Tuoteluokittelu kysynnän ennustamisen työkaluna
Varpula, Akseli (2018)
Varpula, Akseli
Metropolia Ammattikorkeakoulu
2018
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2018102516232
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2018102516232
Tiivistelmä
Insinöörityön tarkoituksena oli luoda elintarvikeyritykselle toimiva tuoteluokittelumalli kysynnän ennustamiseen. Kohdeyrityksen toimintamalli pakottaa sen tuotteiden valmistamisen varastoon, ja näiden tuotteiden suhteellisen lyhyt säilyvyys luo suuren paineen ennusteiden oikeellisuuteen. Tämän takia kohdeyritys etsii jatkuvasti keinoja parantaa ja jatkokehittää sen jo toimivia ennustemenetelmiä.
Työssä muodostettiin ennusteita varten nelikenttäinen luokittelumalli, jonka luokat ovat au-tomaatio-, testi-, muutos- ja poisto-luokka. Näiden luokkien avulla voidaan jo käytössä olevia toimintamalleja jatkokehittää. Tämä voi myös edesauttaa kohdeyrityksen ongelmatuotteiden poistamista tuotevalikoimasta ja näin kustannusten vähentämistä. Tuotteiden ennustamisen automatisointi voi osoittautua kannattavaksi niiden tuotteiden osalta, joita jo ennustetaan ja toimitetaan asiakkaille hyvin. Lisäksi luokittelu tuo esille tuotteet, jotka ennusteiden huonosta tasosta riippumatta ovat toimitusten suhteen hyvällä tasolla. Tämä nostaa esiin toimintatapo-ja, joita voidaan hyödyntää kysynnän ennustamisessa.
Työssä muodostettiin ennusteita varten nelikenttäinen luokittelumalli, jonka luokat ovat au-tomaatio-, testi-, muutos- ja poisto-luokka. Näiden luokkien avulla voidaan jo käytössä olevia toimintamalleja jatkokehittää. Tämä voi myös edesauttaa kohdeyrityksen ongelmatuotteiden poistamista tuotevalikoimasta ja näin kustannusten vähentämistä. Tuotteiden ennustamisen automatisointi voi osoittautua kannattavaksi niiden tuotteiden osalta, joita jo ennustetaan ja toimitetaan asiakkaille hyvin. Lisäksi luokittelu tuo esille tuotteet, jotka ennusteiden huonosta tasosta riippumatta ovat toimitusten suhteen hyvällä tasolla. Tämä nostaa esiin toimintatapo-ja, joita voidaan hyödyntää kysynnän ennustamisessa.