Hyppää sisältöön
    • Suomeksi
    • På svenska
    • In English
  • Suomi
  • Svenska
  • English
  • Kirjaudu
Hakuohjeet
JavaScript is disabled for your browser. Some features of this site may not work without it.
Näytä viite 
  •   Ammattikorkeakoulut
  • Oulun ammattikorkeakoulu
  • Opinnäytetyöt (Avoin kokoelma)
  • Näytä viite
  •   Ammattikorkeakoulut
  • Oulun ammattikorkeakoulu
  • Opinnäytetyöt (Avoin kokoelma)
  • Näytä viite

Nuorten mielenterveyden tukeminen ja huolen puheeksiottaminen : Opetusmateriaalin laatiminen opettajaopiskelijoille

Rusila, Juha (2018)

 
Avaa tiedosto
Rusila_Juha.pdf (1.336Mt)
Lataukset: 


Rusila, Juha
Oulun ammattikorkeakoulu
2018
All rights reserved
Näytä kaikki kuvailutiedot
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2018111417163
Tiivistelmä
Nuoruus on merkittävä kehitysvaihe terveyden, elintapojen ja mielenterveyden häiriöiden kannalta. Noin puolet mielenterveydenhäiriöistä alkaa ennen 14 vuoden ikää ja kolme neljäsosaa ennen 24 ikävuotta. Opettaja näkee nuorta paljon. Opettajan työnkuvaan kuuluu opettamisen lisäksi myös oppilaan hyvinvoinnin seuraaminen ja haasteiden varhainen tunnistaminen. Jotta opettaja voi tunnistaa lapsen ja nuorten psyykkistä oireilua, tulee opettajalla olla riittävä tietotaito psyykkisistä ongelmista.

Nuorten mielenterveyden tukeminen ja huolen puheeksi ottaminen opinnäytetyön tuloksena valmistunutta opetusmateriaalia voidaan käyttää opetuksen tukena opettajaopinnoissa, kun käsitellään lasten ja nuorten yleisempiä mielenterveyden oireita. Työn painopisteenä on nuorten psyykkisten oireiden havaitseminen koulumaailmassa, mutta materiaalia voidaan käyttää myös muiden lasten ja nuorten parissa työskentelevien kouluttamisessa. Materiaalissa käsitellään myös sitä, miten mielenterveydenoireet voidaan ottaa puheeksi nuoren tai hänen huoltajiensa kanssa.

Opinnäytetyön tulostavoitteena oli toteuttaa opetusmateriaalia, jossa käsitellään lasten ja nuorten yleisempiä mielenterveyden oireita sekä kuinka huolen voi ottaa puheeksi. Materiaali on suunniteltu ensisijaisesti opettajien koulutukseen, mutta sitä voidaan käyttää myös muiden lasten ja nuorten kanssa työskentelevien koulutukseen. Opinnäytetyön tavoitteena on lisätä vasta valmistuneiden opettajien valmiuksia kohdata psyykkisesti oireileva nuori. Opetusmateriaali on tutkittuun tietoon perustuvaa. Opinnäytetyön tietoperusta on haettu eri lähteistä kuten psykiatrian oppikirjoista, Käypä hoito -suosituksista ja muista mielenterveyttä käsittelevistä julkaisuista.

Opinnäytetyön yhteistyökumppani oli Oulun yliopiston kasvatustieteellinen tiedekunta. Opetusmateriaalista pyysin vapaamuotoista palautetta. Palautteessa mainittiin, että asiasisältöä oli sopivasti, ja valitut teemat sopivat opettajien haltuun otettaviksi. Kiitosta sai myös aiheen käsittely ”puhekielisesti”, jolloin lääketieteellisen erikoissanaston käytöltä vältyttiin.
 
Kokoelmat
  • Opinnäytetyöt (Avoin kokoelma)
Ammattikorkeakoulujen opinnäytetyöt ja julkaisut
Yhteydenotto | Tietoa käyttöoikeuksista | Tietosuojailmoitus | Saavutettavuusseloste
 

Selaa kokoelmaa

NimekkeetTekijätJulkaisuajatKoulutusalatAsiasanatUusimmatKokoelmat

Henkilökunnalle

Ammattikorkeakoulujen opinnäytetyöt ja julkaisut
Yhteydenotto | Tietoa käyttöoikeuksista | Tietosuojailmoitus | Saavutettavuusseloste