Hyppää sisältöön
    • Suomeksi
    • På svenska
    • In English
  • Suomi
  • Svenska
  • English
  • Kirjaudu
Hakuohjeet
JavaScript is disabled for your browser. Some features of this site may not work without it.
Näytä viite 
  •   Ammattikorkeakoulut
  • Satakunnan ammattikorkeakoulu
  • Opinnäytetyöt (Avoin kokoelma)
  • Näytä viite
  •   Ammattikorkeakoulut
  • Satakunnan ammattikorkeakoulu
  • Opinnäytetyöt (Avoin kokoelma)
  • Näytä viite

Yhteisöllinen kasvatusympäristö – toimiva tiimi työn voimavarana

Reinvall, Jutta (2018)

Avaa tiedosto
ReinvallJutta.pdf (573.3Kt)
Lataukset: 


Reinvall, Jutta
Satakunnan ammattikorkeakoulu
2018
All rights reserved
Näytä kaikki kuvailutiedot
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2018110516661
Tiivistelmä
Kehittämistyön keskiössä oli vahvasti tiimityö sekä sen merkitys lapsen kasvun edistäjänä varhaiskasvatuksessa. Tämä työ haluttiin nähdä ajatuksia herättävänä ja sekä uusia toimintatapoja luovana prosessina. Päiväkodin johdon taholta koettiin, että päiväkodin arjessa oltiin tietyllä tavalla jääty vanhoihin tapoihin kiinni, jotka ajoittain koettiin hyvin kuluttavana. Tämän vuoksi toivottiin kehittämistyöhön silmiä avaavaa työskentelyotetta ja kannustusta siihen, että erilaisia arjen rakenteita on myös mahdollista ja toivottavaa muokata.

Kehittämistyö toteutettiin Satakunnassa sijaitsevassa päiväkodissa, jossa toimii neljä ryhmää. Yksi on esikouluryhmä, jossa työskentelee kaksi lastentarhanopettajaa sekä lastenhoitaja, kaksi ryhmää ovat 2-5 -vuotiaiden ryhmiä, joissa molemmissa työskentelee kaksi lastentarhanopettajaa sekä lastenhoitaja sekä yksi ryhmä on 2-5 -vuotiaiden pienryhmä, jossa työskentelee lastentarhanopettaja sekä lastenhoitaja. Kyselyitä toteuttaessa useammassa ryhmässä toimi myös avustaja.

Prosessia lähdettiin työstämään kyselylomakkeen avulla, jonka avulla kartoitettiin päiväkodin henkilöstön ajatuksia ja mielipiteitä päiväkodin arjesta. Kasvatushenkilöstö tahdottiin ottaa projektiin mukaan ja huomioida myös heidän näkökulmansa kehittämistyön edetessä. Kehittämistyössä näkyi selvästi toimintatutkimuksen näkökulma, koska se pohjautui sosiaaliseen kanssakäymiseen sekä vuorovaikutukseen. Yleisesti kehittäminen vaatii ihmisten välistä vuorovaikutusta, tiedon jakamista sekä yhteistyötä. Kehittämistyössä huomioitiin kaikkien työntekijöiden työtehtävät, toimintaympäristö sekä organisaatio.

Kyselyn tulosten pohjalta nousseita teemoja käsiteltiin päiväkodin yhteisessä kehittämispäivässä learning café -menetelmällä. Kehittämispäivässä jaettiin ideoita ja ajatuksia sekä pyrittiin herättämään keskustelua siitä, miten toimintaa arjessa tulisi kehittää. Kyselyn tulokset herättivät mielenkiintoa sekä motivaatiota tehdä päiväkodista entistä parempi työpaikka sekä kasvuympäristö niille tärkeimmille eli lapsille.
 
Kokoelmat
  • Opinnäytetyöt (Avoin kokoelma)
Ammattikorkeakoulujen opinnäytetyöt ja julkaisut
Yhteydenotto | Tietoa käyttöoikeuksista | Tietosuojailmoitus | Saavutettavuusseloste
 

Selaa kokoelmaa

NimekkeetTekijätJulkaisuajatKoulutusalatAsiasanatUusimmatKokoelmat

Henkilökunnalle

Ammattikorkeakoulujen opinnäytetyöt ja julkaisut
Yhteydenotto | Tietoa käyttöoikeuksista | Tietosuojailmoitus | Saavutettavuusseloste