Potilaslähtöiset raportointikäytännöt psykiatrisessa hoitotyössä
Aittapelto, Jukka (2018)
Aittapelto, Jukka
Metropolia Ammattikorkeakoulu
2018
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2018102416204
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2018102416204
Tiivistelmä
Raportointikäytäntöjen kehittäminen potilaslähtöisiksi liittyy terveydenhuollon uudistuvaan kulttuuriin, jonka mukaan potilaalla on entistä aktiivisempi rooli hoidossaan. Psykiatrisessa hoitotyössä potilaslähtöisen päätöksenteon on todettu parantavan hoidon tuloksia ja edistävän toipumiseen liittyviä prosesseja.
Opinnäytetyö toteutettiin kahdessa vaiheessa. Ensimmäisen vaiheen tarkoituksena oli kuvata raportoinnin nykytilaa. Toisen vaiheen tarkoituksena oli selvittää, minkälaista on hyvä potilaslähtöinen raportointi ja mitkä tekijät sitä edistävät. Ensimmäinen aineisto kerättiin psykiatrisen sairaalan yksiköiden osastonhoitajilta (n=16). Aineistossa esitettyjen yhteisten näkemysten perusteella tehtiin kuvaus raportoinnin nykytilasta. Toinen aineisto kerättiin moniammatillisten tiimien työntekijöiltä (n=20) sähköisellä kysymyslomakkeella, jossa oli avoimia kysymyksiä. Aineisto analysoitiin induktiivista sisällönanalyysia käyttäen. Ensimmäisen aineiston tuloksista muodostui kaksi luokkaa: erilaiset tavat raportoida ja raportin organisointi. Toisen aineiston tulosten mukaan hyvä potilaslähtöinen raportointi sisältää neljä yläluokkaa: potilaan kokemustiedon huomiointi, potilaan tilanteen kokonaisvaltainen huomiointi, ammatillinen työskentely ja tehokas tiedonvälitys. Hyvää potilaslähtöistä raportointia edistävät tekijät koostuvat neljästä yläluokasta: potilaan osallisuuden toteutuminen, raportin strukturointi, ammatillinen osaaminen ja motivoiva työympäristö.
Vaikka nykyisin käytössä oleva suullinen hoitotyönraportointi on hyvin perinteinen menettelytapa psykiatrisilla sairaalaosastoilla, tulee raportointia kehittää potilaslähtöisemmäksi. Ammatillinen osaaminen ja johdon tuki ovat merkityksellisessä roolissa hyvän potilaslähtöisen raportoinnin toteuttamisessa ja sen edistämisessä psykiatrisessa hoitotyössä.
Opinnäytetyö toteutettiin kahdessa vaiheessa. Ensimmäisen vaiheen tarkoituksena oli kuvata raportoinnin nykytilaa. Toisen vaiheen tarkoituksena oli selvittää, minkälaista on hyvä potilaslähtöinen raportointi ja mitkä tekijät sitä edistävät. Ensimmäinen aineisto kerättiin psykiatrisen sairaalan yksiköiden osastonhoitajilta (n=16). Aineistossa esitettyjen yhteisten näkemysten perusteella tehtiin kuvaus raportoinnin nykytilasta. Toinen aineisto kerättiin moniammatillisten tiimien työntekijöiltä (n=20) sähköisellä kysymyslomakkeella, jossa oli avoimia kysymyksiä. Aineisto analysoitiin induktiivista sisällönanalyysia käyttäen. Ensimmäisen aineiston tuloksista muodostui kaksi luokkaa: erilaiset tavat raportoida ja raportin organisointi. Toisen aineiston tulosten mukaan hyvä potilaslähtöinen raportointi sisältää neljä yläluokkaa: potilaan kokemustiedon huomiointi, potilaan tilanteen kokonaisvaltainen huomiointi, ammatillinen työskentely ja tehokas tiedonvälitys. Hyvää potilaslähtöistä raportointia edistävät tekijät koostuvat neljästä yläluokasta: potilaan osallisuuden toteutuminen, raportin strukturointi, ammatillinen osaaminen ja motivoiva työympäristö.
Vaikka nykyisin käytössä oleva suullinen hoitotyönraportointi on hyvin perinteinen menettelytapa psykiatrisilla sairaalaosastoilla, tulee raportointia kehittää potilaslähtöisemmäksi. Ammatillinen osaaminen ja johdon tuki ovat merkityksellisessä roolissa hyvän potilaslähtöisen raportoinnin toteuttamisessa ja sen edistämisessä psykiatrisessa hoitotyössä.