Oppimateriaalia röntgenhoitajaopiskelijoille hyvän kuvan kriteereistä natiiviröntgentutkimuksissa : Verkkopeli
Tähtinen, Laura; Pekkarinen, Niina; Parkkinen, Jami (2018)
Tähtinen, Laura
Pekkarinen, Niina
Parkkinen, Jami
Savonia-ammattikorkeakoulu
2018
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2018112017601
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2018112017601
Tiivistelmä
Röntgentutkimuksia tehtiin Suomessa vuonna 2015 3,9 miljoonaa. Näistä tutkimuksista puolet oli tavanomaisia natiiviröntgentutkimuksia eli ilman varjoainetta toteutettavia kuvantamistutkimuksia. Opinnäytetyö käsittelee thoraxin, polven, ranteen ja lonkan natiiviröntgentutkimusten anatomiaa ja hyvän kuvan kriteereitä. Yleisimpiä natiiviröntgentutkimuksia ovat thoraxin ja polven tutkimukset. Rannemurtuma on aikuisten yleisin murtumatyyppi, kun taas ikääntyneiden tyypillisin murtuma on reisiluun kaulan murtuma. Hyvän kuvan kriteerit käsittelevät kuvassa näkyvää anatomiaa, kuvan laatua ja kuvavirheitä ja geometrisiä vääristymiä.
Opinnäytetyössä toteutettiin thoraxin, ranteen, polven ja lonkan natiiviröntgentutkimusten hyvän kuvan kriteerejä ja anatomiaa käsittelevä oppimateriaali röntgenhoitajaopiskelijoille. Oppimateriaali tuotettiin verkkopelin muodossa. Verkkopelin tavoitteena on helpottaa röntgenhoitajaopiskelijoiden hyvän kuvan kriteerien ja anatomian opiskelua yhdistämällä tunneilla opiskeltava teoria röntgenkuvien kautta käytäntöön.
Opinnäytetyö oli kehittämistyö, joka toteutettiin projektityömenetelmällä. Opinnäytetyön teoriaosuudessa pereh-dyttiin natiiviröntgentutkimuksiin, anatomiaan ja hyvän kuvan kriteereihin, aikuisten oppimiseen, verkkooppimiseen sekä pelillisyyteen oppimisessa. Tiedonhakua tehtiin useista eri tietokannoista, kuten Pubmed- ja ScienceDirect-tietokannoista.
Tuotoksena syntynyt verkkopeli toteutettiin digitaalisesti Webropol-ohjelmistolla verkkoon. Jokaiselle kohteelle, thoraxille, ranteelle, polvelle ja lonkalle, tehtiin oma testi, joka käsittelee kohteen anatomiaa ja hyvän kuvan kriteereitä. Testien lopulliseen sisältöön ja ulkoasuun on otettu huomioon kohderyhmältä saatu palaute testien kehittelyn eri vaiheissa. Testin lopussa vastaaja näkee tuloksensa ja oikeat vastaukset. Työn tilaaja sai käyttöoikeudet verkkopeliin.
Jatkokehitysideana voitaisiin selvittää, miten kehittämämme verkkopeli toimii käytännön opetuksessa. Toinen mahdollisuus on tehdä vastaavanlaisia testejä useammille kohteille, jolloin kerrattavien kohteiden määrä laajenisi. Testimuodossa olevaa tuotosta voisi myös kehittää vielä enemmän pelimuotoiseksi ja eri käyttöliittymissä toimivaksi sovellukseksi, jolloin tuotoksen käyttäminen voisi olla sujuvampaa ja innostavampaa.
Opinnäytetyössä toteutettiin thoraxin, ranteen, polven ja lonkan natiiviröntgentutkimusten hyvän kuvan kriteerejä ja anatomiaa käsittelevä oppimateriaali röntgenhoitajaopiskelijoille. Oppimateriaali tuotettiin verkkopelin muodossa. Verkkopelin tavoitteena on helpottaa röntgenhoitajaopiskelijoiden hyvän kuvan kriteerien ja anatomian opiskelua yhdistämällä tunneilla opiskeltava teoria röntgenkuvien kautta käytäntöön.
Opinnäytetyö oli kehittämistyö, joka toteutettiin projektityömenetelmällä. Opinnäytetyön teoriaosuudessa pereh-dyttiin natiiviröntgentutkimuksiin, anatomiaan ja hyvän kuvan kriteereihin, aikuisten oppimiseen, verkkooppimiseen sekä pelillisyyteen oppimisessa. Tiedonhakua tehtiin useista eri tietokannoista, kuten Pubmed- ja ScienceDirect-tietokannoista.
Tuotoksena syntynyt verkkopeli toteutettiin digitaalisesti Webropol-ohjelmistolla verkkoon. Jokaiselle kohteelle, thoraxille, ranteelle, polvelle ja lonkalle, tehtiin oma testi, joka käsittelee kohteen anatomiaa ja hyvän kuvan kriteereitä. Testien lopulliseen sisältöön ja ulkoasuun on otettu huomioon kohderyhmältä saatu palaute testien kehittelyn eri vaiheissa. Testin lopussa vastaaja näkee tuloksensa ja oikeat vastaukset. Työn tilaaja sai käyttöoikeudet verkkopeliin.
Jatkokehitysideana voitaisiin selvittää, miten kehittämämme verkkopeli toimii käytännön opetuksessa. Toinen mahdollisuus on tehdä vastaavanlaisia testejä useammille kohteille, jolloin kerrattavien kohteiden määrä laajenisi. Testimuodossa olevaa tuotosta voisi myös kehittää vielä enemmän pelimuotoiseksi ja eri käyttöliittymissä toimivaksi sovellukseksi, jolloin tuotoksen käyttäminen voisi olla sujuvampaa ja innostavampaa.