Elektronisen urheilun alku ja kasvu
Iivonen, Ville (2018)
Iivonen, Ville
Metropolia Ammattikorkeakoulu
2018
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2018100315639
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2018100315639
Tiivistelmä
Insinöörityössä selvitettiin elektronista urheilua käsitteenä sekä ammattilaisuutta, historiaa ja Assembly Summer -tapahtumaa. Insinöörityön tarkoitus oli selvittää, mitä elektroninen urheilu on.
Työssä perehdyttiin ammattilaisuuteen ja harrastukseen ja verrattiin niitä toisiinsa. Ammattilaisuus vaatii kärsivällisyyttä, intohimoa, kovaa työntekoa ja kykyä toimia ryhmässä, ja palautteen ottaminen ja antaminen ovat tärkeitä.
Työssä käytettiin lähteenä erilaisia elektronisen urheilun sivustoja, tapahtumia ja työntekijän eli entisen ammattilaisen näkemyksiä siitä, miten elektroninen urheilu on kehittynyt Suomessa. Työssä kävi ilmi, että Suomessa elektroninen urheilu eroaa muun maailman elektronisesta urheilusta.
Elektroninen urheilu on kehittynyt Suomessa ja maailmalla viimeisten vuosien ajan. Suomessa on muun muassa mahdollista opiskella elektronista urheilua ja on perustettu erilaisia organisaatioita tukemaan elektronista urheilua. Nykypäivänä jopa armeijassa on mahdollista päästä urheilujoukkoihin, jos on ammattilaisena elektronisessa urheilussa.
Suomessa on vuosia sitten ollut käsitys, että elektroninen urheilu ei ole urheilua, vaan sitä on pidetty pienten piirien ”harrastuksena”. Suomessakin on nykypäivänä menossa elektronisen urheilun osalta nousukausi, jolle ei näy loppua. On alettu järjestää yhä isompia LAN-tapahtumia, joita Yle lähettää suorana lähetyksenä kanavillaan.
Vuoden 2018 Assembly Summer osoitti, että Suomessa on tulossa valtavasti uusia pelaajia ja ammattilaisia seuraavan parin vuoden kuluttua. Turnauksissa oli yhteensä useita satoja pelaajia.
Insinöörityön tuloksia voidaan käyttää perehdytyksenä esimerkiksi sellaisille henkilöille, joilla ei ole käsitystä siitä, mitä elektroninen urheilu on, tai niille, jotka haaveilevat ammattilaisurasta.
Työssä perehdyttiin ammattilaisuuteen ja harrastukseen ja verrattiin niitä toisiinsa. Ammattilaisuus vaatii kärsivällisyyttä, intohimoa, kovaa työntekoa ja kykyä toimia ryhmässä, ja palautteen ottaminen ja antaminen ovat tärkeitä.
Työssä käytettiin lähteenä erilaisia elektronisen urheilun sivustoja, tapahtumia ja työntekijän eli entisen ammattilaisen näkemyksiä siitä, miten elektroninen urheilu on kehittynyt Suomessa. Työssä kävi ilmi, että Suomessa elektroninen urheilu eroaa muun maailman elektronisesta urheilusta.
Elektroninen urheilu on kehittynyt Suomessa ja maailmalla viimeisten vuosien ajan. Suomessa on muun muassa mahdollista opiskella elektronista urheilua ja on perustettu erilaisia organisaatioita tukemaan elektronista urheilua. Nykypäivänä jopa armeijassa on mahdollista päästä urheilujoukkoihin, jos on ammattilaisena elektronisessa urheilussa.
Suomessa on vuosia sitten ollut käsitys, että elektroninen urheilu ei ole urheilua, vaan sitä on pidetty pienten piirien ”harrastuksena”. Suomessakin on nykypäivänä menossa elektronisen urheilun osalta nousukausi, jolle ei näy loppua. On alettu järjestää yhä isompia LAN-tapahtumia, joita Yle lähettää suorana lähetyksenä kanavillaan.
Vuoden 2018 Assembly Summer osoitti, että Suomessa on tulossa valtavasti uusia pelaajia ja ammattilaisia seuraavan parin vuoden kuluttua. Turnauksissa oli yhteensä useita satoja pelaajia.
Insinöörityön tuloksia voidaan käyttää perehdytyksenä esimerkiksi sellaisille henkilöille, joilla ei ole käsitystä siitä, mitä elektroninen urheilu on, tai niille, jotka haaveilevat ammattilaisurasta.