Lasten mediataidot siirryttäessä varhaiskasvatuksesta perusopetukseen
Kaltiala, Tuomas; Keski-Jyrä, Jani (2018)
Kaltiala, Tuomas
Keski-Jyrä, Jani
Vaasan ammattikorkeakoulu
2018
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2018112117647
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2018112117647
Tiivistelmä
Tutkimuksen tarkoituksena oli selvittää, mitä mediataitoja lapsilla on, kun he siirtyvät päiväkodista peruskouluun, millaisia teknologisia laitteita varhaiskasvattajilla on opetuksessaan käytössä ja miten he käyttävät niitä kasvatustyön tukena. Viimevuosina suuret teknologiset harppaukset ovat muokanneet teknologian käytöstä yhä arkipäiväisemmän taidon. Tämän seurauksena uudet oppiaineet, kuten mediataitojen opettaminen, ovat nousseet varhaiskasvatuksessa ja koulumaailmassa tärkeään asemaan.
Tutkimus tehtiin laadullisena tutkimuksena, ja se toteutettiin haastattelemalla lastentarhanopettajia ja peruskoulun ensimmäisen luokan opettajia. Haastattelut suoritettiin teemahaastatteluina. Haastattelut pidettiin mahdollisimman avoimina, mutta pitäytyen tietyn teeman ympärillä. Haastatteluihin osallistui viisi henkilöä, kolme lastentarhanopettajaa ja kaksi peruskoulun ensimmäisen luokan opettajaa.
Tutkimuksessa tuli ilmi, että päiväkodissa lapsille luodaan hyvä pohja teknologisten laitteiden hallintaan, niin fyysisen käsittelyn kuin laitteiden teknisen puolen opetteluun. Tämä tukee lasten teknologisia taitoja opetuksen haastavuuden kasvaessa peruskoulun puolella.
Tutkimus tehtiin laadullisena tutkimuksena, ja se toteutettiin haastattelemalla lastentarhanopettajia ja peruskoulun ensimmäisen luokan opettajia. Haastattelut suoritettiin teemahaastatteluina. Haastattelut pidettiin mahdollisimman avoimina, mutta pitäytyen tietyn teeman ympärillä. Haastatteluihin osallistui viisi henkilöä, kolme lastentarhanopettajaa ja kaksi peruskoulun ensimmäisen luokan opettajaa.
Tutkimuksessa tuli ilmi, että päiväkodissa lapsille luodaan hyvä pohja teknologisten laitteiden hallintaan, niin fyysisen käsittelyn kuin laitteiden teknisen puolen opetteluun. Tämä tukee lasten teknologisia taitoja opetuksen haastavuuden kasvaessa peruskoulun puolella.