Asiakkuudenhallinta ja uusi tietosuoja-asetus. Case Kerisalon vesiosuukunnan CRM-järjestelmä
Hyvönen, Kari (2018)
Hyvönen, Kari
Savonia-ammattikorkeakoulu
2018
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2018102416218
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2018102416218
Tiivistelmä
Tämä opinnäytetyö käsittelee EU:n uutta tietosuoja-asetusta, asiakkuudenhallintaa ja miten voidaan luoda itse asiakkuuksien hallintajärjestelmä. Opinnäytetyön toimeksiantajana on Kerisalon vesiosuuskunta, joka toimittaa talousvettä, rakentaa ja hallinnoi vesiverkkoa kolmen kylän alueella. Opinnäytetyön tarkoitus on tutustua uuteen tietosuoja-asetukseen ja luoda Kerisalon vesiosuuskunnalle tietosuoja-asetuksen vaatima tietosuojaseloste. Päätarkoituksena on luoda toimeksiantajalle asiakkuuksien hallintajärjestelmä. Aluksi työssä luodaan katsaus toimeksiantajaan ja yleisesti vesiosuuskuntiin. Seuraavassa luvussa tutustutaan EU:n tietosuoja-asetukseen. Sen tarkoitukseen ja mitä toimia se aiheuttaa yrityksissä/organisaatioissa. Teoriaosuuden viimeinen luku käsittelee asiakkuudenhallintaa ja erityisesti yhtä sen osa-aluetta: CRM-järjestelmiä.
Opinnäytetyön tarkoituksena oli luoda Kerisalon vesiosuuskunnalle asiakkuuksien hallintajärjestelmä, jolla se pystyy hallinnoimaan asiakastietojaan, seuraamaan ja taltioimaan vedenkulutusta sekä merkkaamaan ylös tärkeitä asioita. Järjestelmä toteutettiin Microsoftin Access tietokantojen käsittelyohjelmalla, joka soveltuu hyvin pienten ja keskisuurten aineistojen käsittelyyn. Haasteita järjestelmän tekemisessä aiheutti Accessissa ilmenevät bugit/ominaisuudet, jotka hidastivat työn etenemistä. Toinen hidastava elementti oli saada toimimaan Finanssialan Keskusliiton tarkoin määritellyt tilisiirtolomakkeet, viitenumerot ja pankkiviivakoodit.
Valmis järjestelmä tuo yhteen kaikki toimeksiantajan toivomat ominaisuudet. Järjestelmä säästää aikaa ja rahaa, sillä sen käyttäminen on helppoa ja yksinkertaista eikä sen luomisesta ja käyttämisestä tarvitse mak-saa. Valmista järjestelmää voidaan suoraan käyttää Suomen muissa yli 1000 vesiosuuskunnassa, mutta sitä ennen järjestelmän luoja suosittelee testaamaan ja käyttämään järjestelmää toimeksiantajan toimesta ennen kuin sitä lähdetään soveltamaan missään muualla.
Opinnäytetyön tarkoituksena oli luoda Kerisalon vesiosuuskunnalle asiakkuuksien hallintajärjestelmä, jolla se pystyy hallinnoimaan asiakastietojaan, seuraamaan ja taltioimaan vedenkulutusta sekä merkkaamaan ylös tärkeitä asioita. Järjestelmä toteutettiin Microsoftin Access tietokantojen käsittelyohjelmalla, joka soveltuu hyvin pienten ja keskisuurten aineistojen käsittelyyn. Haasteita järjestelmän tekemisessä aiheutti Accessissa ilmenevät bugit/ominaisuudet, jotka hidastivat työn etenemistä. Toinen hidastava elementti oli saada toimimaan Finanssialan Keskusliiton tarkoin määritellyt tilisiirtolomakkeet, viitenumerot ja pankkiviivakoodit.
Valmis järjestelmä tuo yhteen kaikki toimeksiantajan toivomat ominaisuudet. Järjestelmä säästää aikaa ja rahaa, sillä sen käyttäminen on helppoa ja yksinkertaista eikä sen luomisesta ja käyttämisestä tarvitse mak-saa. Valmista järjestelmää voidaan suoraan käyttää Suomen muissa yli 1000 vesiosuuskunnassa, mutta sitä ennen järjestelmän luoja suosittelee testaamaan ja käyttämään järjestelmää toimeksiantajan toimesta ennen kuin sitä lähdetään soveltamaan missään muualla.