Kuluttajien käsityksiä tekokuiduista ja materiaalipankin koostaminen : Case Weecos Oy
Niemi, Hanna (2018)
Niemi, Hanna
Metropolia Ammattikorkeakoulu
2018
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2018100215589
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2018100215589
Tiivistelmä
Tässä opinnäytetyössä selvitetään kuluttajien käsityksiä tekokuiduista ja kootaan tekokuiduista mahdollisimman toimiva materiaalipankki.
Työ on toteutettu tapaustutkimuksena, ja yhteistyöyrityksenä toimi Weecos Oy, joka on vastuullisesti tuotettujen tuotteiden verkkokauppa-alusta. Tutkimusmenetelminä on käytetty lomakekyselyä sekä SWOT-analyysia kilpailevista materiaalipankeista. Lisäksi haettiin materiaalitietoa teorialähteistä.
Kyselylomakkeessa tiedusteltiin vastaajien kuitutuntemusta, tiedonlähteitä sekä esitettiin 25 tekokuituihin liittyvää väittämää. Vastaajilla oli myös mahdollisuus jättää kommentteja aiheesta. Kyselyn kohderyhmäksi oli määritelty Weecosin vaikutuspiirissä olevat kuluttajat, ja vastauksia saatiin hyvin. Kyselyn tuloksia sekä kilpailija-analyyseista tehtyjä päätelmiä hyödynnetään materiaalipankin koostamisessa.
Tutkimuksen tuloksena saatiin selville kuluttajien tietoja ja käsityksiä tekokuiduista. Opinnäytetyössä perehdytään siihen, millainen materiaalipankki vastaisi kuluttajien tarpeita ja mitä asioita materiaalipankissa on hyvä käsitellä. Lisäksi luotiin kattava materiaalipankki tekokuiduista, jossa on tietoa kuidun valmistuksesta, ominaisuuksista, huollosta ja vastuullisista näkökulmista. Tulevaisuudessa olisi hyvä tutkia, kuinka toimivaksi kuluttajat kokevat materiaalipankin ja päivittää sitä palautteen perusteella.
Työ on toteutettu tapaustutkimuksena, ja yhteistyöyrityksenä toimi Weecos Oy, joka on vastuullisesti tuotettujen tuotteiden verkkokauppa-alusta. Tutkimusmenetelminä on käytetty lomakekyselyä sekä SWOT-analyysia kilpailevista materiaalipankeista. Lisäksi haettiin materiaalitietoa teorialähteistä.
Kyselylomakkeessa tiedusteltiin vastaajien kuitutuntemusta, tiedonlähteitä sekä esitettiin 25 tekokuituihin liittyvää väittämää. Vastaajilla oli myös mahdollisuus jättää kommentteja aiheesta. Kyselyn kohderyhmäksi oli määritelty Weecosin vaikutuspiirissä olevat kuluttajat, ja vastauksia saatiin hyvin. Kyselyn tuloksia sekä kilpailija-analyyseista tehtyjä päätelmiä hyödynnetään materiaalipankin koostamisessa.
Tutkimuksen tuloksena saatiin selville kuluttajien tietoja ja käsityksiä tekokuiduista. Opinnäytetyössä perehdytään siihen, millainen materiaalipankki vastaisi kuluttajien tarpeita ja mitä asioita materiaalipankissa on hyvä käsitellä. Lisäksi luotiin kattava materiaalipankki tekokuiduista, jossa on tietoa kuidun valmistuksesta, ominaisuuksista, huollosta ja vastuullisista näkökulmista. Tulevaisuudessa olisi hyvä tutkia, kuinka toimivaksi kuluttajat kokevat materiaalipankin ja päivittää sitä palautteen perusteella.