Viisas vihannes : Kuva kasvin älykkyydestä
Valkama, Mariliina (2018)
Valkama, Mariliina
Lapin ammattikorkeakoulu
2018
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2018102916345
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2018102916345
Tiivistelmä
Opinnäytetyössäni tutkin kasvin viisauden näkemisen mahdollisuutta 3D-grafiikalla toteutettuna animaationa. Etsin vastausta kysymykseen: Voiko kasvin älykkyyden nähdä? Työn kirjallinen osuus tarkastelee kasvin älykkyyttä, sen olemassaoloa ja havaintoja, joihin ajatukset siitä pohjautuvat. Teksti myös taustoittaa animaation valmistusprosessin ja esittelee työni tietoperustan. Se ei siis käsittele käyttämääni 3D-grafiikkaohjelmaa tai animaatiota tekniikkana muulta osin kuin perustelemalla sen valintaa työni välineeksi.
Työskentelytapani on sisältölähtöinen, ja löydettyäni aiheen, joka näyttäytyi minulle riittävän merkityksellisenä ja kiinnostavana, valitsin teoksen tekniikan. Animaatio antoi käyttööni kuvan, liikkeen ja ajan. Animaation valmistusprosessissa pääsin myös luontevasti käyttämään useita opintojen aikana hankkimiani taitoja. Älykkyys ja ymmärrys ovat olleet keskiössä koko 3D-grafiikan opiskelussani: olen kokenut niiden rajallisuutta yksinkertaisimmissakin tehtävissä. Opinnäytetyö tarjosi minulle ainutkertaisen tilaisuuden ottaa tämä vaikea mutta monia mahdollisuuksia tarjoava tekniikka haltuun. Samalla se kuvasi luontevalla tavalla 3-ulotteisen mallin ja kuvan välistä suhdetta, näkemistä ja ymmärtämistä.
Tutkimuskysymykseni ei kysy, onko kasvin älykkyyttä olemassa, vaan voiko sitä nähdä. Opinnäytetyöni liikkuu ontologisella alueella tutkien ihmisen kykyä aistia ja ymmärtää. Tutkimusotteeni on kvalitatiivinen ja lähestymistapani paljolti hermeneuttinen. En kuitenkaan tulkitse teostani tai näe työskentelytapaani yhden valmiin teorian tai mallin läpi, vaan valotan aineistoja ja askeleita, joiden kautta olen päätynyt animaationi lopulliseen muotoon.
Kasvin paikka maailmassa ja taiteessa näyttäytyy ajankohtaisena sekä lähdeteoksina mainitsemassani nykytaiteessa että teoriapohjana käyttämissäni lähteissä. Aistimisen ja tietämisen muuttuva suhde, näkemisen ja ymmärtämisen samankaltaisuus ja samalla yhteismitattomuus kulkevat punaisena lankana niin animaatiossa kuin kirjallisessa työssänikin. Vastaus tutkimuskysymykseeni on animaatio, tunteet ja ajatukset sen äärellä tai niiden puute.
Työskentelytapani on sisältölähtöinen, ja löydettyäni aiheen, joka näyttäytyi minulle riittävän merkityksellisenä ja kiinnostavana, valitsin teoksen tekniikan. Animaatio antoi käyttööni kuvan, liikkeen ja ajan. Animaation valmistusprosessissa pääsin myös luontevasti käyttämään useita opintojen aikana hankkimiani taitoja. Älykkyys ja ymmärrys ovat olleet keskiössä koko 3D-grafiikan opiskelussani: olen kokenut niiden rajallisuutta yksinkertaisimmissakin tehtävissä. Opinnäytetyö tarjosi minulle ainutkertaisen tilaisuuden ottaa tämä vaikea mutta monia mahdollisuuksia tarjoava tekniikka haltuun. Samalla se kuvasi luontevalla tavalla 3-ulotteisen mallin ja kuvan välistä suhdetta, näkemistä ja ymmärtämistä.
Tutkimuskysymykseni ei kysy, onko kasvin älykkyyttä olemassa, vaan voiko sitä nähdä. Opinnäytetyöni liikkuu ontologisella alueella tutkien ihmisen kykyä aistia ja ymmärtää. Tutkimusotteeni on kvalitatiivinen ja lähestymistapani paljolti hermeneuttinen. En kuitenkaan tulkitse teostani tai näe työskentelytapaani yhden valmiin teorian tai mallin läpi, vaan valotan aineistoja ja askeleita, joiden kautta olen päätynyt animaationi lopulliseen muotoon.
Kasvin paikka maailmassa ja taiteessa näyttäytyy ajankohtaisena sekä lähdeteoksina mainitsemassani nykytaiteessa että teoriapohjana käyttämissäni lähteissä. Aistimisen ja tietämisen muuttuva suhde, näkemisen ja ymmärtämisen samankaltaisuus ja samalla yhteismitattomuus kulkevat punaisena lankana niin animaatiossa kuin kirjallisessa työssänikin. Vastaus tutkimuskysymykseeni on animaatio, tunteet ja ajatukset sen äärellä tai niiden puute.