ICF luokituksen integrointi erityisen ja vaativan erityisen tuen tarpeen arviointiin ammatillisessa koulutuksessa : Tartu Ruoriin
Karvonen, Riina (2018)
Karvonen, Riina
Oulun ammattikorkeakoulu
2018
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2018111317088
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2018111317088
Tiivistelmä
Opiskelijan erityisen ja vaativan erityisen tuen tarvetta ammatillisissa opinnoissa arvioidaan ja dokumentoidaan monissa yhteyksissä ja tulosten pohjalta laaditaan erilaisia opintoja ja tukitoimia koskevia suunnitelmia ja päätöksiä. Erityisen tuen tarpeen arvioinnissa on kuitenkin puutuneet yhtenäiset ja luotettavat mittaamisen ja arvioinnin käytännöt. Vaihtelevat menetelmät tuottavat kirjavuutta käytettyyn käsitteistöön ja aiheuttavat runsaasti tulkintaa sekä opiskelijoiden että heidän kanssaan työskentelevien palveluverkostojen keskuudessa. Tämän toimintatutkimuksen tavoitteena on vastata käytännön ohjaustyöstä nouseviin tarpeisiin ja kehittää sekä ottaa käyttöön toimintakykyajatteluun perustuva erityisen tuen tarpeen arviointimenetelmä ammatillisessa koulutuksessa. Kehittämistyön tilaajana on ollut valtakunnallisesti toimiva ammatillinen erityisoppilaitos, Ammattiopisto Luovi.
Erityisen tuen tarpeen arviointimenetelmän kehittämisessä on käytetty viitekehyksenä Maailman terveysjärjestön ICF-luokitusta. Kehittäjäryhmän muodostivat Ammattiopisto Luovin koulutuskokeilutoimintaan osallistuvat asiantuntijat. Tämän lisäksi kehittämistyöhön toivat merkittävän osuuden erityistä tukea opinnoissaan tarvitsevat opiskelijat ja koulutuskokeilijat, jotka olivat mukana sekä kehittämistyöpajoissa että palautteen antajina kehittämistyön eri vaiheissa.
Tutkimuksellisen kehittämistyön alkuvaiheet sijoittuvat vuosille 2013-2015, jolloin Ammatillisten erityis-oppilaitosten verkosto aloitti erityisen tuen arviointimenetelmän kehittämisen osana koulutuskokeilutoi-mintaa. Tässä opinnäytetyössä tutkimus- ja kehittämistoiminnan painopiste on kuitenkin arviointimene-telmän testaus- ja viimeistelyvaiheessa vuosina 2016-2018, jolloin erityisen tuen tarpeen arviointilomake liitettiin ICF-luokitukseen noudattamalla sisällönanalyysin vaiheita ja ICF Research Branchin siltausohjeita. Tutkimuksellisen kehittämistyön viimeisessä vaiheessa, joka sijoittui aikataulullisesti samaan ajanjaksoon ammatillisen koulutuksen valtakunnallisen uudistuksen kanssa, toteutettiin Ammattiopisto Luovissa arviointilomakkeen valtakunnallinen käyttöönotto erityistä tukea tarvitsevien henkilöiden ammatillisen koulutuksen hakeutumisvaiheessa ja osana henkilökohtaisen osaamisen kehittämissuunnitelman laadintaa, toteutusta ja arviointia.
Toimintatutkimuksellisen kehittämistyön tuloksena syntyi ammatillisen koulutuksen reformia ja yksilöllisiä opintopolkuja tukeva erityisen tuen tarpeen arviointilomake, Ruori, joka ICF-luokitukseen perustuvana opiskelukyvyn kuvaajana edistää toimintakykyajatteluun perustuvan erityisen tuen tarpeen tunnistamista ja palvelujen yksilöllistä suunnittelua osana opiskelua ja asiakkaan kokonaiskuntoutusta. Kehittämistyön tuloksia voidaan hyödyntää erityistä tai vaativaa erityistä tukea opinnoissaan tarvitsevan henkilön toiminta- ja opiskelukykyyn liittyvän tiedon moniammatillisessa ja asiakaslähtöisessä kuvaamisessa, palvelujen suunnittelussa sekä tiedon koostamisessa ja siirtämisessä asiakkaan eri palveluverkostoissa, kuten sosiaali- ja terveystoimi sekä opetustoimi.
Erityisen tuen tarpeen arviointimenetelmän kehittämisessä on käytetty viitekehyksenä Maailman terveysjärjestön ICF-luokitusta. Kehittäjäryhmän muodostivat Ammattiopisto Luovin koulutuskokeilutoimintaan osallistuvat asiantuntijat. Tämän lisäksi kehittämistyöhön toivat merkittävän osuuden erityistä tukea opinnoissaan tarvitsevat opiskelijat ja koulutuskokeilijat, jotka olivat mukana sekä kehittämistyöpajoissa että palautteen antajina kehittämistyön eri vaiheissa.
Tutkimuksellisen kehittämistyön alkuvaiheet sijoittuvat vuosille 2013-2015, jolloin Ammatillisten erityis-oppilaitosten verkosto aloitti erityisen tuen arviointimenetelmän kehittämisen osana koulutuskokeilutoi-mintaa. Tässä opinnäytetyössä tutkimus- ja kehittämistoiminnan painopiste on kuitenkin arviointimene-telmän testaus- ja viimeistelyvaiheessa vuosina 2016-2018, jolloin erityisen tuen tarpeen arviointilomake liitettiin ICF-luokitukseen noudattamalla sisällönanalyysin vaiheita ja ICF Research Branchin siltausohjeita. Tutkimuksellisen kehittämistyön viimeisessä vaiheessa, joka sijoittui aikataulullisesti samaan ajanjaksoon ammatillisen koulutuksen valtakunnallisen uudistuksen kanssa, toteutettiin Ammattiopisto Luovissa arviointilomakkeen valtakunnallinen käyttöönotto erityistä tukea tarvitsevien henkilöiden ammatillisen koulutuksen hakeutumisvaiheessa ja osana henkilökohtaisen osaamisen kehittämissuunnitelman laadintaa, toteutusta ja arviointia.
Toimintatutkimuksellisen kehittämistyön tuloksena syntyi ammatillisen koulutuksen reformia ja yksilöllisiä opintopolkuja tukeva erityisen tuen tarpeen arviointilomake, Ruori, joka ICF-luokitukseen perustuvana opiskelukyvyn kuvaajana edistää toimintakykyajatteluun perustuvan erityisen tuen tarpeen tunnistamista ja palvelujen yksilöllistä suunnittelua osana opiskelua ja asiakkaan kokonaiskuntoutusta. Kehittämistyön tuloksia voidaan hyödyntää erityistä tai vaativaa erityistä tukea opinnoissaan tarvitsevan henkilön toiminta- ja opiskelukykyyn liittyvän tiedon moniammatillisessa ja asiakaslähtöisessä kuvaamisessa, palvelujen suunnittelussa sekä tiedon koostamisessa ja siirtämisessä asiakkaan eri palveluverkostoissa, kuten sosiaali- ja terveystoimi sekä opetustoimi.