Videotallenteen tuottaminen viestintä- ja vuorovaikutustaitojen arviointimenetelmään (ACIS-FI) ja tallenteen soveltuvuuden koettelu toimintaterapian opetuskäytössä
Nivala, Miia; Salo, Anita (2018)
Nivala, Miia
Salo, Anita
Metropolia Ammattikorkeakoulu
2018
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2018102516231
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2018102516231
Tiivistelmä
Monimuotoisen opinnäytetyön tavoitteena oli tuottaa toimintaterapian tutkinto-ohjelmalle videotallenne viestintä- ja vuorovaikutustaitojen arviointimenetelmän (ACIS-FI) opetus- ja koulutuskäyttöä varten. Lisäksi kyseisen videotallenteen soveltuvuutta koeteltiin opetuskäytössä. Opinnäytetyö toteutettiin yhteistyössä Metropolia Ammattikorkeakoulun ja Lyhty Ry:n alaisuudessa toimivan oppimisyksikkö Lampun kanssa.
Opinnäytetyön tietoperusta pohjautuu viestintä- ja vuorovaikutustaitojen arviointimenetelmän käsikirjaan (ACIS-FI) sekä inhimillisen toiminnan malliin (MOHO). Videotallenteen aineisto kuvattiin yhteistyössä oppimisyksikkö Lampun oppilaiden kanssa, tavanomaisen koulupäivän aikana. Videotallenteen käytettävyyttä koskeva aineisto kerättiin palautteen muodossa Metropolia Ammattikorkeakoulun toimintaterapeuttiopiskelijoilta Terapeuttinen toiminta -opintojaksolla.
Videotallenteita käytetään tällä hetkellä Metropolian toimintaterapian opetuksessa jonkin verran, etenkin havainnoinnin sekä arviointimenetelmien käytön harjoittelussa. Kokemuksemme perusteella videotallenteen avulla harjoittelu koetaan opiskelijoiden puolelta varsin mielekkääksi oppimismuodoksi. Keräämiemme kokemusten mukaan videotallenne soveltuu sellaisenaan opetuskäytössä käytettäväksi, mutta se ei ole ihanteellinen ensimmäistä kertaa menetelmää harjoittelevalle, muun muassa haastavan äänenlaadun vuoksi. Opinnäytetyön lopussa pohdimme, millaisia asioita tulisi jatkossa ottaa huomioon videotallennetta kuvatessa.
Opinnäytetyön tietoperusta pohjautuu viestintä- ja vuorovaikutustaitojen arviointimenetelmän käsikirjaan (ACIS-FI) sekä inhimillisen toiminnan malliin (MOHO). Videotallenteen aineisto kuvattiin yhteistyössä oppimisyksikkö Lampun oppilaiden kanssa, tavanomaisen koulupäivän aikana. Videotallenteen käytettävyyttä koskeva aineisto kerättiin palautteen muodossa Metropolia Ammattikorkeakoulun toimintaterapeuttiopiskelijoilta Terapeuttinen toiminta -opintojaksolla.
Videotallenteita käytetään tällä hetkellä Metropolian toimintaterapian opetuksessa jonkin verran, etenkin havainnoinnin sekä arviointimenetelmien käytön harjoittelussa. Kokemuksemme perusteella videotallenteen avulla harjoittelu koetaan opiskelijoiden puolelta varsin mielekkääksi oppimismuodoksi. Keräämiemme kokemusten mukaan videotallenne soveltuu sellaisenaan opetuskäytössä käytettäväksi, mutta se ei ole ihanteellinen ensimmäistä kertaa menetelmää harjoittelevalle, muun muassa haastavan äänenlaadun vuoksi. Opinnäytetyön lopussa pohdimme, millaisia asioita tulisi jatkossa ottaa huomioon videotallennetta kuvatessa.