Näytä suppeat kuvailutiedot

Z-sukupolven johtaminen Suomessa 2020-luvulla

Mäki, Riku (2018)

dc.contributor.authorMäki, Riku
dc.date.accessioned2018-11-16T10:32:06Z
dc.date.available2018-11-16T10:32:06Z
dc.date.issued2018
dc.identifier.uriURN:NBN:fi:amk-2018111517269
dc.identifier.urihttp://www.theseus.fi/handle/10024/154400
dc.description.abstractOpinnäytetyön tavoitteena on tutkia, minkälainen on Z-sukupolvi tulevaisuuden työntekijöinä, ja minkälaisia odotuksia Z-sukupolvi kohdistaa johtamistaitoihin 2020-luvulla. Tietoa hyödynnetään johtamistaitojen koulutuksissa, joiden tarkoitus on auttaa ymmärtämään tulevaisuuden työelämätarpeita ja niihin liittyviä syy-seuraussuhteita. Tutkimuksen aineisto koostuu teoriaosuudesta ja kuudesta teemahaastattelusta. Haastatteluun osallistui neljä Z-sukupolven edustajaa sekä kaksi johtohenkilöä. Tutkimuksen teemahaastattelut toteutettiin syksyllä 2018. Haastattelut nauhoitettiin ja litteroitiin. Tutkimuksen mukaan Z-sukupolvi suhtautuu työelämään toivorikkaasti, mutta realistisesti. Se haluaa tehdä töitä omien arvojensa pohjalta, nauttien kokemuksia ammentavista työympäristöistä. Z-sukupolvi toivoo johtajalta joustavuutta, yksilöllisiä mahdollisuuksia ja osallistavaa toimintakulttuuria. Z-sukupolvi tuo myös teknologian yhä tiiviimmin osaksi tulevaisuuden työelämää. Z-sukupolven myötä yrityksissä työskentelevien johtohenkilöiden on asennoiduttava kasvavassa määrin työelämän rakenteelliseen muutokseen, joita määrittävät projektiluontoiset työt, nopeutuva työelämäkulttuuri ja organisaatiorajat ylittävä toiminta.fi
dc.description.abstractThe objective of this thesis was to research, what is the Z-generation as future employees and what kind of expectations will it focus on leadership skills in the 2020s. Information is utilized in leadership skills training to help understand the future working life needs and related derivatives. The study material consists of a theoretical part and six theme interviews. Four Z-generation representatives and two executives participated in the interview. The thematic interviews of the study were carried out in the autumn of 2018. The interviews were recorded and transcribed. According to the study, the Z-generation has a hopeful and realist approach to working life. It wants to work on the basis of its own values, enjoying the experiences of changing working environments. The Z-generation hopes for the future leader's flexibility, individual opportunities and an inclusive business culture. The Z-generation will bring technology closer and more into the work life of the future. With the Z-generation, business leaders need to increasingly focus on structural change in working life, defined by project work, faster working life culture, and cross-organizational activity.en
dc.language.isofin
dc.publisherTampereen ammattikorkeakoulu
dc.rightsAll rights reserved
dc.titleZ-sukupolven johtaminen Suomessa 2020-luvullafi
dc.type.ontasotfi=AMK-opinnäytetyö|sv=YH-examensarbete|en=Bachelor's thesis|
dc.identifier.dscollection10024/185
dc.organizationTampereen ammattikorkeakoulu
dc.subject.ysanuoret
dc.subject.ysaz-sukupolvi
dc.subject.ysatyöelämä
dc.subject.ysatyöntekijät
dc.subject.ysajohtajat
dc.subject.ysajohtaminen
dc.subject.ysajohtamiskoulutus
dc.contributor.organizationTampereen ammattikorkeakoulu
dc.subject.keyword2020-luku
dc.subject.specializationYrittäjyys ja tiimijohtaminen
dc.subject.degreeprogramfi=Liiketalous, hallinto ja markkinointi|sv=Företagsekonomi, förvaltning och marknadsföring|en=Business Management, Administration and Marketing|
dc.subject.disciplineLiiketalouden koulutusohjelma


Tiedostot

Thumbnail

Viite kuuluu kokoelmiin:

Näytä suppeat kuvailutiedot