Viittomakielinen asiakas suun terveydenhuollossa : Opasvideo ja koulutustilaisuus suun terveydenhuollon henkilökunnalle
Outila, Iida; Syrjä, Jenni; Vuorma, Mari (2018)
Outila, Iida
Syrjä, Jenni
Vuorma, Mari
Oulun ammattikorkeakoulu
2018
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2018110516680
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2018110516680
Tiivistelmä
Kuulovammaisella tarkoitetaan yleisesti henkilöä, jolla on jonkinasteinen kuulonalenema, ja se käsittää henkilöt lievän huonokuuloisuuden ja täydellisen kuurouden väliltä. Huonokuuloinen henkilö kuulee puhetta pystyen kommunikoimaan kuulokojeen sekä huulioluvun avulla. Kuuro ei kuule puhetta edes kuulokojeen avulla. He kommunikoivat pääasiassa viittomakielellä. Viittomakielilaki määrää, että viranomaisen on toiminnassaan mahdollisuuksien mukaan edistettävä viittomakieltä käyttävän mahdollisuuksia käyttää omaa kieltään ja saada tietoa omalla kielellään. Tämä tarkoittaa, että myös suun terveydenhuollon henkilökunnan osaamista viittomakielisen asiakkaan kohtaamiseen on tärkeää kehittää.
Turun ammattikorkeakoulussa tehdyn opinnäytetyön Kuulovammainen suun terveydenhuollon asiakkaana jatkokehitysideaksi esitettiin opasta, joka auttaa suun terveydenhuollon henkilökuntaa kohtaamaan kuulovammaisen asiakkaan. Oma kiinnostuksemme viittomakieltä ja sen käyttäjiä kohtaan tuli omasta viittomakielen ja viittomien osaamisesta. Aiheeksemme valikoitui viittomakielinen asiakas suun terveydenhuollossa.
Opinnäytetyömme on toiminnallinen projekti ja sen tuotteita ovat Sanomattakin selvää -opasvideo sekä koulutustilaisuus viittomakielisen asiakkaan kohtaamiseen suun terveydenhuollossa. Projektimme tarkoituksena on lisätä suun terveydenhuollon henkilökunnan tietoisuutta viittomakielisistä sekä antaa heille ohjeita viittomakielisen kohtaamiseen vastaanotolla. Tavoitteena oli luoda opasvideo, jota voidaan käyttää kouluttaessa suun terveydenhuollon henkilökuntaa tai irrallisena materiaalina perehdyttäessä henkilökuntaa kohtaamaan viittomakielinen asiakas.
Jatkotutkimuksena voitaisiin tehdä tutkimus viittomakielisten kokemuksista hoitoloissa, joissa on perehdytty aiheeseen opasvideomme avulla. Toinen aihe olisi haastatella suun terveydenhuollon henkilökuntaa heidän valmiuksistaan kohdata viittomakielinen asiakas saatuaan perehdytystä tilanteeseen opasvideosta.
Turun ammattikorkeakoulussa tehdyn opinnäytetyön Kuulovammainen suun terveydenhuollon asiakkaana jatkokehitysideaksi esitettiin opasta, joka auttaa suun terveydenhuollon henkilökuntaa kohtaamaan kuulovammaisen asiakkaan. Oma kiinnostuksemme viittomakieltä ja sen käyttäjiä kohtaan tuli omasta viittomakielen ja viittomien osaamisesta. Aiheeksemme valikoitui viittomakielinen asiakas suun terveydenhuollossa.
Opinnäytetyömme on toiminnallinen projekti ja sen tuotteita ovat Sanomattakin selvää -opasvideo sekä koulutustilaisuus viittomakielisen asiakkaan kohtaamiseen suun terveydenhuollossa. Projektimme tarkoituksena on lisätä suun terveydenhuollon henkilökunnan tietoisuutta viittomakielisistä sekä antaa heille ohjeita viittomakielisen kohtaamiseen vastaanotolla. Tavoitteena oli luoda opasvideo, jota voidaan käyttää kouluttaessa suun terveydenhuollon henkilökuntaa tai irrallisena materiaalina perehdyttäessä henkilökuntaa kohtaamaan viittomakielinen asiakas.
Jatkotutkimuksena voitaisiin tehdä tutkimus viittomakielisten kokemuksista hoitoloissa, joissa on perehdytty aiheeseen opasvideomme avulla. Toinen aihe olisi haastatella suun terveydenhuollon henkilökuntaa heidän valmiuksistaan kohdata viittomakielinen asiakas saatuaan perehdytystä tilanteeseen opasvideosta.