Markkinatutkimus b-to-b markkinoille kohdennetuista assistenttipalveluista : Tutkimus Oulun talousalueen yrityksien assistenttipalveluiden hyödyntämisestä arjessa
Savikuja, Emma (2018)
Savikuja, Emma
Oulun ammattikorkeakoulu
2018
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2018101816077
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2018101816077
Tiivistelmä
Opinnäytetyön aiheena on pienyrittäjien arjen tutkimisen pohjalta mahdollistaa toimeksiantajan palvelutarjonnan kehittäminen ja auttaa heitä tiedostamaan niitä asioita, jotka ovat ulkoistamisen esteenä. Tutkimusten tavoitteena on selvittää miten yrittäjät ovat toteuttaneet sihteeri-, assistentti- ja toimistopalvelut osana arkea ja minkälaisia palveluita he ostaisivat.
Opinnäytetyön teoreettinen viitekehys kertoo yritystoiminnasta Suomessa, B2B-markkinoilla toimimisesta sekä palveluiden kysyntään, markkinointiin ja myyntiin liittyvistä lainalaisuuksista. Nämä tiedot on koottu kirjoista ja sähköisistä lähteistä. Raportin keskeisiä sisältöjä ovat myös kannattavuuden maksimointi. Lisäksi pohditaan, milloin ulkoistaminen on itse tekemistä kustannustehokkaampaa.
Kvantitatiivisen tutkimuksen tuloksista voidaan todeta, että ostamattomuuden syy löytyy useimpien yrittäjien kohdalla pyrkimyksestä minimoida kustannuksia sekä toisaalta kyvyttömyydestä tunnistaa tarve palvelulle. Moni yrittäjä myöntää tutkimuksessa, että erilaiset toimistotyöt aiheuttavat heille stressiä. Palveluita ei kuitenkaan osteta, koska oma aika nähdään ilmaisena silloin kun työtä tehdään itselle. Toinen keskeinen este on epävarmuus ulkoisen toimijan luotettavuudesta. Kvalitatiivinen osuus tuki näitä tuloksia.
Tutkimuskysymyksenä on:
Miksi yrittäjät eivät ulkoista sihteeri-, toimisto- ja assistenttipalveluita, vaikka niiden ostaminen ulkoiselta toimijalta helpottaisi arjen hallintaa?
Opinnäytetyön teoreettinen viitekehys kertoo yritystoiminnasta Suomessa, B2B-markkinoilla toimimisesta sekä palveluiden kysyntään, markkinointiin ja myyntiin liittyvistä lainalaisuuksista. Nämä tiedot on koottu kirjoista ja sähköisistä lähteistä. Raportin keskeisiä sisältöjä ovat myös kannattavuuden maksimointi. Lisäksi pohditaan, milloin ulkoistaminen on itse tekemistä kustannustehokkaampaa.
Kvantitatiivisen tutkimuksen tuloksista voidaan todeta, että ostamattomuuden syy löytyy useimpien yrittäjien kohdalla pyrkimyksestä minimoida kustannuksia sekä toisaalta kyvyttömyydestä tunnistaa tarve palvelulle. Moni yrittäjä myöntää tutkimuksessa, että erilaiset toimistotyöt aiheuttavat heille stressiä. Palveluita ei kuitenkaan osteta, koska oma aika nähdään ilmaisena silloin kun työtä tehdään itselle. Toinen keskeinen este on epävarmuus ulkoisen toimijan luotettavuudesta. Kvalitatiivinen osuus tuki näitä tuloksia.
Tutkimuskysymyksenä on:
Miksi yrittäjät eivät ulkoista sihteeri-, toimisto- ja assistenttipalveluita, vaikka niiden ostaminen ulkoiselta toimijalta helpottaisi arjen hallintaa?