Lapsen osallisuus päiväkodin lepohetkellä varhaiskasvattajien näkökulmasta
Walter, Hanna (2018)
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2018101816090
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2018101816090
Tiivistelmä
Päiväkodin lepohetki on olennainen osa lasten päiväkotipäivää. Levolla pyritään tarjoamaan rauhoittumista ja palautumista kuormittavan päiväkotiarjen keskellä. Tämän opinnäytetyön tarkoituksena oli tarkastella päiväkodin lepohetkeä lasten osallisuuden näkökulmasta 3–5-vuotiaiden lasten ryhmässä. Tavoitteena oli selvittää lepohetkikäytäntöjä ja lasten osallisuutta levon suunnittelussa ja toteuttamisessa haastattelemalla ryhmän varhaiskasvattajia. Yhteistyökumppanina toimi eräs keravalainen päiväkoti.
Työn teoreettisena pohjana toimivat näkemykset osallisuudesta ja levosta. Opinnäytetyön toteutuksessa käytettiin laadullisia tutkimusmenetelmiä. Aineiston keruu tapahtui haastattelemalla päiväkodin kahdessa 3–5-vuotiaiden lasten ryhmissä toimivia varhaiskasvattajia; kolmea lastentarhanopettajaa ja yhtä lastenhoitajaa. Opinnäytetyö toteutettiin kesän ja syksyn 2018 aikana.
Tulosten mukaan lepohetki nähtiin merkittävänä osana lasten päiväkotipäivää, ja lepoa pidettiin tärkeänä erityisesti lasten kasvun ja kehityksen kannalta. Lepohetken katsottiin tarjoavan lapsille myös tervetulleen tauon päivän keskellä. Haastateltavien mukaan lepohetkestä pyrittiin luomaan kaikille lapsille rauhallinen ja mukava tilanne, ja sitä oltiin myös valmiita muokkaamaan lasten tarpeita vastaavaksi. Lasten osallisuuteen lepohetkellä ei kuitenkaan oltu kiinnitetty huomioita, eikä lapsia oltu otettu mukaan lepohetken suunnitteluun. Lepohetki nähtiin aikuisjohtoisena tilanteena, johon lasten odotettiin osallistuvan tietyillä aikuisen määrittämillä tavoilla. Haastateltavat painottivat yhteistyötä huoltajien kanssa, ja huoltajien toiveet lapsensa lepäämiseen liittyen pyrittiin huomioimaan käytännön järjestelyissä.
Tulosten mukaan lapset eivät olleet juurikaan vaikuttamassa lepohetkikäytäntöihin. Lasten osallisuuden tarkasteleminen lepohetkellä päiväkodin työntekijöiden näkökulmasta ei kuitenkaan anna varmuutta siitä, kokivatko lapset osallisuutta lepohetkellä. Osallisuuden kokemuksen syntymistä edesauttaa lapsen mielipiteen selvittäminen ja sen huomioon
ottaminen. Johtopäätöksenä voidaankin todeta, että lasten osallisuuteen lepohetkellä tulisi kiinnittää aikaisempaa enemmän huomiota. Henkilökunta voisi suunnitella lepohetkeä yhdessä lasten kanssa sekä miettiä uusia toimintatapoja toteuttaa lepohetkeä, jossa osa lapsista valvoo ja osa nukkuu.
Työn teoreettisena pohjana toimivat näkemykset osallisuudesta ja levosta. Opinnäytetyön toteutuksessa käytettiin laadullisia tutkimusmenetelmiä. Aineiston keruu tapahtui haastattelemalla päiväkodin kahdessa 3–5-vuotiaiden lasten ryhmissä toimivia varhaiskasvattajia; kolmea lastentarhanopettajaa ja yhtä lastenhoitajaa. Opinnäytetyö toteutettiin kesän ja syksyn 2018 aikana.
Tulosten mukaan lepohetki nähtiin merkittävänä osana lasten päiväkotipäivää, ja lepoa pidettiin tärkeänä erityisesti lasten kasvun ja kehityksen kannalta. Lepohetken katsottiin tarjoavan lapsille myös tervetulleen tauon päivän keskellä. Haastateltavien mukaan lepohetkestä pyrittiin luomaan kaikille lapsille rauhallinen ja mukava tilanne, ja sitä oltiin myös valmiita muokkaamaan lasten tarpeita vastaavaksi. Lasten osallisuuteen lepohetkellä ei kuitenkaan oltu kiinnitetty huomioita, eikä lapsia oltu otettu mukaan lepohetken suunnitteluun. Lepohetki nähtiin aikuisjohtoisena tilanteena, johon lasten odotettiin osallistuvan tietyillä aikuisen määrittämillä tavoilla. Haastateltavat painottivat yhteistyötä huoltajien kanssa, ja huoltajien toiveet lapsensa lepäämiseen liittyen pyrittiin huomioimaan käytännön järjestelyissä.
Tulosten mukaan lapset eivät olleet juurikaan vaikuttamassa lepohetkikäytäntöihin. Lasten osallisuuden tarkasteleminen lepohetkellä päiväkodin työntekijöiden näkökulmasta ei kuitenkaan anna varmuutta siitä, kokivatko lapset osallisuutta lepohetkellä. Osallisuuden kokemuksen syntymistä edesauttaa lapsen mielipiteen selvittäminen ja sen huomioon
ottaminen. Johtopäätöksenä voidaankin todeta, että lasten osallisuuteen lepohetkellä tulisi kiinnittää aikaisempaa enemmän huomiota. Henkilökunta voisi suunnitella lepohetkeä yhdessä lasten kanssa sekä miettiä uusia toimintatapoja toteuttaa lepohetkeä, jossa osa lapsista valvoo ja osa nukkuu.