Kirkon ulkomaanapu sosiaalisessa mediassa Facebook-käyttäjän näkökulmasta
Kärkkäinen, Markus (2018)
Kärkkäinen, Markus
Metropolia Ammattikorkeakoulu
2018
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2018100815796
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2018100815796
Tiivistelmä
Kirkon ulkomaanapu on voittoa tavoittelematon avustusjärjestö. Tämä opinnäytetyö käsittelee Kirkon ulkomaanavun läsnäoloa sosiaalisessa mediassa tällä hetkellä. Suosituin alusta on edelleen Facebook, mutta työssä tarkastellaan hiukan myös muita sosiaalisen median kanavia.
Verkossa läsnä oleminen on varsin tärkeää avustusjärjestön tiedottamisen ja julkisen maineen kannalta. Siihen on myös Kirkon ulkomaanapu panostanut ja ymmärtänyt sen merkityksen. Apunani on kyselykaavake, jonka tarkoitus oli saada informaatiota Kirkon ulkomaanavun Facebook-käyttäjiltä. Kyselykaavakkeen perusteella tutkin mahdollisia ehdotuksia Facebookin ylläpitäjälle Kirkon ulkomaanavun sivuston muokkaamiseksi.
Lopussa minulla on esitettävänä ehdotuksia ja uusia ideoita, jotta Kirkon ulkomaanapu saataisiin viritettyä entistä parempaan sosiaalisen ja myös perinteisen median vireeseen. Kyselykaavakkeen vastausmäärä oli 28. Sen perusteella ei voi tehdä yleistyksiä ja sen parasta antia olivat ehdotukset Kirkon ulkomaanavun Facebook-sivujen parantamiseksi. Teoreettisena viitekehyksenä olivat maineen ja vaikuttamisen keinojen tarkastelu tutkimuskysymyksen kannalta.
Verkossa läsnä oleminen on varsin tärkeää avustusjärjestön tiedottamisen ja julkisen maineen kannalta. Siihen on myös Kirkon ulkomaanapu panostanut ja ymmärtänyt sen merkityksen. Apunani on kyselykaavake, jonka tarkoitus oli saada informaatiota Kirkon ulkomaanavun Facebook-käyttäjiltä. Kyselykaavakkeen perusteella tutkin mahdollisia ehdotuksia Facebookin ylläpitäjälle Kirkon ulkomaanavun sivuston muokkaamiseksi.
Lopussa minulla on esitettävänä ehdotuksia ja uusia ideoita, jotta Kirkon ulkomaanapu saataisiin viritettyä entistä parempaan sosiaalisen ja myös perinteisen median vireeseen. Kyselykaavakkeen vastausmäärä oli 28. Sen perusteella ei voi tehdä yleistyksiä ja sen parasta antia olivat ehdotukset Kirkon ulkomaanavun Facebook-sivujen parantamiseksi. Teoreettisena viitekehyksenä olivat maineen ja vaikuttamisen keinojen tarkastelu tutkimuskysymyksen kannalta.