Suuhygienistin työhyvinvoinnin edistäminen ergonomian avulla
Haapiainen, Sara; Kanerva, Iida (2018)
Haapiainen, Sara
Kanerva, Iida
Metropolia Ammattikorkeakoulu
2018
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2018110416619
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2018110416619
Tiivistelmä
Tuki- ja liikuntaelinsairaudet ovat merkittävin syy sairauspoissaoloihin suun terveydenhuollon alalla. Suuhygienistin ergonomia on iso osa työhyvinvointia ja työssäjaksamista.
Opinnäytetyön tavoitteena oli parantaa suuhygienistiopiskelijan ergonomista työskentelyä Metropolian suunhoidon opetusklinikalla. Lisäksi opinnäytetyön tavoitteena oli parantaa ohjaajan osaamista suuhygienistin ergonomisen työskentelyn tukemisessa. Opinnäytetyön tarkoituksena oli kuvata suuhygienistin ergonomista työskentelyä ja siihen liittyviä haasteita. Tietoa voivat hyödyntää opiskelijat sekä opettajat. Opinnäytetyö toteutettiin laadullista kirjallisuuskatsausta mukaillen ja aineistoksi valikoitui 14 kansainvälistä tutkimusartikkelia, jotka analysoitiin induktiivisella, eli aineistolähtöisellä sisällönanalyysillä.
Opinnäytetyön tulokset osoittivat suun terveydenhoitotyössä ergonomian psyykkisesti ja fyysisesti edistäviä ja estäviä tekijöitä. Hyvän ergonomian toteutuminen ja oikeanlaiset työskentelytavat pidentävät työssä-oloaikaa sekä suojaavat työntekijää tulevaisuudessa sairastumasta tuki- ja liikuntaelinsairauksiin. Hyvään ergonomiaan ohjaaminen jo opiskeluaikana auttaa ergonomian toteutumisessa työelämässä. Ohjauksen olisi hyvä alkaa jo opiskelujen alkupäässä ja jatkua koko opintojen ajan.
Tätä opinnäytetyötä voivat hyödyntää sekä opiskelijat että opettajat Metropolian suunhoidon opetusklinikalla sekä työelämässä. Jatkotutkimuksia tarvitaan erityisesti suuhygienistien ergonomiasta. Lisäksi opintotarjontaan tulisi lisätä ergonomian opetusta suuhygienistiopiskelijoille.
Opinnäytetyön tavoitteena oli parantaa suuhygienistiopiskelijan ergonomista työskentelyä Metropolian suunhoidon opetusklinikalla. Lisäksi opinnäytetyön tavoitteena oli parantaa ohjaajan osaamista suuhygienistin ergonomisen työskentelyn tukemisessa. Opinnäytetyön tarkoituksena oli kuvata suuhygienistin ergonomista työskentelyä ja siihen liittyviä haasteita. Tietoa voivat hyödyntää opiskelijat sekä opettajat. Opinnäytetyö toteutettiin laadullista kirjallisuuskatsausta mukaillen ja aineistoksi valikoitui 14 kansainvälistä tutkimusartikkelia, jotka analysoitiin induktiivisella, eli aineistolähtöisellä sisällönanalyysillä.
Opinnäytetyön tulokset osoittivat suun terveydenhoitotyössä ergonomian psyykkisesti ja fyysisesti edistäviä ja estäviä tekijöitä. Hyvän ergonomian toteutuminen ja oikeanlaiset työskentelytavat pidentävät työssä-oloaikaa sekä suojaavat työntekijää tulevaisuudessa sairastumasta tuki- ja liikuntaelinsairauksiin. Hyvään ergonomiaan ohjaaminen jo opiskeluaikana auttaa ergonomian toteutumisessa työelämässä. Ohjauksen olisi hyvä alkaa jo opiskelujen alkupäässä ja jatkua koko opintojen ajan.
Tätä opinnäytetyötä voivat hyödyntää sekä opiskelijat että opettajat Metropolian suunhoidon opetusklinikalla sekä työelämässä. Jatkotutkimuksia tarvitaan erityisesti suuhygienistien ergonomiasta. Lisäksi opintotarjontaan tulisi lisätä ergonomian opetusta suuhygienistiopiskelijoille.