Näkymä PK-yritysten digitaalisiin markkinointikanaviin rakennusalalla
Rautala, Tarja (2018)
Rautala, Tarja
Metropolia Ammattikorkeakoulu
2018
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2018101716066
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2018101716066
Tiivistelmä
Tämän tutkimustyyppisen opinnäytetyön tarkoitus oli muodostaa näkemys rakennusalalla toimivien PK-yritysten digitaalisten markkinointikanavien käytöstä. Tutkimuksen kohteena olivat alan yritysten verkkosivut ja sosiaalisen median kanavista Facebook, Linkedin, Twitter ja Youtube. Tutkimuksessa selvitettiin, miten laajasti verkkosivut olivat alan yrityksillä käytössä ja miten ajanmukaisilta sivut vaikuttivat. Sosiaalisen median kanavista valittiin mukaan eri käyttötarkoituksiin soveltuvat kanavat ja tutkittiin, miten laajasti ne olivat käytössä ja millaista sisältöä niissä oli. Tutkimuksessa selvitettiin lisäksi, onko rakentamisen alaluokkien välillä eroja.
Teoriaosuudessa kuvattiin rakennusalan toimintaympäristön tekijöitä ja digitaalisten markkinointikanavien hyödyntämiseen vaikuttavia tekijöitä. Rakennusalan yritykset valittiin sattumanvaraisesti hakutoiminnolla kolmesta eri alaluokasta. Tutkimus toteutettiin netnografisena tutkimuksena vierailemalla yritysten verkkosivuilla ja kaikille avoimissa yhteisöissä ja sivustoilla ja havainnoimalla niiden sisältöä tietyltä ajanjaksolta.
Rakennusalalla verkkosivut olivat lähes kaikilla yrityksillä, mutta niiden ajanmukaisuus vaihteli melko paljon. Sosiaalisen median kanavia oli perustettu jonkin verran, mutta niitä ei juurikaan käytetty aktiivisesti. Suosituin niistä oli Facebook. Rakennusalan alaluokkien välillä ei ollut juurikaan eroja tutkittujen digitaalisten kanavien käytössä.
Yleisesti muodostui käsitys, että rakennusalalla digitaaliset markkinointikanavat on otettu käyttöön osaksi markkinointia, mutta niiden hyödyntäminen jää heikoksi.
Teoriaosuudessa kuvattiin rakennusalan toimintaympäristön tekijöitä ja digitaalisten markkinointikanavien hyödyntämiseen vaikuttavia tekijöitä. Rakennusalan yritykset valittiin sattumanvaraisesti hakutoiminnolla kolmesta eri alaluokasta. Tutkimus toteutettiin netnografisena tutkimuksena vierailemalla yritysten verkkosivuilla ja kaikille avoimissa yhteisöissä ja sivustoilla ja havainnoimalla niiden sisältöä tietyltä ajanjaksolta.
Rakennusalalla verkkosivut olivat lähes kaikilla yrityksillä, mutta niiden ajanmukaisuus vaihteli melko paljon. Sosiaalisen median kanavia oli perustettu jonkin verran, mutta niitä ei juurikaan käytetty aktiivisesti. Suosituin niistä oli Facebook. Rakennusalan alaluokkien välillä ei ollut juurikaan eroja tutkittujen digitaalisten kanavien käytössä.
Yleisesti muodostui käsitys, että rakennusalalla digitaaliset markkinointikanavat on otettu käyttöön osaksi markkinointia, mutta niiden hyödyntäminen jää heikoksi.