Vuorovaikutus pedagogisena työkaluna varhaiskasvatuksen oppimisympäristöissä : Lastentarhanopettajien näkemyksiä fyysisen, psyykkisen ja sosiaalisen oppimisympäristön rakentumisesta
Honkanen, Krista; Komonen, Aurora (2018)
Honkanen, Krista
Komonen, Aurora
Metropolia Ammattikorkeakoulu
2018
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2018102516237
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2018102516237
Tiivistelmä
Tämän opinnäytetyön tarkoituksena on tarkastella lastentarhanopettajien näkemyksiä Varhaiskasvatussuunnitelman perusteiden (2016) myötä tulleesta oppimisympäristön uudesta määrittelystä, sekä kuinka oppimisympäristön fyysinen, psyykkinen ja sosiaalinen ulottuvuus huomioidaan päiväkodin pedagogisessa toiminnassa lastentarhanopettajien mukaan. Vuorovaikutuksen keskeinen rooli varhaiskasvatuksen oppimisympäristöille nousi esiin merkityksellisenä syventyessämme oppimisympäristöjä käsittelevään tutkimukseen, joten olemme tarkastelleet tässä opinnäytetyössä myös vuorovaikutusta osana varhaiskasvatuksen oppimisympäristöjen rakentumista. Tavoitteena tällä opinnäytetyöllä on tuottaa käytännönläheistä tietoa siitä, kuinka oppimisympäristön ja vuorovaikutuksen mahdollisuuksia huomioidaan ja voidaan hyödyntää varhaiskasvatuksessa.
Opinnäytetyön aineisto kerättiin haastattelemalla lastentarhanopettajia kahdesta Helsingin kaupungin päiväkodista. Haastateltujen lastentarhanopettajien käsitys oppimisympäristöistä ja niiden tarjoamista mahdollisuuksista oli laaja ja monipuolinen. Varhaiskasvatussuunnitelman perusteet sekä Helsingin varhaiskasvatussuunnitelma oli heidän kertomansa mukaan sisäistetty ja asiakirjojen mukaista pedagogiikkaa toteutettiin oppimisympäristöjä luovasti käyttäen. Lastentarhanopettajien puheessa korostui myönteisen vuorovaikutuksen merkitys osana oppimisympäristön rakentumista. Psyykkistä ja sosiaalista oppimisympäristöä kerrottiin rakennettavan myönteiseen ilmapiiriin panostamalla, lapsilähtöistä toimintaa ja lasten osallisuutta hyödyntäen, sekä etenkin lapsen sensitiiviseen kohtaamiseen keskittyen. Lastentarhanopettajien mukaan myös vertaisvuorovaikutuksen tukeminen nähtiin tärkeänä.
Haasteena nähtiin resurssien riittävyys. Ajoittaisen riittämättömän henkilöstömäärän ja aikataulukiireiden koettiin heikentävän laadukkaan pedagogiikan toteuttamista. Lastentarhanopettajien kertomuksissa korostui luovien ratkaisujen ja hetkeen tarttumisen taidon merkitys pedagogisessa työssä. Saamamme haastatteluaineiston mukaan lastentarhanopettajien käsitykset oppimisympäristöistä mukailevat aiempaa tutkimusta. Oppimisympäristön rakentumiseen vaikuttavia muita syitä, kuten esimerkiksi resurssien merkitystä on syytä edelleen pohtia.
Opinnäytetyön aineisto kerättiin haastattelemalla lastentarhanopettajia kahdesta Helsingin kaupungin päiväkodista. Haastateltujen lastentarhanopettajien käsitys oppimisympäristöistä ja niiden tarjoamista mahdollisuuksista oli laaja ja monipuolinen. Varhaiskasvatussuunnitelman perusteet sekä Helsingin varhaiskasvatussuunnitelma oli heidän kertomansa mukaan sisäistetty ja asiakirjojen mukaista pedagogiikkaa toteutettiin oppimisympäristöjä luovasti käyttäen. Lastentarhanopettajien puheessa korostui myönteisen vuorovaikutuksen merkitys osana oppimisympäristön rakentumista. Psyykkistä ja sosiaalista oppimisympäristöä kerrottiin rakennettavan myönteiseen ilmapiiriin panostamalla, lapsilähtöistä toimintaa ja lasten osallisuutta hyödyntäen, sekä etenkin lapsen sensitiiviseen kohtaamiseen keskittyen. Lastentarhanopettajien mukaan myös vertaisvuorovaikutuksen tukeminen nähtiin tärkeänä.
Haasteena nähtiin resurssien riittävyys. Ajoittaisen riittämättömän henkilöstömäärän ja aikataulukiireiden koettiin heikentävän laadukkaan pedagogiikan toteuttamista. Lastentarhanopettajien kertomuksissa korostui luovien ratkaisujen ja hetkeen tarttumisen taidon merkitys pedagogisessa työssä. Saamamme haastatteluaineiston mukaan lastentarhanopettajien käsitykset oppimisympäristöistä mukailevat aiempaa tutkimusta. Oppimisympäristön rakentumiseen vaikuttavia muita syitä, kuten esimerkiksi resurssien merkitystä on syytä edelleen pohtia.