Pedagoginen dokumentointi : opas varhaiskasvattajille
Härmä, Teija (2018)
Härmä, Teija
Metropolia Ammattikorkeakoulu
2018
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2018102916325
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2018102916325
Tiivistelmä
Opinnäytetyöni oli monimuotoinen. Opinnäytetyön tarkoituksena oli tehdä käytännönläheinen pedagogisen dokumentoinnin opas varhaiskasvattajille, joka sisältää pedagogisen dokumentoinnin menetelmiä. Keräsin tietoa lähettämällä Facebookissa kolmeen varhaiskasvattajia sisältävään ryhmään Online linkin SurveyMonkey kyselyyn. Kyselyllä keräsin tietoa siitä mitä varhaiskasvattajat toivovat oppaaseen. Sain vastauksen 47 varhaiskasvattajalta. Vastauksista kävi ilmi, että käytännönläheinen opas, jossa olisi esimerkkejä erilaisista pedagogisen dokumentoinnin menetelmistä on se mitä varhaiskasvattajat toivovat oppaalta.
Teoreettisessa osassa opinnäytetyötä käsittelen uudistuneita varhaiskasvatussuunnitelman perusteita ja miten siellä määritellään pedagoginen dokumentointi varhaiskasvatuksen normiksi sekä ensisijaiseksi suunnittelun, arvioinnin ja kehittämisen välineeksi varhaiskasvatuksessa. Varhaiskasvatussuunnitelman perusteet myös korostaa yhä enemmän lasten ja vanhempien osallisuutta ja näkökulmaa varhaiskasvatuksessa. Tarkastelen lisäksi miten pedagoginen dokumentointi uudistaa pedagogiikan laatua ja lapsilähtöistä varhaiskasvatusta oppimisympäristöissä.
Pedagoginen dokumentointi tuottaa vuorovaikutusta lasten, vanhempien ja varhaiskasvattajien välille. Pedagogisen dokumentoinnin avulla vanhemmat voivat osallistua lapsensa elämään varhaiskasvatuksessa sekä varhaiskasvatuksen käytäntöihin. Pedagogista dokumentointia voidaan käyttää työvälineenä omaan ammatilliseen kehittymiseen. Pedagoginen dokumentointi voimaannuttaa ammattilaisena ja ohjaa keskittymään lapsen näkökulmaan. Pedagoginen dokumentointi tekee oppimisen ja ajattelun näkyväksi lapselle luoden hyvän lähtökohdan lapsen elinikäiseen oppijuuteen.
Teoreettisessa osassa opinnäytetyötä käsittelen uudistuneita varhaiskasvatussuunnitelman perusteita ja miten siellä määritellään pedagoginen dokumentointi varhaiskasvatuksen normiksi sekä ensisijaiseksi suunnittelun, arvioinnin ja kehittämisen välineeksi varhaiskasvatuksessa. Varhaiskasvatussuunnitelman perusteet myös korostaa yhä enemmän lasten ja vanhempien osallisuutta ja näkökulmaa varhaiskasvatuksessa. Tarkastelen lisäksi miten pedagoginen dokumentointi uudistaa pedagogiikan laatua ja lapsilähtöistä varhaiskasvatusta oppimisympäristöissä.
Pedagoginen dokumentointi tuottaa vuorovaikutusta lasten, vanhempien ja varhaiskasvattajien välille. Pedagogisen dokumentoinnin avulla vanhemmat voivat osallistua lapsensa elämään varhaiskasvatuksessa sekä varhaiskasvatuksen käytäntöihin. Pedagogista dokumentointia voidaan käyttää työvälineenä omaan ammatilliseen kehittymiseen. Pedagoginen dokumentointi voimaannuttaa ammattilaisena ja ohjaa keskittymään lapsen näkökulmaan. Pedagoginen dokumentointi tekee oppimisen ja ajattelun näkyväksi lapselle luoden hyvän lähtökohdan lapsen elinikäiseen oppijuuteen.