Luonto paljastaa voimavarat, jotka valokuva todentaa : Asiakas luontoperustaisen valokuvauksen kohteena
Valtonen, Hanne-Mari (2018)
Valtonen, Hanne-Mari
Lapin ammattikorkeakoulu
2018

Creative Commons Attribution-NonCommercial-NoDerivs 1.0 Suomi
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2018092615436
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2018092615436
Tiivistelmä
Opinnäytetyössä konseptoidaan palvelutuote, jossa luontoperustaisen ohjelmapalvelun ja valokuvauksen kohteena on asiakas. Palvelutuote perustuu luonnon laajoihin hyvinvointivaikutuksiin ja valokuvan voimauttavuuteen. Tavoitteena on konseptoida palvelutuote tasolle, jossa se on selkeästi perusteltavissa ja viestittävissä työssä määriteltävälle kohderyhmälle.
Opinnäytetyö on laadullinen kehittämistyö, jonka kehittämismenetelminä on käytetty palvelumuotoilua, markkinakartoitusta ja haastatteluja. Konseptointi perustuu keskeisiltä osin Juha Tuulaniemen esittämään palvelumuotoiluprosessiin, jota tuettiin tietoperustassa, markkinakartoituksessa ja haastatteluissa kerätyllä aineistolla. Konseptoinnin tulokset esitetään Business Model Canvasin avulla.
Opinnäytetyö kokoaa tuoretta tietoa luonnon hyvinvointivaikutuksista ja niiden soveltamisesta. Se käy läpi valokuvan terapeuttisen käytön ja rajaa sen kertaluontoiseen, ei-terapeuttiseen ohjelmapalveluun soveltuvaksi. Palvelutuotteelle löytyy markkinoilla positio, jossa se selvästi erottuu olemassa olevasta palvelutarjonnasta. Haastattelut toivat selkeän näkemyksen ensisijaisesta kohderyhmästä, palvelun viestinnästä ja jatkettavasta kehittämistyöstä. Kerätyn aineiston ja haastattelukokemuksen perusteella palvelutuotteen jatkokehittäminen saa selkeän kannustuksen.
Opinnäytetyö on laadullinen kehittämistyö, jonka kehittämismenetelminä on käytetty palvelumuotoilua, markkinakartoitusta ja haastatteluja. Konseptointi perustuu keskeisiltä osin Juha Tuulaniemen esittämään palvelumuotoiluprosessiin, jota tuettiin tietoperustassa, markkinakartoituksessa ja haastatteluissa kerätyllä aineistolla. Konseptoinnin tulokset esitetään Business Model Canvasin avulla.
Opinnäytetyö kokoaa tuoretta tietoa luonnon hyvinvointivaikutuksista ja niiden soveltamisesta. Se käy läpi valokuvan terapeuttisen käytön ja rajaa sen kertaluontoiseen, ei-terapeuttiseen ohjelmapalveluun soveltuvaksi. Palvelutuotteelle löytyy markkinoilla positio, jossa se selvästi erottuu olemassa olevasta palvelutarjonnasta. Haastattelut toivat selkeän näkemyksen ensisijaisesta kohderyhmästä, palvelun viestinnästä ja jatkettavasta kehittämistyöstä. Kerätyn aineiston ja haastattelukokemuksen perusteella palvelutuotteen jatkokehittäminen saa selkeän kannustuksen.