Hyppää sisältöön
    • Suomeksi
    • På svenska
    • In English
  • Suomi
  • Svenska
  • English
  • Kirjaudu
Hakuohjeet
JavaScript is disabled for your browser. Some features of this site may not work without it.
Näytä viite 
  •   Ammattikorkeakoulut
  • Oulun ammattikorkeakoulu
  • Opinnäytetyöt (Avoin kokoelma)
  • Näytä viite
  •   Ammattikorkeakoulut
  • Oulun ammattikorkeakoulu
  • Opinnäytetyöt (Avoin kokoelma)
  • Näytä viite

Tunnelaatikot : Materiaalipaketin kehittäminen tunnetaitoihin Taivalkosken alakoulussa

Voutilainen, Minna (2018)

 
Avaa tiedosto
Voutilainen_Minna.pdf (732.9Kt)
Lataukset: 


Voutilainen, Minna
Oulun ammattikorkeakoulu
2018
All rights reserved
Näytä kaikki kuvailutiedot
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2018112117692
Tiivistelmä
Taivalkosken alakoululla huomattiin, että oppilaiden sosiaaliset taidot, erityisesti tunnetaidot olivat huonontuneet tai ne olivat puutteellisia. Oppilailla oli vaikeuksia selviytyä ryhmätyötilanteissa ja välitunneilla tilanteista, joissa pitäisi keskustella ja sovitella tai kyetä empaattisuuteen kaveria kohtaan. Nämä tilanteet olivat lähtökohtana tunnekasvatuksen kehittämisen tarpeelle. Yhteistyökumppanina opinnäytetyössä toimi Taivalkosken alakoulu ja kohderyhmänä olivat opettajat ja välillisenä kohderyhmänä vuosiluokkien 1-2 oppilaat.

Opinnäytetyön tavoitteena oli työstää materiaalipaketti tunnekasvatukseen ja tuottaa tietoa lasten hyvinvoinnin edistämiseen ja löytää uusia toimintatapoja tunnekasvatukseen. Asiakastyön osaamiseen liittyvänä tavoitteena oli monialaisen yhteistyön kehittäminen, paneutumalla alakoululaisten tunnetaitoihin yhdessä opettajien kanssa, osallistamalla heitä toiminnan suunnitteluun ja kehittämiseen sekä innostamalla heitä uusien toimintamallien kehittämiseen ja kokeilemiseen.

Materiaalipaketin työstämisessä hyödynnettiin tuotekehittelyprosessia, jonka eri vaiheiden kautta valmis kokonaisuus tunnekasvatukseen syntyi. Materiaalipaketti sisältää esimerkiksi erilaisia tehtäviä, kirjoja ja tunnekortteja, joiden avulla tunteita voi lasten kanssa käydä läpi ja harjoitella. Materiaalit valittiin ja jaoteltiin tunteiden nimeämisen ja tunteiden kannattelun mukaan erikseen omiksi kokonaisuuksiksi.

Viimeistelyvaiheessa valitut materiaalit koottiin yhteen kannellisiin laatikoihin eli tunnelaatikoihin. Lisäksi materiaalit koottiin sähköisinä tiedostoina, jotta niitä voi tulostaa tarpeen mukaan omissa luokissa. Valituista menetelmistä suurin osa oli sellaisia, joita oli jo luokissa käytetty. Tästä ja kiireisestä aikatulusta johtuen tuotekehittelyn testaamista ei tämän prosessin aikana toteutettu.

Tuotekehittelyprosessi eri vaiheineen oli toimiva tapa kehittää materiaalipaketti tunnekasvatukseen. Jatkossa tunnetyöskentelymateriaalia olisi hyvä koota myös muille luokka-asteille. Näin tunnekasvatuksesta tulisi tavoitteellisempaa ja se tavoittaisi jokaisen lapsen ja nuoren jossain vaiheessa elämää.
 
Kokoelmat
  • Opinnäytetyöt (Avoin kokoelma)
Ammattikorkeakoulujen opinnäytetyöt ja julkaisut
Yhteydenotto | Tietoa käyttöoikeuksista | Tietosuojailmoitus | Saavutettavuusseloste
 

Selaa kokoelmaa

NimekkeetTekijätJulkaisuajatKoulutusalatAsiasanatUusimmatKokoelmat

Henkilökunnalle

Ammattikorkeakoulujen opinnäytetyöt ja julkaisut
Yhteydenotto | Tietoa käyttöoikeuksista | Tietosuojailmoitus | Saavutettavuusseloste