Optikon näöntutkimus ilmaiseksi : markkinointi optisella alalla
Ehrola, Viivi; Enström, Eveliina; Järvenpää, Elina (2018)
Ehrola, Viivi
Enström, Eveliina
Järvenpää, Elina
Metropolia Ammattikorkeakoulu
2018
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2018100415679
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2018100415679
Tiivistelmä
Opinnäytetyön tarkoituksena on selvittää ja kuvata optisen alan markkinointimekanismeja ja niiden tarkoituksia alan toimijoille. Aihe valittiin, koska markkinointi puhuttaa paljon optisella alalla. Se tekee aiheesta ajankohtaisen. Vastaavanlaista työtä ei ole ennen tehty. Tavoitteena on saada optisen alan markkinointia läpinäkyväksi ja vähentää ennakkoluuloja sitä kohtaan. Opinnäytetyössä halutaan kertoa, miten alalla mainostetaan ja miksi.
Teoriaosuudessa käsiteltiin markkinointia, mainontaa sekä niitä koskevia lakeja. Opinnäytetyössä seurattiin ensin printti- ja televisiomediaa kahden viikon ajan. Tarkoituksena oli selvittää mainonnan tiheyttä sekä mainosten sisältöä. Opinnäytetyön tavoitteen saavuttamiseksi haastateltiin Kilpailu- ja kuluttajaviraston lakimiestä sekä erään suuren Suomessa toimivan optikkoliikeketjun markkinointipäällikköä. Heiltä saatiin luotettavaa aineistoa ammattilaisen näkökulmasta opinnäytetyöhön. Haastattelujen menetelmäksi valittiin teemahaastattelu, koska haluttiin saada vastaukset tiettyihin kysymyksiin, mutta jättää tilaa myös haastateltavan omille ajatuksille. Tällöin voi tulla ilmi jotain uutta tietoa, jota ei olisi osattu kysyä.
Tuloksena opinnäytetyössä saatiin tietoa siitä, että televisiomainonta on paljon suositumpaa kuin printtimainonta. Kaikki televisiossa mainostaneet optisen alan toimijat olivat optikkoliikeketjuja. Suomen suurimpien optikkoliikeketjujen välillä mainonta jakautuu suhteellisen tasaisesti. Markkinointipäällikön haastattelussa ilmenivät syyt, miksi optisella alalla mainostetaan isoilla alennusprosenteilla ja ilmaisella näöntutkimuksella. Molemmat houkuttelevat tutkitusti asiakkaita. Ne tuovat asiakasvirtaa ja luovat työpaikkoja yritykseen. Kilpailu- ja kuluttajaviraston lakimiehen haastattelussa selvisi, ettei optiselta alalta tule sen enempää valituksia mainonnasta kuin muiltakaan aloilta. Ratkaisuja lainvastaisesta mainonnasta optiselta alalta on tehty vain kaksi, vaikka mainonnan määrä on alalla suurta.
Opinnäytetyössä saatiin valaistua markkinointia monipuolisesti, mutta tulevaisuudessa olisi hyvä hankkia lisää tietoa, niin että haastateltaisiin kaikkia ketjujen markkinointijohtajien haastattelut. Silloin saataisiin laajemmin näkökulmia ja syitä erilaiselle markkinoinnille. Tämä auttaisi kaikkia optisen alan toimijoita ymmärtämään paremmin toisiaan ja toistensa ratkaisuja.
Teoriaosuudessa käsiteltiin markkinointia, mainontaa sekä niitä koskevia lakeja. Opinnäytetyössä seurattiin ensin printti- ja televisiomediaa kahden viikon ajan. Tarkoituksena oli selvittää mainonnan tiheyttä sekä mainosten sisältöä. Opinnäytetyön tavoitteen saavuttamiseksi haastateltiin Kilpailu- ja kuluttajaviraston lakimiestä sekä erään suuren Suomessa toimivan optikkoliikeketjun markkinointipäällikköä. Heiltä saatiin luotettavaa aineistoa ammattilaisen näkökulmasta opinnäytetyöhön. Haastattelujen menetelmäksi valittiin teemahaastattelu, koska haluttiin saada vastaukset tiettyihin kysymyksiin, mutta jättää tilaa myös haastateltavan omille ajatuksille. Tällöin voi tulla ilmi jotain uutta tietoa, jota ei olisi osattu kysyä.
Tuloksena opinnäytetyössä saatiin tietoa siitä, että televisiomainonta on paljon suositumpaa kuin printtimainonta. Kaikki televisiossa mainostaneet optisen alan toimijat olivat optikkoliikeketjuja. Suomen suurimpien optikkoliikeketjujen välillä mainonta jakautuu suhteellisen tasaisesti. Markkinointipäällikön haastattelussa ilmenivät syyt, miksi optisella alalla mainostetaan isoilla alennusprosenteilla ja ilmaisella näöntutkimuksella. Molemmat houkuttelevat tutkitusti asiakkaita. Ne tuovat asiakasvirtaa ja luovat työpaikkoja yritykseen. Kilpailu- ja kuluttajaviraston lakimiehen haastattelussa selvisi, ettei optiselta alalta tule sen enempää valituksia mainonnasta kuin muiltakaan aloilta. Ratkaisuja lainvastaisesta mainonnasta optiselta alalta on tehty vain kaksi, vaikka mainonnan määrä on alalla suurta.
Opinnäytetyössä saatiin valaistua markkinointia monipuolisesti, mutta tulevaisuudessa olisi hyvä hankkia lisää tietoa, niin että haastateltaisiin kaikkia ketjujen markkinointijohtajien haastattelut. Silloin saataisiin laajemmin näkökulmia ja syitä erilaiselle markkinoinnille. Tämä auttaisi kaikkia optisen alan toimijoita ymmärtämään paremmin toisiaan ja toistensa ratkaisuja.