mielipiteitä pankkien sähköis-tymisestä.
Kysely toteutettiin Webropolin kautta vuonna 2015 ja se lähetettiin noin 6000:lle Savonia-ammattikorkeakoulun opiske-lijalle. Kyselyssä oli 20 kysymystä ja aikaa vastaamiseen oli kolme viikkoa. Kyselyyn tuli vastauksia 791, ja jokaisella oli käytössä verkkopalvelutunnukset pankissa asiointia varten. Nuoret sukupolvet arvostavat helppoutta ja nopeutta pankkien verkkosivuilla. Vertasin vastauksia myös vanhempien sukupolvien vastauksiin ja huomasin, ettei heidän nä-kökulmissa ollut juurikaan eroa verraten nuorempaan sukupolveen. Loppupäätelmänä palveluita voisi olla enemmänkin verkkopankissa, mutta kaikkien palveluiden ei toivottu olevan pelkästään pankkien verkkosivuilla. Nuoret ovat kuiten-kin aika tyytyväisiä verkkopankkipalveluihin, mutta sinne voisi tulla jatkuvasti enemmän mielenkiintoisia palveluita.
Kysely toteutettiin Webropolin kautta vuonna 2015 ja se lähetettiin noin 6000:lle Savonia-ammattikorkeakoulun opiske-lijalle. Kyselyssä oli 20 kysymystä ja aikaa vastaamiseen oli kolme viikkoa. Kyselyyn tuli vastauksia 791, ja jokaisella oli käytössä verkkopalvelutunnukset pankissa asiointia varten. Nuoret sukupolvet arvostavat helppoutta ja nopeutta pankkien verkkosivuilla. Vertasin vastauksia myös vanhempien sukupolvien vastauksiin ja huomasin, ettei heidän nä-kökulmissa ollut juurikaan eroa verraten nuorempaan sukupolveen. Loppupäätelmänä palveluita voisi olla enemmänkin verkkopankissa, mutta kaikkien palveluiden ei toivottu olevan pelkästään pankkien verkkosivuilla. Nuoret ovat kuiten-kin aika tyytyväisiä verkkopankkipalveluihin, mutta sinne voisi tulla jatkuvasti enemmän mielenkiintoisia palveluita.