Musiikki kasvattaa elämään : varhaisiän musiikinopettaja päiväkodissa
Chydenius, Heidi; Hänninen, Annette (2010)
Chydenius, Heidi
Hänninen, Annette
Metropolia Ammattikorkeakoulu
2010
Creative Commons Attribution-NoDerivs 1.0 Suomi
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2010052110128
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2010052110128
Tiivistelmä
Tässä työssä perehdyimme päiväkotien musiikkikasvatukseen ja sen mahdollisuuksiin. Työmme tarkoitus oli löytää toimiva malleja musiikkiopistojen ja päivähoidon väliselle yhteistyölle. Tavoitteenamme oli perustella, minkä vuoksi ammattitaitoisen musiikkikasvattajan tulisi olla vastuussa päiväkotien musiikkikasvatuksesta. Tavoittelimme tässä yhteydessä myös uusia työmahdollisuuksia varhaisiän musiikinopettajille.
Työmme perustuu kirjamateriaaliin, lehtiartikkeleihin ja puhelin- ja sähköpostihaastatteluihin. Tutkimme musiikin vaikutusta lapsen fyysis-psyykkiseen kehitykseen uudesta näkökulmasta, keräsimme tietoa musiikista kulttuurisen sosiaalityön välineenä ja kokosimme katsauksen päiväkodeissa tapahtuvan musiikkikasvatuksen tämänhetkisestä tilanteesta. Tätä varten toteutimme lyhyen käytännönläheisen osuuden helsinkiläisessä päiväkoti Fregatissa.
Monessa kunnassa ja kaupungissa musiikkiopistojen ja päiväkotien välinen yhteistyötoiminta on jo alkanut. Halusimme työssämme koota yhteen joitain kokemuksia toimivasta, molempia tahoja tyydyttävästä yhteistyöstä. Kiertävän musiikkikasvattajan toimenkuvaa hahmottelimme Leena Mäkisen ja Paula Fromin haastatteluiden pohjalta.
Työmme tuloksena totesimme, että päiväkodeissa järjestetyn, ammattitaitoisen musiikkitoiminnan merkitys lapsen kokonaisvaltaisen kehityksen kannalta on suuri. Ymmärsimme kaupunkien ja kuntien päivähoidon ja musiikkiopistojen - päiväkodinjohtajien ja musiikkiopistojen rehtoreiden - päiväkotien henkilökunnan ja varhaisiän musiikinopettajien yhteistyön merkityksen toiminnan synnyttämisen kannalta. Haluamme rohkaista tähän yhteistyöhön, jotta musiikin rikkaudet olisivat kaikkien saatavilla.
Lähdeluettelosta puuttuvat seuraavat teokset
Kaikkonen, Markku & Uusitalo, Kaarlo 2005: Soita mitä näet: kuvionuotit opetuksessa ja terapiassa. Kehitysvammaliitto, Helsinki.
Lehtonen, Kimmo 2007: Musiikin symboliset ulottuvuudet. Suomen musiikkiterapiayhdistys, Hyvinkää.
Työmme perustuu kirjamateriaaliin, lehtiartikkeleihin ja puhelin- ja sähköpostihaastatteluihin. Tutkimme musiikin vaikutusta lapsen fyysis-psyykkiseen kehitykseen uudesta näkökulmasta, keräsimme tietoa musiikista kulttuurisen sosiaalityön välineenä ja kokosimme katsauksen päiväkodeissa tapahtuvan musiikkikasvatuksen tämänhetkisestä tilanteesta. Tätä varten toteutimme lyhyen käytännönläheisen osuuden helsinkiläisessä päiväkoti Fregatissa.
Monessa kunnassa ja kaupungissa musiikkiopistojen ja päiväkotien välinen yhteistyötoiminta on jo alkanut. Halusimme työssämme koota yhteen joitain kokemuksia toimivasta, molempia tahoja tyydyttävästä yhteistyöstä. Kiertävän musiikkikasvattajan toimenkuvaa hahmottelimme Leena Mäkisen ja Paula Fromin haastatteluiden pohjalta.
Työmme tuloksena totesimme, että päiväkodeissa järjestetyn, ammattitaitoisen musiikkitoiminnan merkitys lapsen kokonaisvaltaisen kehityksen kannalta on suuri. Ymmärsimme kaupunkien ja kuntien päivähoidon ja musiikkiopistojen - päiväkodinjohtajien ja musiikkiopistojen rehtoreiden - päiväkotien henkilökunnan ja varhaisiän musiikinopettajien yhteistyön merkityksen toiminnan synnyttämisen kannalta. Haluamme rohkaista tähän yhteistyöhön, jotta musiikin rikkaudet olisivat kaikkien saatavilla.
Lähdeluettelosta puuttuvat seuraavat teokset
Kaikkonen, Markku & Uusitalo, Kaarlo 2005: Soita mitä näet: kuvionuotit opetuksessa ja terapiassa. Kehitysvammaliitto, Helsinki.
Lehtonen, Kimmo 2007: Musiikin symboliset ulottuvuudet. Suomen musiikkiterapiayhdistys, Hyvinkää.