Hyppää sisältöön
    • Suomeksi
    • På svenska
    • In English
  • Suomi
  • Svenska
  • English
  • Kirjaudu
Hakuohjeet
JavaScript is disabled for your browser. Some features of this site may not work without it.
Näytä viite 
  •   Ammattikorkeakoulut
  • Haaga-Helia ammattikorkeakoulu
  • Opinnäytetyöt (Avoin kokoelma)
  • Näytä viite
  •   Ammattikorkeakoulut
  • Haaga-Helia ammattikorkeakoulu
  • Opinnäytetyöt (Avoin kokoelma)
  • Näytä viite

Tarinallistaminen ruokamatkailussa

Sipola, Oona; Hiltunen, Jelmeri (2018)

Avaa tiedosto
Hiltunen_Jelmeri_Sipola_Oona.pdf (1.290Mt)
Lataukset: 


Sipola, Oona
Hiltunen, Jelmeri
Haaga-Helia ammattikorkeakoulu
2018
All rights reserved
Näytä kaikki kuvailutiedot
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2018111817364
Tiivistelmä
Tarinat auttavat ruokamatkailuyrityksiä tuottamaan elämyksiä ja antamaan koskettavia hetkiä asiakkailleen. Tarinoiden avulla yritykset kertovat faktoja, rakentavat brändiä ja herättävät tunteita.

Tämän opinnäytetyön toimeksiannon saimme RUOKA&MATKAILU –hankkeelta tammikuussa 2018. RUOKA&MATKAILU –hanke teki Suomelle ensimmäisen ruokamatkailustrategian 2015-2020. Hungry for Finlandin strategian jalkauttamisvaiheessa järjestetyssä ruokamatkailukilpailussa 2017 etsittiin Suomen ruokamatkailun kärkituotteita. Opinnäytetyömme päätavoitteena on tutkia, kuinka tarinallistaminen näkyy Hungry for Finland –ruokamatkailukilpailu 2017 yritysten tuotteissa. Työn alatavoitteina on selvittää, mitä yhteneväisyyksiä vastauksista löytyy ja mitä alan vallitsevia trendejä kilpailutuotteissa näkyy.

Opinnäytetyö on laadullinen tutkimus, jossa tutkimusmenetelminä on käytetty sisällönanalyysiä sekä narratiivista analyysia. Tutkimuksen aineisto koostuu ruokamatkailukilpailun 2017 kilpailijoiden vastauslomakkeista sekä yritysten nettisivuista. Kilpailuun osallistui yhteensä 73 kilpailijaa.

Opinnäytetyön tietoperustassa perehdymme tarinoihin, tarinallistamiseen ja elämysten tuottamiseen. Kerromme myös ruokamatkailun historiasta ja syvennymme mielenkiintoisen ja vetovoimaisen ruokamatkailutuotteen elementteihin. Tutkimusosassa kerromme tutkimuksen toteuttamisesta sekä työn tuloksista. Pohdinta saattaa yhteen tietoperustassa käsittelemämme aiheet tutkimustulosten kanssa. Pohdimme ruokamatkailuyritysten tuotteiden tarinallistamisen hyviä käytänteitä.

Itse kilpailuvastauksissa tarinallistaminen näkyi melko heikosti. Tarinan elementtejä oli havaittavissa vastauksissa, mutta tarinoita vähemmän. Nettisivuja tutkimalla tarinoita kuitenkin löytyi ja havaitsimme, että tarinallistaminen on jo osin sisäistetty ruokamatkailuyritysten toiminnassa. Opinnäytetyö antaa työkaluja ruokamatkailuyrityksille ja toimeksiantajalle sisällyttää tarinallistamista yrityksen toimintaan.
Kokoelmat
  • Opinnäytetyöt (Avoin kokoelma)
Ammattikorkeakoulujen opinnäytetyöt ja julkaisut
Yhteydenotto | Tietoa käyttöoikeuksista | Tietosuojailmoitus | Saavutettavuusseloste
 

Selaa kokoelmaa

NimekkeetTekijätJulkaisuajatKoulutusalatAsiasanatUusimmatKokoelmat

Henkilökunnalle

Ammattikorkeakoulujen opinnäytetyöt ja julkaisut
Yhteydenotto | Tietoa käyttöoikeuksista | Tietosuojailmoitus | Saavutettavuusseloste