Monikulttuurinen 3–6 -vuotias lapsi suun terveydenhoidossa
Nurvo, Outi; Salo, Milla (2018)
Nurvo, Outi
Salo, Milla
Metropolia Ammattikorkeakoulu
2018
Creative Commons Attribution-NonCommercial-ShareAlike 1.0 Suomi
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2018111617298
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2018111617298
Tiivistelmä
Monikulttuuristen perheiden ja lasten määrä Suomessa kasvaa jatkuvasti. Lasten suunhoito tulee toteuttaa perusteellisesti, sen luodessa pohjan aikuisiän hyvälle suun terveydelle. Vanhempien omat suunhoidon tottumukset ja tieto suun terveydestä välittyvät usein lapseen. Jotta lapsi oppii hyvät suunhoidon tottumukset, korostuu vanhempien merkitys roolimalleina. Monikulttuurisen perheen ja lapsen tullessa suun terveydenhoitoon, on ammattilaisen omattava kulttuurillista osaamista. Vuorovaikutus perheen ja suun terveydenhoidon ammattilaisen välillä paranee, kun ammattilaisella on tietoa ja ymmärrystä eri kulttuuritaustaisten erityispiirteistä
ja tavoista.
Opinnäytetyön tarkoituksena oli tutkia näyttöön perustuvaa tietoa monikulttuuristen lasten suun terveyteen vaikuttavista tekijöistä sekä lisätä suun terveydenhoidon ammattilaisten kulttuurillista osaamista. Tavoitteena oli tuottaa selkeä ohjelehtinen sisältäen kuvakortit apuvälineeksi Metropolia Ammattikorkeakoulun opetusklinikalle sekä työelämään suun terveydenhoidon ammattilaisille.
Toteutimme opinnäytetyön tutkimuksellisen kehittämistyön menetelmällä. Tietoperusta on koostettu luotettavista tietolähteistä. Tietoperustaa rajattaessa kansainvälisiä tutkimuksia tarkasteltiin kriittisesti huomioiden niiden vertailtavuus Suomen monikulttuuriseen väestöön. Tuotoksen kehittämis- ja arviointivaiheessa hyödynsimme eri kulttuureista tulleiden suunhoidon ammattilaisten näkemystä osana ohjelehtisen sisällön suunnittelua. Lopullinen tuotos koostettiin tietoperustan avulla kohderyhmän tarpeita vastaavaksi.
Opinnäytetyötämme voi hyödyntää vastaanotoilla suun terveydenhoidon opiskelijat, opettajat ja ammattilaiset. Monikulttuuristen perheiden ja lasten tullessa vastaanotolle ohje-lehtinen on oiva apuväline osana terveysneuvontaa. Ohjelehtisen sisältämät kuvakortit ovat suunniteltu tukemaan lapsen oppimista suun terveyttä edistävistä tekijöistä. Lehtisen voi antaa perheelle mukaan kotiin ohjeeksi. Terveysneuvonnassa apuvälineille on tarvetta, sillä hoitotilanteeseen saattaa syntyä haasteita kielimuurin tai kulttuuristen erojen myötä. Näiden haasteiden ratkomisella pystytään parantamaan perheiden kokemusta suun terveydenhoidosta.
ja tavoista.
Opinnäytetyön tarkoituksena oli tutkia näyttöön perustuvaa tietoa monikulttuuristen lasten suun terveyteen vaikuttavista tekijöistä sekä lisätä suun terveydenhoidon ammattilaisten kulttuurillista osaamista. Tavoitteena oli tuottaa selkeä ohjelehtinen sisältäen kuvakortit apuvälineeksi Metropolia Ammattikorkeakoulun opetusklinikalle sekä työelämään suun terveydenhoidon ammattilaisille.
Toteutimme opinnäytetyön tutkimuksellisen kehittämistyön menetelmällä. Tietoperusta on koostettu luotettavista tietolähteistä. Tietoperustaa rajattaessa kansainvälisiä tutkimuksia tarkasteltiin kriittisesti huomioiden niiden vertailtavuus Suomen monikulttuuriseen väestöön. Tuotoksen kehittämis- ja arviointivaiheessa hyödynsimme eri kulttuureista tulleiden suunhoidon ammattilaisten näkemystä osana ohjelehtisen sisällön suunnittelua. Lopullinen tuotos koostettiin tietoperustan avulla kohderyhmän tarpeita vastaavaksi.
Opinnäytetyötämme voi hyödyntää vastaanotoilla suun terveydenhoidon opiskelijat, opettajat ja ammattilaiset. Monikulttuuristen perheiden ja lasten tullessa vastaanotolle ohje-lehtinen on oiva apuväline osana terveysneuvontaa. Ohjelehtisen sisältämät kuvakortit ovat suunniteltu tukemaan lapsen oppimista suun terveyttä edistävistä tekijöistä. Lehtisen voi antaa perheelle mukaan kotiin ohjeeksi. Terveysneuvonnassa apuvälineille on tarvetta, sillä hoitotilanteeseen saattaa syntyä haasteita kielimuurin tai kulttuuristen erojen myötä. Näiden haasteiden ratkomisella pystytään parantamaan perheiden kokemusta suun terveydenhoidosta.