Lähiruokaa ammattikeittiöön : Case: Muuramen kunnan ruokapalvelut
Ruotsalainen, Virpi (2018)
Ruotsalainen, Virpi
Jyväskylän ammattikorkeakoulu
2018
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2018100215579
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2018100215579
Tiivistelmä
Opinnäytetyön tarkoituksena oli selvittää, kuinka lähiruokaa voitaisiin hyödyntää entistä enemmän Muuramen kunnan ruokapalvelujen hankinnoissa. Tutkimuksen avulla pyrittiin havaitsemaan lähiruokahankintoja mahdollistavia tai vaikeuttavia seikkoja ja löytämään viestintään ja yhteistyön parantamiseen liittyviä kehitysehdotuksia toimeksiantajalle, KeskiSuomen ruokaketjun koordinaatio -yhteistyöhankkeelle.
Opinnäytetyön tutkimusote oli kvalitatiivinen. Tutkimusaineisto kerättiin yksilöhaastatteluilla keväällä 2018. Tutkimusta varten haastateltiin henkilöitä hankintayksiköstä ja kuudesta lähiruokaa toimittavasta yrityksestä. Haastattelut toteutettiin puolistrukturoituina haastatteluina. Tutkimusaineisto analysoitiin teemoittelemalla ja tyypittelemällä sekä vertaamalla työn teoreettiseen viitekehykseen ja muihin tutkimuksiin.
Tutkimustuloksista selvisi, että hankintayksikön halukkuus ja arvot ovat merkittävimpiä lähiruoan hankintaa mahdollistavia tekijöitä. Lisäksi lähiruoan turvallisuus, ekologisuus ja työllistävyys nousivat voimakkaasti esiin. Tiedon välittymisen riittämättömyys osoittautui huomattavaksi hankintaa vaikeuttavaksi tai estäväksi asiaksi. Tietoa tarvittaisiin niin toisen hankintaosapuolen olemassaolosta kuin yhteistyön mahdollisuuksista ja toimintatavoistakin.
Tutkimustulosten ja johtopäätösten pohjalta löydettiin erilaisia kehitysehdotuksia, joiden avulla hankintaosapuolet tai toimeksiantaja voivat parantaa lähiruokahankintoihin liittyvää viestintää ja vuorovaikutusta.
Opinnäytetyön tutkimusote oli kvalitatiivinen. Tutkimusaineisto kerättiin yksilöhaastatteluilla keväällä 2018. Tutkimusta varten haastateltiin henkilöitä hankintayksiköstä ja kuudesta lähiruokaa toimittavasta yrityksestä. Haastattelut toteutettiin puolistrukturoituina haastatteluina. Tutkimusaineisto analysoitiin teemoittelemalla ja tyypittelemällä sekä vertaamalla työn teoreettiseen viitekehykseen ja muihin tutkimuksiin.
Tutkimustuloksista selvisi, että hankintayksikön halukkuus ja arvot ovat merkittävimpiä lähiruoan hankintaa mahdollistavia tekijöitä. Lisäksi lähiruoan turvallisuus, ekologisuus ja työllistävyys nousivat voimakkaasti esiin. Tiedon välittymisen riittämättömyys osoittautui huomattavaksi hankintaa vaikeuttavaksi tai estäväksi asiaksi. Tietoa tarvittaisiin niin toisen hankintaosapuolen olemassaolosta kuin yhteistyön mahdollisuuksista ja toimintatavoistakin.
Tutkimustulosten ja johtopäätösten pohjalta löydettiin erilaisia kehitysehdotuksia, joiden avulla hankintaosapuolet tai toimeksiantaja voivat parantaa lähiruokahankintoihin liittyvää viestintää ja vuorovaikutusta.