Kätilökoulutuksen keskeisimmät muutokset Suomessa 1960–90-luvuilla
Jalkanen, Sari; Siira, Nina (2018)
Jalkanen, Sari
Siira, Nina
Metropolia Ammattikorkeakoulu
2018
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2018110516692
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2018110516692
Tiivistelmä
Opinnäytetyö on tehty osana Metropolia Ammattikorkeakoulun Hoitotyön koulutuksen museon projektia Hoitotyö ennen, nyt ja tulevaisuudessa. Opinnäytetyön tarkoituksena on ollut etsiä ja dokumentoida tietoa kätilökoulutuksen eri vaiheista ja muutoksista 1960–90-luvun Suomessa. Olemme kertoneet työssämme myös hieman nykypäivän kätilötyöstä ja -koulutuksesta Suomessa, jotta muutosten merkitys konkretisoituisi myös niille lukijoille, joille tämän päivän kätilötyö tai tutkintoon johtava koulutus ei ole tuttua. Opinnäytetyön tavoitteena on ollut tuoda näkyvyyttä Hoitotyön koulutuksen museolle ja kätilökoulutukselle.
Etsimme teoriatietoa työtämme varten kirjallisuudesta, vanhoista opetussuunnitelmista sekä vierailemalla Kansallisarkistossa ja Eduskunnan kirjastossa löytääksemme lisämateriaalia. Kirjallista lähdeaineistoa koulutuksen vaiheista oli haastavaa löytää, joten vahvistimme löytämiämme kirjallisia lähteitä haastattelemalla kahta kätilötyön ja -koulutuksen asiantuntijaa, Kätilöopiston entistä vararehtoria Marja Laantia sekä nykyisen Metropolia Ammattikorkeakoulun kätilötyön lehtori Pirjo Tervoa.
Opinnäytetyö on rakennettu tietosisällöltään niin, että ensin kerromme nykypäivän kätilötyöstä ja -koulutuksesta yleisesti. Tämän jälkeen käymme työssämme läpi kätilökoulutuksen neljä erilaista vaihetta 1960–90-lukujen Suomessa. 1960-luvun alussa kätilökoulutuksessa ei tapahtunut minkäänlaista muutosta, vaan se oli edelleen kaksivuotinen, niin kuin se oli ollut vuodesta 1934 lähtien. Ensimmäinen varsinainen muutos koulutuksessa työhön rajattuna aikakautena tapahtui vuonna 1968, jolloin kätilökoulutus muuttui erikoissairaanhoitaja- kätilön koulutukseksi. Tämä koulutusmuoto jatkui aina vuoteen 1987 asti, jolloin alettiin kouluttaa hoitotyön ammattilaisia jälleen kätilön tutkintonimikkeellä. Kätilön tutkinto oli tällöin keskiasteen tutkinto, mutta Suomen liityttyä Euroopan Unioniin vuonna 1995, kätilökoulutus muutettiin ammattikorkeakoulutason tutkinnoksi. Kerrottuamme työssämme näistä neljästä eri vaiheesta yleisesti, syvennämme koulutusmuutosten taustalla vaikuttaneita lakeja ja asetuksia, jotka on säädetty yhteiskunnassa tapahtuneiden muutosten seurauksena.
Opinnäytetyön lopuksi pohdimme hieman kätilökoulutuksen mahdollisia tulevia muutoksia, jotka voivat olla ajankohtaisia jo lähivuosina.
Etsimme teoriatietoa työtämme varten kirjallisuudesta, vanhoista opetussuunnitelmista sekä vierailemalla Kansallisarkistossa ja Eduskunnan kirjastossa löytääksemme lisämateriaalia. Kirjallista lähdeaineistoa koulutuksen vaiheista oli haastavaa löytää, joten vahvistimme löytämiämme kirjallisia lähteitä haastattelemalla kahta kätilötyön ja -koulutuksen asiantuntijaa, Kätilöopiston entistä vararehtoria Marja Laantia sekä nykyisen Metropolia Ammattikorkeakoulun kätilötyön lehtori Pirjo Tervoa.
Opinnäytetyö on rakennettu tietosisällöltään niin, että ensin kerromme nykypäivän kätilötyöstä ja -koulutuksesta yleisesti. Tämän jälkeen käymme työssämme läpi kätilökoulutuksen neljä erilaista vaihetta 1960–90-lukujen Suomessa. 1960-luvun alussa kätilökoulutuksessa ei tapahtunut minkäänlaista muutosta, vaan se oli edelleen kaksivuotinen, niin kuin se oli ollut vuodesta 1934 lähtien. Ensimmäinen varsinainen muutos koulutuksessa työhön rajattuna aikakautena tapahtui vuonna 1968, jolloin kätilökoulutus muuttui erikoissairaanhoitaja- kätilön koulutukseksi. Tämä koulutusmuoto jatkui aina vuoteen 1987 asti, jolloin alettiin kouluttaa hoitotyön ammattilaisia jälleen kätilön tutkintonimikkeellä. Kätilön tutkinto oli tällöin keskiasteen tutkinto, mutta Suomen liityttyä Euroopan Unioniin vuonna 1995, kätilökoulutus muutettiin ammattikorkeakoulutason tutkinnoksi. Kerrottuamme työssämme näistä neljästä eri vaiheesta yleisesti, syvennämme koulutusmuutosten taustalla vaikuttaneita lakeja ja asetuksia, jotka on säädetty yhteiskunnassa tapahtuneiden muutosten seurauksena.
Opinnäytetyön lopuksi pohdimme hieman kätilökoulutuksen mahdollisia tulevia muutoksia, jotka voivat olla ajankohtaisia jo lähivuosina.