Näytä suppeat kuvailutiedot

Tarinallistaminen ruokamatkailussa

Sipola, Oona; Hiltunen, Jelmeri (2018)

dc.contributor.authorSipola, Oona
dc.contributor.authorHiltunen, Jelmeri
dc.date.accessioned2018-11-19T10:45:29Z
dc.date.available2018-11-19T10:45:29Z
dc.date.issued2018
dc.identifier.uriURN:NBN:fi:amk-2018111817364
dc.identifier.urihttp://www.theseus.fi/handle/10024/154503
dc.description.abstractTarinat auttavat ruokamatkailuyrityksiä tuottamaan elämyksiä ja antamaan koskettavia hetkiä asiakkailleen. Tarinoiden avulla yritykset kertovat faktoja, rakentavat brändiä ja herättävät tunteita. Tämän opinnäytetyön toimeksiannon saimme RUOKA&MATKAILU –hankkeelta tammikuussa 2018. RUOKA&MATKAILU –hanke teki Suomelle ensimmäisen ruokamatkailustrategian 2015-2020. Hungry for Finlandin strategian jalkauttamisvaiheessa järjestetyssä ruokamatkailukilpailussa 2017 etsittiin Suomen ruokamatkailun kärkituotteita. Opinnäytetyömme päätavoitteena on tutkia, kuinka tarinallistaminen näkyy Hungry for Finland –ruokamatkailukilpailu 2017 yritysten tuotteissa. Työn alatavoitteina on selvittää, mitä yhteneväisyyksiä vastauksista löytyy ja mitä alan vallitsevia trendejä kilpailutuotteissa näkyy. Opinnäytetyö on laadullinen tutkimus, jossa tutkimusmenetelminä on käytetty sisällönanalyysiä sekä narratiivista analyysia. Tutkimuksen aineisto koostuu ruokamatkailukilpailun 2017 kilpailijoiden vastauslomakkeista sekä yritysten nettisivuista. Kilpailuun osallistui yhteensä 73 kilpailijaa. Opinnäytetyön tietoperustassa perehdymme tarinoihin, tarinallistamiseen ja elämysten tuottamiseen. Kerromme myös ruokamatkailun historiasta ja syvennymme mielenkiintoisen ja vetovoimaisen ruokamatkailutuotteen elementteihin. Tutkimusosassa kerromme tutkimuksen toteuttamisesta sekä työn tuloksista. Pohdinta saattaa yhteen tietoperustassa käsittelemämme aiheet tutkimustulosten kanssa. Pohdimme ruokamatkailuyritysten tuotteiden tarinallistamisen hyviä käytänteitä. Itse kilpailuvastauksissa tarinallistaminen näkyi melko heikosti. Tarinan elementtejä oli havaittavissa vastauksissa, mutta tarinoita vähemmän. Nettisivuja tutkimalla tarinoita kuitenkin löytyi ja havaitsimme, että tarinallistaminen on jo osin sisäistetty ruokamatkailuyritysten toiminnassa. Opinnäytetyö antaa työkaluja ruokamatkailuyrityksille ja toimeksiantajalle sisällyttää tarinallistamista yrityksen toimintaan.fi
dc.language.isofin
dc.publisherHaaga-Helia ammattikorkeakoulu
dc.rightsAll rights reserved
dc.titleTarinallistaminen ruokamatkailussafi
dc.type.ontasotfi=AMK-opinnäytetyö|sv=YH-examensarbete|en=Bachelor's thesis|
dc.identifier.dscollection10024/449
dc.organizationHaaga-Helia ammattikorkeakoulu
dc.keywordruokamatkailu
dc.keywordtarinallistaminen
dc.keywordelämys
dc.keywordtarina
dc.keywordmarkkinointi
dc.contributor.organizationHaaga-Helia ammattikorkeakoulu
dc.subject.specializationHotelli- ja ravintola-alan liikkeenjohto
dc.subject.degreeprogramfi=Majoitus- ja ravitsemisala|sv=Inkvarterings- och kosthållsbranschen|en=Hotel and Restaurant|
dc.subject.disciplineHotelli- ja ravintola-alan liikkeenjohdon koulutusohjelma


Tiedostot

Thumbnail

Viite kuuluu kokoelmiin:

Näytä suppeat kuvailutiedot