Vertaistukitoiminnan merkitys sosiaalisessa kuntoutuksessa : Asiakkaiden kokemuksia vertaistukitoiminnan merkityksestä
Korteniemi, Anni (2018)
Korteniemi, Anni
Lapin ammattikorkeakoulu
2018
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2018110516663
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2018110516663
Tiivistelmä
Opinnäytetyöni tarkoituksena on tutkia, millaisia merkityksiä ohjatulla vertaistoi-minnalla on nuorten aikuisten sosiaaliseen kuntoutumiseen. Tavoitteena on selvittää nuorten aikuisten kokemuksia ryhmämuotoisesta vertaistukitoiminnasta. Lisäksi tavoitteena on tutkia, millaisia voimavaroja nuoret saavat vertaistoiminnasta edistääkseen omaa kuntoutumistaan sekä oman polkunsa löytymistä.
Käytän opinnäytetyössäni kvalitatiivista tutkimusmenetelmää. Hankin aineistoa opinnäytetyöhöni tekemällä tutkimuksen, johon osallistuu kahdeksan ESR-rahoitteisen SOKU-hankkeen asiakasta. Kyselyn toteutan sähköpostin välityksellä. Aineisto kerättään kirjallisesti ja litteroidaan tutkimuksen päätyttyä. Aineiston analysoin käyttämällä kuvailevaa tutkimusotetta. Kuvailevassa tutkimusotteessa tuodaan tutkimuksen tunnuspiirteet tarkasti ja totuudenmukaisesti esille.
Tutkimuksen tulosten mukaan suurin osa nuorista aikuisista kokee vertaistoiminnan tuoneen voimavaroja kuntoutumiseen. Muutama nuori kokee saaneensa myös, negatiivisia kokemuksia vertaistoiminnasta. Vertaistoiminnan kautta useat nuoret kokevat saaneensa voimavaroja arkeen ja oman polkunsa löytymiseen. Monet kokevat saaneensa vertaistukea ryhmässä. Kokemustieto arjen asioista on nuorten keskuudessa tärkeä osa vertaistoimintaa. Kokemustiedon kautta saatavat voimavarat rohkaisevat ja tukevat osaa nuorista omassa tilanteessa eteenpäin.
Tutkimuksen johtopäätösten mukaan vertaistoiminnalla on usealle nuorelle merkitystä sosiaalisessa kuntoutumisessa ja vertaistoiminta on edistänyt nuoren oman polun löytymistä. Nämä kaikki edistävät myös kuntoutumista ja auttavat heitä rakentamaan sujuvampaa arkea sekä omaa polkua työ- tai opiskeluelämään.
Käytän opinnäytetyössäni kvalitatiivista tutkimusmenetelmää. Hankin aineistoa opinnäytetyöhöni tekemällä tutkimuksen, johon osallistuu kahdeksan ESR-rahoitteisen SOKU-hankkeen asiakasta. Kyselyn toteutan sähköpostin välityksellä. Aineisto kerättään kirjallisesti ja litteroidaan tutkimuksen päätyttyä. Aineiston analysoin käyttämällä kuvailevaa tutkimusotetta. Kuvailevassa tutkimusotteessa tuodaan tutkimuksen tunnuspiirteet tarkasti ja totuudenmukaisesti esille.
Tutkimuksen tulosten mukaan suurin osa nuorista aikuisista kokee vertaistoiminnan tuoneen voimavaroja kuntoutumiseen. Muutama nuori kokee saaneensa myös, negatiivisia kokemuksia vertaistoiminnasta. Vertaistoiminnan kautta useat nuoret kokevat saaneensa voimavaroja arkeen ja oman polkunsa löytymiseen. Monet kokevat saaneensa vertaistukea ryhmässä. Kokemustieto arjen asioista on nuorten keskuudessa tärkeä osa vertaistoimintaa. Kokemustiedon kautta saatavat voimavarat rohkaisevat ja tukevat osaa nuorista omassa tilanteessa eteenpäin.
Tutkimuksen johtopäätösten mukaan vertaistoiminnalla on usealle nuorelle merkitystä sosiaalisessa kuntoutumisessa ja vertaistoiminta on edistänyt nuoren oman polun löytymistä. Nämä kaikki edistävät myös kuntoutumista ja auttavat heitä rakentamaan sujuvampaa arkea sekä omaa polkua työ- tai opiskeluelämään.