Varhaisen tuen mallin uudistaminen Kirkon Ulkomaanavussa
Turtiainen, Asta (2018)
Turtiainen, Asta
Metropolia Ammattikorkeakoulu
2018
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2018111116947
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2018111116947
Tiivistelmä
Kirkon Ulkomaanapu (KUA) on Suomen suurin kehitysyhteistyöjärjestö ja toiseksi suurin humanitaarisen avun antaja, jonka henkilöstö vuoden 2017 lopussa oli 355 henkilöä. KUA:n varhaisen tuen mallin uudistaminen tuli ajankohtaiseksi organisaation henkilöstömäärän kasvettua ja muututtua aiempaa monikulttuurisemmaksi sekä organisaation toiminnan laajettua Helsingissä sijaitsevan pääkonttorin lisäksi toimintamaihin Afrikassa, Aasiassa ja Lähi-Idässä. Varhaisen tuen mallilla tarkoitetaan työkalua tai toimintatapaa, joka auttaa työnantajaa tukemaan henkilöstöä tilanteissa, jotka uhkaavat työhyvinvointia ja työkykyä. Tähän KUA:a työnantajana velvoittavat suomalainen työlainsäädäntö, KUAn strategia 2017 ja organisaation muut ohjaavat dokumentit sekä Core Humanitarian Standard. Opinnäytetyön tarkoituksena oli uudistaa KUA:n käytössä olevaa varhaisen tuen mallia. Tavoitteena oli tukea uudistetun mallin avulla globaalin ja monikulttuurisen organisaation esimiesten työtä työntekijöiden työhyvinvoinnin edistämiseksi.
Mallin kehittämiseksi kartoitettiin sähköisellä kyselyllä 46:n esimiehen ja esimiestehtävän kyselyn ajankohdasta katsoen vuoden sisällä lopettaneen henkilön näkemyksiä KUA:n käytössä olevasta varhaisen tuen mallista, kokemuksia varhaisen tuen osoittamisesta sekä näkemyksiä varhaisen tuen haasteista ja kehittämistarpeista KUA:ssa. Kyselyn vastausprosentti oli 34,78. Aineisto analysoitiin induktiivisella sisällön analyysillä ja frekvenssien ja prosenttiosuuksien avulla. Kyselyn tulosten perusteella keskeiset varhaisen tuen haasteet liittyivät organisaation rakenteisiin ja toimintaympäristöihin, esimiesten rooliin ja organisaation työkulttuuriin. Kehittämistarpeet puolestaan liittyivät keskenään erilaisten työ- ja toimintaympäristöjen, työn sisällön sekä esimiesten resursoinnin huomioimiseen. Varhaisen tuen käytön laajentamista organisaation kaikissa työympäristöissä pidettiin tärkeänä.
Uudistetussa varhaisen tuen mallissa huomioidaan kyselyn tulokset, suomalainen työlainsäädäntö, KUA:n strategia 2017 ja organisaation muut ohjaavat dokumentit, Core Humanitarian standard sekä tutkimuskirjallisuus. Keskeistä mallissa on esimiehen ja työntekijän välinen keskustelu sekä mallin soveltaminen kaikkiin KUA:n työympäristöihin. Uudistettu malli käsiteltiin yhteistoiminnallisesti työnantajan ja työntekijöiden edustajien kesken keväällä 2018 ja julkaistiin syksyllä 2018 PowerPoint-esityksenä organisaation sisäiseen verkkoon. Varhaisen tuen käyttöä KUA:ssa on tärkeää tulevaisuudessa vahvistaa esimiesten koulutuksen ja vertaistuen avulla ja osallistamalla heidät mallin jatkokehittämiseen osana henkilöstön kehittämisen prosesseja.
Mallin kehittämiseksi kartoitettiin sähköisellä kyselyllä 46:n esimiehen ja esimiestehtävän kyselyn ajankohdasta katsoen vuoden sisällä lopettaneen henkilön näkemyksiä KUA:n käytössä olevasta varhaisen tuen mallista, kokemuksia varhaisen tuen osoittamisesta sekä näkemyksiä varhaisen tuen haasteista ja kehittämistarpeista KUA:ssa. Kyselyn vastausprosentti oli 34,78. Aineisto analysoitiin induktiivisella sisällön analyysillä ja frekvenssien ja prosenttiosuuksien avulla. Kyselyn tulosten perusteella keskeiset varhaisen tuen haasteet liittyivät organisaation rakenteisiin ja toimintaympäristöihin, esimiesten rooliin ja organisaation työkulttuuriin. Kehittämistarpeet puolestaan liittyivät keskenään erilaisten työ- ja toimintaympäristöjen, työn sisällön sekä esimiesten resursoinnin huomioimiseen. Varhaisen tuen käytön laajentamista organisaation kaikissa työympäristöissä pidettiin tärkeänä.
Uudistetussa varhaisen tuen mallissa huomioidaan kyselyn tulokset, suomalainen työlainsäädäntö, KUA:n strategia 2017 ja organisaation muut ohjaavat dokumentit, Core Humanitarian standard sekä tutkimuskirjallisuus. Keskeistä mallissa on esimiehen ja työntekijän välinen keskustelu sekä mallin soveltaminen kaikkiin KUA:n työympäristöihin. Uudistettu malli käsiteltiin yhteistoiminnallisesti työnantajan ja työntekijöiden edustajien kesken keväällä 2018 ja julkaistiin syksyllä 2018 PowerPoint-esityksenä organisaation sisäiseen verkkoon. Varhaisen tuen käyttöä KUA:ssa on tärkeää tulevaisuudessa vahvistaa esimiesten koulutuksen ja vertaistuen avulla ja osallistamalla heidät mallin jatkokehittämiseen osana henkilöstön kehittämisen prosesseja.