Terveydenhoitaja osana koulun yhteisöllistä opiskeluhuoltoa
Jaala, Marina; Lindroos, Hanna (2018)
Jaala, Marina
Lindroos, Hanna
Metropolia Ammattikorkeakoulu
2018
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2018102216171
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2018102216171
Tiivistelmä
Tämän opinnäytetyön tarkoituksena oli selvittää terveydenhoitajan näkökulmasta vuonna 2014 voimaan tulleen oppilas- ja opiskelijahuoltolain 1287/2013 yhteisöllisen opiskeluhuollon toteutumista. Tavoitteena oli tuottaa tietoa Metropolia ammattikorkeakoulussa suunniteltavaan hankkeeseen terveyden edistämisen koulutukseen liittyen. Tutkimuskysymysten avulla oli tarkoitus selvittää, mitä yhteisölliseen opiskeluhuoltoon kuuluu, miten terveydenhoitajat siihen osallistuvat sekä terveydenhoitajan osaaminen ja kehittämistarpeet yhteisöllisessä opiskeluhuollossa.
Aineistonkeruu toteutettiin kyselynä yhteistyössä Terveydenhoitajaliiton kanssa. Kysely toteutettiin Metropolia ammattikorkeakoulun e-lomakkeella, joka lähetettiin 637:lle Uudenmaan alueen koulu- ja opiskeluterveydenhuollon terveydenhoitajalle. Kyselyyn vastasi n=58 terveydenhoitajaa, joka oli 9% kaikista kyselyn vastaanottajista. Tämän opinnäytetyön aineisto käsittää peruskoulun terveydenhoitajien (n=48) avointen kysymysten vastaukset. Suljetuista kysymyksistä on käsitelty sekä peruskoulun että toisen asteen oppilaitosten terveydenhoitajien (n=58) vastaukset. Aineisto käsiteltiin aineistolähtöisellä sisällönanalyysilla.
Tulokset kertovat yhteisöllisen opiskeluhuoltoryhmän olevan suuressa osassa koulujen yhteisöllistä opiskeluhuoltoa. Yhteisöllisessä opiskeluhuoltoryhmässä keskeisiä käsiteltäviä asioita ovat hyvinvoinnin edistäminen sekä laajojen terveystarkastusten, luokkayhteenvetojen ja Kouluterveyskyselyn tulosten hyödyntäminen. Terveydenhoitaja osallistuu yhteisölliseen opiskeluhuoltoon oman alansa asiantuntijuuden kautta ja tuomalla esille oman näkökantansa sekä yksilökohtaisesta opiskeluterveydenhuollon työstä nousseita asioita. Terveydenhoitaja pitää terveyteen ja hyvinvointiin liittyviä oppitunteja sekä ryhmätoimintaa.
Terveydenhoitajan osaaminen koostuu pääsääntöisesti terveydenhoitajan koulutuksesta, erikseen hankitusta lisäkoulutuksesta ja työn tuomasta kokemuksesta. Puolet terveydenhoitajista haluaa vahvistaa osaamistaan yhteisöllisen opiskeluhuollon näkökulmasta. Terveydenhoitajat kaipaavat konkreettista koulutusta oman osaamisensa tueksi.
Tutkimuksen tuloksia on tarkoitus raportoida ammatillisilla foorumeilla, sekä hyödyntää koulutuksen ja käytäntöjen kehittämisestä.
Aineistonkeruu toteutettiin kyselynä yhteistyössä Terveydenhoitajaliiton kanssa. Kysely toteutettiin Metropolia ammattikorkeakoulun e-lomakkeella, joka lähetettiin 637:lle Uudenmaan alueen koulu- ja opiskeluterveydenhuollon terveydenhoitajalle. Kyselyyn vastasi n=58 terveydenhoitajaa, joka oli 9% kaikista kyselyn vastaanottajista. Tämän opinnäytetyön aineisto käsittää peruskoulun terveydenhoitajien (n=48) avointen kysymysten vastaukset. Suljetuista kysymyksistä on käsitelty sekä peruskoulun että toisen asteen oppilaitosten terveydenhoitajien (n=58) vastaukset. Aineisto käsiteltiin aineistolähtöisellä sisällönanalyysilla.
Tulokset kertovat yhteisöllisen opiskeluhuoltoryhmän olevan suuressa osassa koulujen yhteisöllistä opiskeluhuoltoa. Yhteisöllisessä opiskeluhuoltoryhmässä keskeisiä käsiteltäviä asioita ovat hyvinvoinnin edistäminen sekä laajojen terveystarkastusten, luokkayhteenvetojen ja Kouluterveyskyselyn tulosten hyödyntäminen. Terveydenhoitaja osallistuu yhteisölliseen opiskeluhuoltoon oman alansa asiantuntijuuden kautta ja tuomalla esille oman näkökantansa sekä yksilökohtaisesta opiskeluterveydenhuollon työstä nousseita asioita. Terveydenhoitaja pitää terveyteen ja hyvinvointiin liittyviä oppitunteja sekä ryhmätoimintaa.
Terveydenhoitajan osaaminen koostuu pääsääntöisesti terveydenhoitajan koulutuksesta, erikseen hankitusta lisäkoulutuksesta ja työn tuomasta kokemuksesta. Puolet terveydenhoitajista haluaa vahvistaa osaamistaan yhteisöllisen opiskeluhuollon näkökulmasta. Terveydenhoitajat kaipaavat konkreettista koulutusta oman osaamisensa tueksi.
Tutkimuksen tuloksia on tarkoitus raportoida ammatillisilla foorumeilla, sekä hyödyntää koulutuksen ja käytäntöjen kehittämisestä.