Videolla on väliä : videotuotantoprosessissa tehtyjen valintojen merkitys sisältömarkkinoinnissa onnistumiselle
Timonen, Soile (2018)
Timonen, Soile
Turun ammattikorkeakoulu
2018
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2018110516653
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2018110516653
Tiivistelmä
Tässä opinnäytetyössä tutkitaan sisältömarkkinointivideon tuotantoprosessissa tehtyjen valintojen merkitystä sisältömarkkinoinnissa onnistumiselle. Sisältömarkkinointi ja videotuotanto sen sisällä ovat suuri puheenaihe markkinoinnin kentällä. Sisältömarkkinoinnin ja videotuotannon asiantuntijoilla on ajankohtaista tietoa aiheesta, joten hyödynsin työssäni asiantuntijahaastatteluja ja asiantuntijoiden tuottamaa online-materiaalia seminaaritallenteista blogikirjoituksiin.
Tutkimuksessa selvisi, että valinnoilla on paljon merkitystä sisältömarkkinoinnin onnistumisen kannalta. Tuotantoprosessin alkupäässä tehtävät valinnat luovat perustan sisältömarkkinointivideon tuotantoprosessin palasista rakentuvalle tornille. Uudet valinnat kasvattavat tornia ja kevein perustein tehdyt valinnat tekevät siitä heikomman. Parhaimmillaan torni on vahva alusta alkaen. Silloin sisältömarkkinointivideo on tavoitteellinen, tarkasti kohdennettu, kuluttajalle hyödyllinen ja visuaalisesti toimiva kokonaisuus, joka saa katsojan reagoimaan tavoitteiden mukaisesti.
Yhtä oikeaa kaavaa menestyksekkään sisältömarkkinointivideon luomiseen on vaikea kehittää. Tuotantoprosessin vaiheita voi kuitenkin seurata markkinointi- ja videokentän eläväisestä luonteesta huolimatta.
Tutkimuksessa selvisi, että valinnoilla on paljon merkitystä sisältömarkkinoinnin onnistumisen kannalta. Tuotantoprosessin alkupäässä tehtävät valinnat luovat perustan sisältömarkkinointivideon tuotantoprosessin palasista rakentuvalle tornille. Uudet valinnat kasvattavat tornia ja kevein perustein tehdyt valinnat tekevät siitä heikomman. Parhaimmillaan torni on vahva alusta alkaen. Silloin sisältömarkkinointivideo on tavoitteellinen, tarkasti kohdennettu, kuluttajalle hyödyllinen ja visuaalisesti toimiva kokonaisuus, joka saa katsojan reagoimaan tavoitteiden mukaisesti.
Yhtä oikeaa kaavaa menestyksekkään sisältömarkkinointivideon luomiseen on vaikea kehittää. Tuotantoprosessin vaiheita voi kuitenkin seurata markkinointi- ja videokentän eläväisestä luonteesta huolimatta.