Ospedalesta opiskelijalavalle : Juditha triumphans - Voittoisa Juditha
Metsomäki, Meri (2010)
Metsomäki, Meri
Metropolia Ammattikorkeakoulu
2010
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2010052110149
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2010052110149
Tiivistelmä
Oratorio Juditha triumphans devicta Holofernis barbarie (RV 644) on yksi Antonio Vivaldin (1678-1741) suosituimpia ja taiteellisesti arvostetuimpia suurimuotoisia vokaaliteoksia. Tuotin Metropolia Ammattikorkeakoulun vanhan musiikin osastolle konsertin, jossa esitimme lyhennelmän Juditha triumphansista. Esittelen opinnäytetyössäni sävellyksen ja kuvailen, miten lyhennelmä ja konsertti syntyivät. Itse lauloin konsertissa Abran osan. Aluksi tarkastelen Vivaldin sävellyksen historiallista kontekstia. Käytän lähteinä pääasiassa Michael Talbotin, Denis Arnoldin ja Eleanor Selfridge-Fieldin Vivaldia ja Venetsian musiikkielämää koskevia tutkimuksia.
Vivaldi sävelsi oratorion Ospedale della Pietàn muusikoille ja musiikin opiskelijoille. Ospedale della Pietà oli yksi Venetsian neljästä ospedalesta eli hoitokodista. Pietà oli löytölapsille tarkoitettu lastenkoti ja tyttöjen musiikkikoulu, jossa Vivaldi työskenteli viulun ja gamban soiton opettajana vuosina 1703-1709 ja 1711-1716 sekä johtavana säveltäjänä vuosina 1713-1740. Pietàn taidokas figlie di coro koostui ainoastaan naisista ja tytöistä. He kantaesittivät oratorion vuonna 1716.
Giacomo Cassettin kirjoittama latinankielinen libretto perustuu Vanhan testamentin tarinaan hurskaasta leskestä, joka lyö viholliskenraalin pään poikki ja voittaa sodan. Libretto poikkeaa jonkin verran Raamatun kertomuksesta (Juditin kirja) ja se on allegoria Venetsian ja ottomaanien sodasta, johon Venetsia osallistui Habsburgien rinnalla vuosina 1714-18. Musiikillisesti Juditha triumphans muistuttaa tuon ajan venetsialaisia oopperoita. Se tuo esille instrumentaalisia arvoja, mikä oli tuolloin uutta kirkkomusiikissa. Juditha triumphansin laaja soitinkirjo koettiin sävellyksen hengellisyyttä korostavaksi, toisin kuin esimerkiksi 1500-luvun lopulla, jolloin puhdas vokaalimusiikki oli kirkon suosiossa.
Opinnäytetyöni loppuosassa kerron oman Juditha triumphansimme harjoitusprosessista tuottajan ja barokkimusiikkiin erikoistuneen laulupedagogin näkökulmasta. Kiinnitän erityistä huomiota resitatiivien harjoitteluun sekä laulajan ja basso continuon soittajien yhteistyön kuvaukseen. Esittelen resitatiivin opettelemisen vaiheet ja vinkkejä niiden harjoittelemiseen.
Työhön sisältyvät Juditha triumphansin partituurin sisällysluettelo, jossa näkyvät poistetut osat sekä lista konsertissa esitettyjen osien soitinnuksista. Lisäksi liitteenä on DVD-tallenne ja konsertin käsiohjelma. Konsertti esitettiin Helsingin Konservatorion konserttisalissa 28.4.2010.
Vivaldi sävelsi oratorion Ospedale della Pietàn muusikoille ja musiikin opiskelijoille. Ospedale della Pietà oli yksi Venetsian neljästä ospedalesta eli hoitokodista. Pietà oli löytölapsille tarkoitettu lastenkoti ja tyttöjen musiikkikoulu, jossa Vivaldi työskenteli viulun ja gamban soiton opettajana vuosina 1703-1709 ja 1711-1716 sekä johtavana säveltäjänä vuosina 1713-1740. Pietàn taidokas figlie di coro koostui ainoastaan naisista ja tytöistä. He kantaesittivät oratorion vuonna 1716.
Giacomo Cassettin kirjoittama latinankielinen libretto perustuu Vanhan testamentin tarinaan hurskaasta leskestä, joka lyö viholliskenraalin pään poikki ja voittaa sodan. Libretto poikkeaa jonkin verran Raamatun kertomuksesta (Juditin kirja) ja se on allegoria Venetsian ja ottomaanien sodasta, johon Venetsia osallistui Habsburgien rinnalla vuosina 1714-18. Musiikillisesti Juditha triumphans muistuttaa tuon ajan venetsialaisia oopperoita. Se tuo esille instrumentaalisia arvoja, mikä oli tuolloin uutta kirkkomusiikissa. Juditha triumphansin laaja soitinkirjo koettiin sävellyksen hengellisyyttä korostavaksi, toisin kuin esimerkiksi 1500-luvun lopulla, jolloin puhdas vokaalimusiikki oli kirkon suosiossa.
Opinnäytetyöni loppuosassa kerron oman Juditha triumphansimme harjoitusprosessista tuottajan ja barokkimusiikkiin erikoistuneen laulupedagogin näkökulmasta. Kiinnitän erityistä huomiota resitatiivien harjoitteluun sekä laulajan ja basso continuon soittajien yhteistyön kuvaukseen. Esittelen resitatiivin opettelemisen vaiheet ja vinkkejä niiden harjoittelemiseen.
Työhön sisältyvät Juditha triumphansin partituurin sisällysluettelo, jossa näkyvät poistetut osat sekä lista konsertissa esitettyjen osien soitinnuksista. Lisäksi liitteenä on DVD-tallenne ja konsertin käsiohjelma. Konsertti esitettiin Helsingin Konservatorion konserttisalissa 28.4.2010.