Tarinallistaminen ruokamatkailussa
Sipola, Oona; Hiltunen, Jelmeri (2018)
Sipola, Oona
Hiltunen, Jelmeri
Haaga-Helia ammattikorkeakoulu
2018
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2018111817364
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2018111817364
Tiivistelmä
Tarinat auttavat ruokamatkailuyrityksiä tuottamaan elämyksiä ja antamaan koskettavia hetkiä asiakkailleen. Tarinoiden avulla yritykset kertovat faktoja, rakentavat brändiä ja herättävät tunteita.
Tämän opinnäytetyön toimeksiannon saimme RUOKA&MATKAILU –hankkeelta tammikuussa 2018. RUOKA&MATKAILU –hanke teki Suomelle ensimmäisen ruokamatkailustrategian 2015-2020. Hungry for Finlandin strategian jalkauttamisvaiheessa järjestetyssä ruokamatkailukilpailussa 2017 etsittiin Suomen ruokamatkailun kärkituotteita. Opinnäytetyömme päätavoitteena on tutkia, kuinka tarinallistaminen näkyy Hungry for Finland –ruokamatkailukilpailu 2017 yritysten tuotteissa. Työn alatavoitteina on selvittää, mitä yhteneväisyyksiä vastauksista löytyy ja mitä alan vallitsevia trendejä kilpailutuotteissa näkyy.
Opinnäytetyö on laadullinen tutkimus, jossa tutkimusmenetelminä on käytetty sisällönanalyysiä sekä narratiivista analyysia. Tutkimuksen aineisto koostuu ruokamatkailukilpailun 2017 kilpailijoiden vastauslomakkeista sekä yritysten nettisivuista. Kilpailuun osallistui yhteensä 73 kilpailijaa.
Opinnäytetyön tietoperustassa perehdymme tarinoihin, tarinallistamiseen ja elämysten tuottamiseen. Kerromme myös ruokamatkailun historiasta ja syvennymme mielenkiintoisen ja vetovoimaisen ruokamatkailutuotteen elementteihin. Tutkimusosassa kerromme tutkimuksen toteuttamisesta sekä työn tuloksista. Pohdinta saattaa yhteen tietoperustassa käsittelemämme aiheet tutkimustulosten kanssa. Pohdimme ruokamatkailuyritysten tuotteiden tarinallistamisen hyviä käytänteitä.
Itse kilpailuvastauksissa tarinallistaminen näkyi melko heikosti. Tarinan elementtejä oli havaittavissa vastauksissa, mutta tarinoita vähemmän. Nettisivuja tutkimalla tarinoita kuitenkin löytyi ja havaitsimme, että tarinallistaminen on jo osin sisäistetty ruokamatkailuyritysten toiminnassa. Opinnäytetyö antaa työkaluja ruokamatkailuyrityksille ja toimeksiantajalle sisällyttää tarinallistamista yrityksen toimintaan.
Tämän opinnäytetyön toimeksiannon saimme RUOKA&MATKAILU –hankkeelta tammikuussa 2018. RUOKA&MATKAILU –hanke teki Suomelle ensimmäisen ruokamatkailustrategian 2015-2020. Hungry for Finlandin strategian jalkauttamisvaiheessa järjestetyssä ruokamatkailukilpailussa 2017 etsittiin Suomen ruokamatkailun kärkituotteita. Opinnäytetyömme päätavoitteena on tutkia, kuinka tarinallistaminen näkyy Hungry for Finland –ruokamatkailukilpailu 2017 yritysten tuotteissa. Työn alatavoitteina on selvittää, mitä yhteneväisyyksiä vastauksista löytyy ja mitä alan vallitsevia trendejä kilpailutuotteissa näkyy.
Opinnäytetyö on laadullinen tutkimus, jossa tutkimusmenetelminä on käytetty sisällönanalyysiä sekä narratiivista analyysia. Tutkimuksen aineisto koostuu ruokamatkailukilpailun 2017 kilpailijoiden vastauslomakkeista sekä yritysten nettisivuista. Kilpailuun osallistui yhteensä 73 kilpailijaa.
Opinnäytetyön tietoperustassa perehdymme tarinoihin, tarinallistamiseen ja elämysten tuottamiseen. Kerromme myös ruokamatkailun historiasta ja syvennymme mielenkiintoisen ja vetovoimaisen ruokamatkailutuotteen elementteihin. Tutkimusosassa kerromme tutkimuksen toteuttamisesta sekä työn tuloksista. Pohdinta saattaa yhteen tietoperustassa käsittelemämme aiheet tutkimustulosten kanssa. Pohdimme ruokamatkailuyritysten tuotteiden tarinallistamisen hyviä käytänteitä.
Itse kilpailuvastauksissa tarinallistaminen näkyi melko heikosti. Tarinan elementtejä oli havaittavissa vastauksissa, mutta tarinoita vähemmän. Nettisivuja tutkimalla tarinoita kuitenkin löytyi ja havaitsimme, että tarinallistaminen on jo osin sisäistetty ruokamatkailuyritysten toiminnassa. Opinnäytetyö antaa työkaluja ruokamatkailuyrityksille ja toimeksiantajalle sisällyttää tarinallistamista yrityksen toimintaan.