TSM-tehokkuus
Tukia, Riku (2018)
Tukia, Riku
Metropolia Ammattikorkeakoulu
2018
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2018111617327
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2018111617327
Tiivistelmä
Opinnäytetyön aiheena oli tutkia, ovatko Metroauto Toyota Itäkeskuksen huollon toiminnot ja toimintatavat Toyotan huoltopalveluiden toimintaohjeen TSM:n vaatimalla tasolla. TSM:ssä oli listattuna kohteet, joita tutkittiin havainnoiden.
Työn alussa täytyi perehtyä liikkeen toimintatapoihin, sovelluksiin, korjaamohalliin sekä työkaluihin, jotta voitiin selvittää, kuinka huoltoprosessi sillä hetkellä toimii. Sen jälkeen tuloksia verrattiin TSM:n vaatimuksiin. Jos tarkasteltavasta kohteesta löytyi kehitettävää tai korjattavaa, tehtiin siitä parannusehdotus korjaamon johdolle, joka otti parannusehdotukset tulevien kokousten läpikäytävien asioiden listalle.
Korjaamolla oli jonkin verran kehittämistarvetta osassa käsiteltäviä kohtia, mutta pääosin huollon toiminta oli TSM:n vaatimuksien mukainen. Parannettavia kohteita olivat mm. pysäköinnin järjestely, parkkialueiden opasteet ja merkinnät, hallin siisteys sekä työnohjauksen toiminta.
Toiminnassa korjaamolla oli myös paikallisia sovelluksia vaatimuksista. Toimintamallit olivat hyviä ja toimivat tehokkaasti eikä niissä ei ollut juurikaan moittimista. Omista toimintamalleista pientä parannettavaa löytyi työnohjauksen parantamisessa nopeammaksi sekä selkeämmäksi sekä pysäköinnin järjestelyistä.
Työn alussa täytyi perehtyä liikkeen toimintatapoihin, sovelluksiin, korjaamohalliin sekä työkaluihin, jotta voitiin selvittää, kuinka huoltoprosessi sillä hetkellä toimii. Sen jälkeen tuloksia verrattiin TSM:n vaatimuksiin. Jos tarkasteltavasta kohteesta löytyi kehitettävää tai korjattavaa, tehtiin siitä parannusehdotus korjaamon johdolle, joka otti parannusehdotukset tulevien kokousten läpikäytävien asioiden listalle.
Korjaamolla oli jonkin verran kehittämistarvetta osassa käsiteltäviä kohtia, mutta pääosin huollon toiminta oli TSM:n vaatimuksien mukainen. Parannettavia kohteita olivat mm. pysäköinnin järjestely, parkkialueiden opasteet ja merkinnät, hallin siisteys sekä työnohjauksen toiminta.
Toiminnassa korjaamolla oli myös paikallisia sovelluksia vaatimuksista. Toimintamallit olivat hyviä ja toimivat tehokkaasti eikä niissä ei ollut juurikaan moittimista. Omista toimintamalleista pientä parannettavaa löytyi työnohjauksen parantamisessa nopeammaksi sekä selkeämmäksi sekä pysäköinnin järjestelyistä.