Sosiaalinen työhyvinvointi työyhteisössä : Tukikohta ry:n työntekijöiden kokemuksia sosiaalisesta työhyvinvoinnista
Linnamaa, Johanna (2018)
Linnamaa, Johanna
Metropolia Ammattikorkeakoulu
2018
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2018102316182
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2018102316182
Tiivistelmä
Työ- ja elinkeinoministeriön Työelämän kehittämisstrategiassa vuoteen 2020 on asetettu tavoitteeksi muun muassa se, että suomalaisen työelämän on tuettava työntekijöiden mahdollisuuksia olla töissä ja jatkaa työelämässä terveinä ja motivoituneina. Työhyvinvointi ja sen tukeminen edistää tähän tavoitteeseen pääsyä. Sosiaalinen työhyvinvointi muodostuu työntekijöiden välisissä vuorovaikutussuhteissa sekä johtamisesta. Sosiaalinen työhyvinvointi on merkittävässä osassa työntekijöiden motivoinnissa sekä tärkeä osa kokonaisvaltaista työhyvinvointia.
Opinnäytetyön tarkoituksena oli tutkia, millaiseksi Tukikohta ry:n työntekijät kokevat sosiaalisen työhyvinvoinnin työyhteisön toimivuuden näkökulmasta. Tutkimuksen päätavoitteena oli kuvata, mitä seikkoja työntekijät nostavat esiin sosiaalisen hyvinvoinnin kokemiseen liittyen. Tutkimuksen tulosten avulla tehtiin sosiaalisen työhyvinvoinnin tilaa näkyväksi koko työyhteisölle sekä järjestön johdolle.
Tutkimuksessa oli mukana seitsemän Tukikohta ry:n työntekijää. Työntekijät edustivat koko työyhteisöä. Aineisto kerättiin keväällä 2018 teemahaastatteluin, joissa teemoina olivat työhyvinvointi yleisesti, kokemus omasta sosiaalisesta työhyvinvoinnista sekä teoriakirjallisuuden pohjalta nostetut neljä teemaa: työyhteisötaidot, vuorovaikutus, rakenteet ja johtaminen.
Aineisto analysoitiin teoriaohjaavalla sisällönanalyysillä, jonka perusteella tutkimuksen tulokset muodostuivat. Analyysin pääluokat eli avoin vuorovaikutus, työyhteisötaidot ja organisaatiokulttuuri muodostuivat opinnäytetyön taustateorian pohjalta sekä aineistosta.
Tulosten tulkinnan mukaan Tukikohta ry:n työntekijöiden kokemus omasta sosiaalisesta työhyvinvoinnista on pääsääntöisesti hyvä. Tällainen kokemus edellyttää, että vuorovaikutus työyhteisössä on pääosin avointa ja työyhteisötaidot ovat hyvällä tasolla. Hyvät työyhteisötaidot pitävät sisällään käytöstavat, avun tarjoamisen sekä vastaanottamisen, kunnioituksen sekä huumorin. Hyvä vuorovaikutus puolestaan on yhdistelmä aitoa kuuntelemista ja kohtaamista. Työntekijät kaipaavat vaikeiden asioiden rohkeaa esiin ottamista ja tämä nähtiin selkeänä kehittämiskohteena. Tulokset osoittavat myös sen, että organisaatiorakenne ja sen toimivuus vaikuttavat kokemukseen sosiaalisesta työhyvinvoinnista.
Opinnäytetyön tarkoituksena oli tutkia, millaiseksi Tukikohta ry:n työntekijät kokevat sosiaalisen työhyvinvoinnin työyhteisön toimivuuden näkökulmasta. Tutkimuksen päätavoitteena oli kuvata, mitä seikkoja työntekijät nostavat esiin sosiaalisen hyvinvoinnin kokemiseen liittyen. Tutkimuksen tulosten avulla tehtiin sosiaalisen työhyvinvoinnin tilaa näkyväksi koko työyhteisölle sekä järjestön johdolle.
Tutkimuksessa oli mukana seitsemän Tukikohta ry:n työntekijää. Työntekijät edustivat koko työyhteisöä. Aineisto kerättiin keväällä 2018 teemahaastatteluin, joissa teemoina olivat työhyvinvointi yleisesti, kokemus omasta sosiaalisesta työhyvinvoinnista sekä teoriakirjallisuuden pohjalta nostetut neljä teemaa: työyhteisötaidot, vuorovaikutus, rakenteet ja johtaminen.
Aineisto analysoitiin teoriaohjaavalla sisällönanalyysillä, jonka perusteella tutkimuksen tulokset muodostuivat. Analyysin pääluokat eli avoin vuorovaikutus, työyhteisötaidot ja organisaatiokulttuuri muodostuivat opinnäytetyön taustateorian pohjalta sekä aineistosta.
Tulosten tulkinnan mukaan Tukikohta ry:n työntekijöiden kokemus omasta sosiaalisesta työhyvinvoinnista on pääsääntöisesti hyvä. Tällainen kokemus edellyttää, että vuorovaikutus työyhteisössä on pääosin avointa ja työyhteisötaidot ovat hyvällä tasolla. Hyvät työyhteisötaidot pitävät sisällään käytöstavat, avun tarjoamisen sekä vastaanottamisen, kunnioituksen sekä huumorin. Hyvä vuorovaikutus puolestaan on yhdistelmä aitoa kuuntelemista ja kohtaamista. Työntekijät kaipaavat vaikeiden asioiden rohkeaa esiin ottamista ja tämä nähtiin selkeänä kehittämiskohteena. Tulokset osoittavat myös sen, että organisaatiorakenne ja sen toimivuus vaikuttavat kokemukseen sosiaalisesta työhyvinvoinnista.